AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
617

Elkopling Dragkrok 735

Buller
Har just köpt en 735i 1987, och skall montera en
dragkrok. Problemet är, måste man köpa den dyra elsatsen ?? eller går det inte att koppla som vanligt.
Jag skall inte koppla husvagn med ladfunktioner, utan bara vanligt släpvagn ibland.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Din färddator kommer få spel om du kopplar in utan den "dyra" elsattsen... Vad kostar den föresten?

// Henke Bleifuss
Buller
Hej Henke
Pris på en kabelsats till 735'an ligger på 1049:-
men det får jag ofra, en färddator koster sikkert
mer än det smakar

Mvh // Buller
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Tror inte att färddatorn går sönder men den kommer nog att varna för allt som har med lyse bakåt att göra eftersom strömen även går ut till vagnen...

// Henke Bleifuss
Borde inte innebära nåt problem med att koppla som "vanliga" 7-poliga uttag, märkning på kontakten:
L: Vänster blinkers
R: Höger blinkers
58L: Vänster bakljus
58R: Höger bakljus
3/31: Jord
54G: Extra utr. (t.ex dimbakljus)
54: Bromljus
Tips: Låt spänning från ett av bromljusen i bilen mata ett relä, som i sin tur ger spänning ut på 54 (via säkring) till släpet så blir inte checkkontrollen lurad.
Av samma orsak: Se till att bakljusen på släpen är separerade och går till varsin abslutning (58L/R) i kontakten.

FP
nicklas
har en 735-91 har precis satt på drag,kopplade kablarna på bakljusen funkar perfekt.(har stora färddatorn).

Buller
Tack Nicklas. Jag kopplar in kablarna enl. Folke's beskrivning, jag tror den lösning är bra.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Nicklas: Även när du har vagn kopplad?

// Henke Bleifuss
nicklas
ja.jag kör med släp 2-3 gånger i veckan

Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Funkar verkligen din CheckControl i så fall? Nåja jag ska inte säga att du ljuger men det enda jag vet är att checkconrolen borde reagerar =)

// Henke Bleifuss
nicklas
den funkar!

nicklas
jag pratade med en kille på förenade bil,han sa prova utan boxen först(som ingår i satsen)och går inte det så får man koppla i boxen.han sa det är inte på alla bmw man behöver den dyra satsen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.