AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.905

Bilen bara slockna!

Sida 1 av 3
Var ute och körde lite grann igår.Skulle svänga höder på en korsning.Mitt i svängen så börja blien gå ner i varv,jag gasa men inget hände.Så bara slockna den,fick rulla in i vägkanten.Försökte starta men inget hände.Det bara snurrar runt.Lät bilen stå ca 5min och försökte igen,den bara bluddrar till en gång och sedan bara snurrar runt igen.Samma sak händer hela tiden.Får inte igång den.Nackdelen är att det är en automatare :( Kan inte putta igång den.
Någon som vet vad detta kan bero på??Misstänker något med bränslesystemet eller liknande.

tacksamm för alla svar.

0km/h - Ventilsmatter 4sek
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Japp. Låter som den inte får bränsle. Kolla om pumpen går, tycker jag är vettig första åtgärd.
Om den inte går. Mät om det kommer ström fram till pumpen då tändningen vrids på. Du måste mäta samtidigt som tändningen slås på. Vet inte hur det är med din bil, men vissa bilar startar pumpen bara några sekunder för att sedan stå stilla och vänta till motorn hoppar igång. Sedan startar pumpen igen. Det är därför du måste mäta samtidigt som tändningen slås på. Tag hjälp av en kompis. Om det går fram ström men pumpen ändå inte går, ja då vet du ju att det är pumpen. Lycka till.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
kolla alla sladdar till bränslepumpsrelät, även de ner till batteriet... för mig var det pluskabeln från batteiet som var löst... men var försiktig och lägg i friläge... man kan nämligen tjuvkoppla bilen därifrån... inte kul om den skuttar iväg när du inte är i... (om fel sladdar råkar komma åt varandra... alltså)

/Daniel
Var sitter bränslepumpsreläet??

Om bilen har gått långt , så kan det ju vara en skuren soppapump.
Får den ström som den ska ?

Billy B-10
Länk
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Relät sitter brevid säkringsboxen. på min 528 är det det på bilens högra sida näst längst fram. har typ 7-9 sladdar som sitter fast...svart plast och högt brukar det vara

/Daniel
Har inte hunnit kolla om pumpen får ström.Regnat hela dagen idag.
Förstod inte riktigt hur Reodor mena var reläet sitter.Är det i motorrummet???

Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Japp, i motorrummet, har du digitalkamera så kan du ta en bild och skicka över, så kan jag rita dit en pil :)
Det sitter ju en lite låda (med genomskinligt plastlock, tror jag) med massa säkringar i, på sidan av den sitter det lite svarta små lådor typ 3x3cm och av olika höjder... bränslepumpsrelät är ca 8cm hög, tror det står på plastlocket vilket som är vilket (på tyska då)
kolla även så att säkringen är hel... vet inte vad det heter på tyska... så kolla alla för säkerhets skull...

/Daniel
Måste bara slå ett slag för soppapumpen jag med.. Fick exakt det symptomet på min, förutom att min dog efter jag hade stängt bilen.. Första gången jag försökte starta den gick den otroligt dåligt, hade knappt någe varv.. Stannade efter ca 5 sek.. Sen snurrade bara motorn runt utan att den ens tände till! Om jag väntade en liten stund efter det så gick den igång i typ 1 sekund, sen samma sak.. Mao så har det nog med spoppan att göra.. Skulle någonting i motorn gått paj så skall nog inte motorn först gå ner i varv, för att sedan dö. Då dör den nog direkt..

// Björn Eriksson
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Hej!

Hörde nyss av en verkstadssnubbe att det ofta är soppapumpen, Man kan höra den surra innan man startar, men eftersom bränslerelät mäter strömmen och "känner" om det går trögt så stänger den av pumpen efter en liten stund om den är slut.

/Daniel
En fråga,Vart sitter bränslepumpen på en 525 92:a???

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag vet inte säkert, men nästan garanterat nere i tanken. Man får lyfta upp tankarmaturen. För att komma åt denna finns det en lucka att skruva bort Under mattan i bagagutrymmet.
Så är de iallafall på min TDS.

Tog av de svarta locket i bagagen.Men där såg inte ut att vara någon pump.Där fanns två slangar och en kontakt.Men såg inte spår av en pump.Man kanske skall skruva av grejen som ser ut som ett stort lock där slangarna och kontakten sitter på???Provade däremot med att sätta på tändning och lyssna om pumpen går.Men hörs ingenting.det skall låta väl i 2-3sek från pumpen när man sätter bilen i tändning,eller??

Någon som kan förklara var pumpen igentligen sitter??

Någon som möjligtvis har någon bild på var reläet till pumpen ligger??

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
M528:
Du har hittat rätt.
Skruva av de locket och lyft upp hela tankarmaturen. Kanske sitter det även fast med nåt klickfäste nere i tanken som man får sträcka ner handen och knäppa lös. På armaturen hittar du pumpen. Men mät först om du har ström i kontakten när du vrider på tändningen. Tänk på att kablarna till bränslemätaren förmodligen kommer i samma kontakt.

Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Tja!

Nu har jag bytt pump på min bil, men fanskapet startar inte i alla fall... Nu börjar det misstänkas att det kan vara en styrbox till insprutningen, för insprutningsmunstyckerna tickar inte som de brukar... kan vara värt att kolla det med menar jag... är ju rätt lätt, be någon starta medans man lyssnar under huven. En sådan styrbox lär inte vara billig, om man inte hittar en på skroten.

/Daniel
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
kolla upp pumpreläet, för den matar även spridarna.
Re
79
Reodor
740i -96
528i -84
Hej! nu har jag hittat felet på min bil! Går bra för första gången på två veckor!!! Det var styrboxen till insprutningen... den som sitter i handskfacket
Kan du ju kolla med... kostar 800 eller nåt på skroten...

/Daniel
Har hittat pumpen.Skruvade av de runda locket eller plastskruven ( rätt stor )
Ska kolla om de går ström till den.Annars är det bara o byta.

Kollade upp pumpen idag.Det kommer ström till den men den funkar inte.Får gå iväg o köpa en ny imorrn.Vad säger ni om begagnad??Med tanke på nypris.

En fråga till,Skall finnas två bränsle pumpar i bilen.Ena sitter under svarta locket i bagagerummet.Vart finns den andra??
Är den i bagagerummet huvudpumpen??
Hört att de ska finnas en pump till bredvid tanken eller liknande.Stämmer detta?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.