|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vilket som är smidigast respektive billigast sätt att få mera knuff i min 525tds? Om jag nu skulle köpa ett "vanligt" trimchip,då behöver jag ju samtidigt justera upp turbotrycket. Hur funkar en sådan kcr box? justerar den upp turbotrycket automatiskt? En kille i skåne säljer chip till min bil för 1100kr här på powerbörsen och en kcr box skulle kosta ca 4400kr. Vilket är att föredra? | |
| Satsa på Chippet.. KCR bocen ökar spänningen till din Soppa pump och ökar förbrukningen om man är gaslgad.. men den sliter samtidigt då ont på pumpen med.! Gå på med chipppet och se vart du hamnar! | |
| Och vad skulle då chippet göra för skilnad mot en kcr box? antar att det enda man kan göra på en diesel motor är att ställa på pumpen och öka laddtryck? | |
|
Intressant fråga: Åk till BMW och skruva upp pumpen till att börja med kostar ca 400:- Dieselmeken brukar ha bra ideer om detta. |
|
|
BMW-Izze: Skruva upp pumpen. Går de? Den styrs ju elektroniskt. Eller menar du att dom kan ändra på nåt i styrboxen? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Ja. Dom kan ändra på styrningen till pumpen. Detta gör givetvis inte massa hästkrafter men det är en bra början. Det beror ju lite på hur pumpen är ställd. Min TDS vandrade på tomgång och därför "skruvade" dom upp pumpen. Därefter försvann tomgångsproblemet och bilen gick faktiskt lite bättre också. Det kan ju va bra att ha en bra grundjustering på pumpen innan man skaffar chip eller box... -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Hej chip eller KCR = sak samma. Det går ut på att få MER soppa, sedan om det händer över ett chip eller en KCR låda kvittar. Turbotrycket påverkas inte av varken chip eller KCR på din bil, det är bara på nyare turbos med vaccumstyrning via taktventil och VNT aggregat det ändras. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
Asken (AutoPower) |
Vis av läsning vad många har fått för följdproblem när dom chippat skulle jag avråda detta om det vore min bil. Lycka till Asken |
|
Visst är väl det bästa att köra original,men det är ju roligare att åka fort och man får väl köra med förstånd. =) Jag får nog lämna in bilen för justering av både turbotryck och dieselpump,sen kanske skaffa ett sportluftfilter? Hur högt kan man ställa turbotrycket utan att riskera att man blåser en massa packningar? |
|
|
klracing.se säljer tds box för ca 2800:- men det lutar åt chip till min i alla fall,har precis beställt en styrbox med "rätt" nr,håller på och konverterar till tds,saab 9000 aero ic,3,5"avgas,+ ett chip,åså lite mer laddtryck,får se om man kan spränga 400nm vallen med lite hemma mek,hoppas på 180hk+när jag är färdig,eventuellt så ska jag köra den på rullande landsväg, då har man svart på vitt. keep on dieseling! |
|
| har satt i tds styrbox idag,går mkt bättre,väntar på ic´n..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.