AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.299

Hur funkar/aktiverar man regnsensorn?

pe
28
peterw
328i -98(e46)
Jag har en importerad 328i med regnsensor som jag inte begriper funktionen på. Hur aktiveras den? En bekant som också har en 328i säger att den ligger konstant stand-by och kollar efter om det behövs torkare eller ej.
Jag misstänker att den behöver aktiveras på ett eller annat sätt.
Är det någon som kan assistera är jag väldigt tacksam.
Min Tysta är lite skral så handboken är inte mycket till hjälp.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ett hack upp så är den aktiverad. Känsligheten ställer du i reglaget som sitter i spaken.

P.s
Åk in på bmw och köp en svensk bok.

Länk Länk
Den aktiveras vid regn.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
pe
28
peterw
328i -98(e46)
När jag kör upp spaken ett hack så går intervall torkaren igång.
Reglage på spaken justerar endast hastigheten på intervallet.

Peterw: Hur ser de ut framför din backspegel i coupen? sitter de ett blåaktigt "öga" där som syns uteifrån eller inte?
För detta med att du ställer intrevallen med ett vred på spaken hade jag oxå i min 328 e46 och den hade inte regnsensor.

Aktiveringen sker precis om ovan beskrivs ett hack upp från utgångsläge. ytterligare ett hack och de går konturnuerligt.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Dock måste den aktiveras på nytt varje gång man stängt av och startat bilen på nytt, genom att gå från utgångsläge och ett hack upp. Så om den ligger i regnsensor läge när du startar så måste du gå ner ett hack samt upp ett hack för att göra den aktiv.

BMWCS Syd #05392
pe
28
peterw
328i -98(e46)
Jag har ett litet öga i backspegelfästet.
Kikar jag på bilens beställnings-spec så hittar jag regnsensor med på lista bland all annan utrustning som är listad.
Om regnsensorn är monterad funkar då inte intervalltorkaren?

Peterw: På min 330 är de så att läget ovanför regnsensor är konturnuerlig drift. Dvs jag kan inte köra den i manuell intervall torkning. De är möjligt att om regnsensorn pajar så blir regnsensorläget intervall. får titta lite närmre när jag kör hem idag.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Regnsensorn ersätter den vanliga intervalltorkaren, vitsen är ju att du ställer känsligheten med reglaget istället för intervalltiden...

Är regnsensorn dålig så brukar den fungera som en vanlig intervalltorkare, dvs den torkar även om det inte är nåt regn på rutan.

Länk Länk
pe
28
peterw
328i -98(e46)
OK!
Då kan man dra slutsatsen att den är kass.
Det kan väl vara "ögat" eller styrboxen.
Är det ngn som har erfarenhet av en trasig regnsensor och vilka kostnader det medför att fixa den?

peterw:

Läste några gamla trådar på forumet där finns det priser från 300-850kr för att laga felet på Bmw.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.