|
|
|
|---|---|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
2 spolarmotorer gick ungefär samtidigt, så jag "testade" på en och köpte en ny. Den andra går det knappt att se att den är öppnad. Spolarmotorn för vindrutan och intensivspolningen är lika, på min i alla fall. Kolla först att motorn inte har brunnit, (att det finns motstånd på ca 0,1-0,5 ohm). Sedan sågade jag ett spår runtom med en bågfil 32 mm från botten. Såga bara igenom yttre plasten. Märk på något sätt vilket stift som är plus, ex slipa ett jack. Bänd isär med en skruvmejsel rakt ut, vrid inte! Efter detta framträder troligen en totaligenrostad motor. Ta ut motorn. Axeltätningen brukar följa med, så tappa inte bort den. Försök få axeln att gå runt och smörj upp motorn. Gör rent tätningen, också invändigt. Kolla att motorn snurrar och fungerar. Sätt ihop (kolla att + kommer rätt så att den snurrar åt rätt håll, samt att axelspåret kommer rätt) och tejpa ett par varv med isoleringstejp. Allt klart på ca 15-30 minuter exkl de- och montering. Orsaken till haveriet är att axeltätningen läcker. Detta går ju inte att laga, så troligen får motorn smörjas upp lite då och då. Om packningen läcker så mycket att spolarvätskan sipprar genom dräneringshålet vid axeln, är det inte mycket att göra. En ny motor kostar 335 kr på BMW, så detta är ett tips för oss snåljåpar :) Passa också på att byta gummitätningen mellan pump och behållare, (7 kr på BMW). Om spolarvätskan försvinner kan det alltså bero på att själva pumpen läcker, (axeltätningen läcker=varningstecken), eller att gummitätningen har åldrats. Koncentrerad spolarvätska läcker mer än bara vatten. Hoppas att någon får nytta av detta. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.