|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW vänner! Måste byta dämpare och fjäder fram på min 535i 89´ har hittat div dämpare men behöver lite råd. Bilen är sänkt 3cm runt om så jag tänker köpa en komplett sänksats som sänker 3cm för att ganska snart även byta dämpare bak. Har hittat Kilens sänksats på micro för 1500 :- Är det nått att satsa på? Micro säljer även monroe dämpare för cirka 1000-lappen. Motornord har Sachs för runt 900.- om jag minns rätt. Mekonomen har sensa track för dryga 1000-lappen. Bildelsimporten har Boge för 1200 kr. BMW original för 1500:- Behöver även bromsok bak. BMW original 1800:- och micro 1000.- Detta är bara min bruksbil och vill ha så bra och billiga grejer som möjligt. Vad skulle ni satsa på? Är det lätt att byta dämpare fram själv? Eller behöver man köpa en instruktionsbok, typ haynes? Alla tips motages tacksamt! Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! | |
|
Om bilen är sänkt så slits "orginal" dämpare snabbare, eftersom dem inte ligger i samma "arbetsområde" längre, (hajjar du vad jag menar?). iofs så fungerar det att köra med orginal, men om bilen är sänkt så bör du hitta dämpare som har sitt arbetsområde 30 mm nedanför orginaldämparna. Att byta dämpare fram är väl inte det svåraste att göra, men kräver ändå rätt kunskap, lite svår fråga måste jag säga. Ta och sök runt lite på nätet och se om du kan hitta någon "howto" hur det går till. jag har själv fått den ädla uppgiften att byta dämpare fram/bak på min polares 530i -93 fram så satt det fast ganska bra, efter lite slag och bankande så lossnade dem tillslut.. Det som var krångligt bak var att kunna skruva av dämparna vid fästet högst upp, fick lov att vara inne i bakluckan och skruva. Dock så kan jag inte svara på om det är det rätta tillvägagångsättet, då jag fick avbryta arbetet och hans bror tog över... Bromsok... jadu, en del skulle säga att en så pass viktig säkerhetsdetalj skulle dem bara använda bmw orginal, själv så skulle jag köpa micros, alt. kolla på en skrot... Lycka till! /K |
|
-BeeMWe- |
Renovera det gamla oket. |
|
Vet att man bör ha kortare dämpare vid sänkning men skall sänka bilen 3cm då den redan är sänkt. Original dämpare borde hålla ett tag i alla fall... Skall inte byta bakdämp nu ... hitta en bra beskrivning på gör-det-själv här på autopower (!) för bakdämp men inte till fram. Ingen som har tips på vilken av dämparna jag nämnde jag skall välja? Jo bromsoket skall eventuellt renoveras, får kolla hur det ser ut. Renovera ett tidigare på en annan bil och det var lite bökigt faktiskt. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
| Sachs-dämparna sitter orginal på t.ex min bil och dom verkar helt ok...Skulle tro att du lika gärna kan köpa dom...bra pris och vettiga dämpare.. | |
|
Av dom du nämner så skulle jag helt klart satsa på Sachs dämparna,vet att bmw har kört med dom orginal kanske gör det fortfarande vet ej. Sensatrack du nämner skulle jag avråda att köpa,köpte såna till min 320 jag hade en gång i tiden. Och fick byta dom tre gånger inte alla samma samtidigt förstås,tur att dom tog det som garanti grej. men ändå inte roligt att byta dämpare tre gånger på ett år |
|
|
Har hört lite om sensatrack att dom inte är så bra... Lutar åt Sachs men är det ingen som vet hur Monroe dämparna som micro säljer är? Micro säljer även reflex som vad jag hört inte skall hålla måttet riktigt. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Har ej provat Monroe själv, men vet två mindre reservdelshandlare som slutat med dessa, då reklamationer blev allt för förekommande = badwill. Dessa två hade inget med varandra att göra, men båda gick över till att sälja Sachs =) |
|
| Kommer aldrig att köpa Kilen-fjädrar igen.... Köpte till en Kilen-sats till "vinter-bilen" som skulle sänka 35mm. Bak sänkte den ca 60 mm och fram nästan ingeting. Har kapat 1,5 varv på fjädrarna fram men den är fortfarande lägre bak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.