AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.746

Hur funkar en knacksensor?

Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Är det nån som vet hur en knacksensor fungerar? Jag tänkte om man kanske kunde få en lysdiod eller dylikt att blinka till om motorn spikar...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Den fungerar ungefär som en mikrofon som är inställd på att fånga upp just knackningar.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Grejen med denna mikrofon är att den är inte avstämd för just spikningar, det får man bygga ett bandpassfilter som filtrerar ut frekvensen som spikningar brukar ha. Jag håller på och försöker hitta var man kan hitta ritningar på en sån grunka men det ser mörkt ut. Annars har motornord knocklink som är ett instrument gjort för detta ändamål...
titta här:

Länk

Har inte byggt ännu men skall prova snart.
Bra fråga!

"Big Mighty Wision"
Jo
744
Jonhny
745 -85
Frekvensen beror väl på borringen i cylindern. Så den är olika för olika motorer. Borde finnas fler faktorer.
Utdrag:

Knock is the phenomena where self-ignition occurs in combustion chamber before the ignition flame front reach that area. When knock occurs, it creates pressure pulses, which causes high frequency vibrations on engine.

The knock sensor measures the vibrations on engine. At knock, a knock signal occurs around 20CA ATDC. The frequency of the knock signal is typically in the range of some kHz. Due to other noise sources on engine, especially mechanical noise from valves, it is important to process the knock sensor signal.

There are the followingphysical requirements.

* The knock vibration signal decrease depend on square distance, to get better detection we need approximately one sensor per 3, 4 or 5 cylinders.

* Knock frequencies are dependant on cylinder bore diameter, there are 2-3 frequencies where knock appears.

* Sensor signal increase depends on square engine speed. This means that there is almost 30 times difference in signal strenght between low engine speed and high engine speed.

Det är tyvärr inte riktigt så lätt som man tror...

Mats
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
Jag hade också funderat på att stoppa i en sådan ifrån en saab om det hade varit möjligt men det verkar vara alldeles för tjorvigt :-(

Ni har väl öron?

Mats
Visa användare
181
Ronnie79
320 -77
E30 600hk -84
318 -85
Kan man inte använda sig av en APC från en SAAB för att få en varningslampa att tändas?
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
Tänk om man e döv då??

Min bil!! Länk
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
När det spikar så att man hör dom så är det för sent dom spikningarnna har redan försvagat kolvarna det bror ju på om man har stålmannen som kartläsare han borde ju höra de tidiga spikningarna. Gå på skroten och knyck en apc fron en 9000 och knacksensorn från samma bil koppla sedan in sensorn och ström kopplings chema fins på www.saabturboclub.com. Koppla sedan in 1-2 lisdioder tex från biltema ena tessen på + den andra på pin 19 (om jag mins rätt står på saab sidan det med) den jordas då spikningarna kommer. Den går även att ställa skruva upp den och där hittar du 3st pottar på (K) ställer du känsligheten. Du kan ju fortsätta bygga på apcn och ta tryckvakt magnetventil och styra ditt laddtryck med det fungerar fint upp til 1bar. Det är fördel med det för skulle bilen spika så ställer apcn ner laddrycket för att ta bort spikningarna. För bästa resultat använd delar från saab 9000t16 årsmodell 86-88 ej med svart magnetventil! den är kass!

Lycka till!
Hallå igen.

Ett av mina optimeringsområden på jobbet är just knackregleringen. Och om kolven skulle packa ihop av ett knack eller två så hade vi ju kunnat ta bort knackregleringen (och jag leta nya arbetsuppgifter). För det är just vad det är, man lägger sig på ett reglerbart knack. Knackfritt är onödigt att ha, man tappar för mycket prestanda.

Men det är sant, när vi börjar prata _riktigt_ potenta maskiner så är ett rejält knack mycket skadligt.

Dock är hela den här BMW-känsligheten (Heter den M20B25?) inte ett resultat av knack, det är ett resultat av mycket dålig värmetålighet och ett dåligt kylkoncept.

Med en riktigt konstruerad topp och kylsystem så packar kolven ihop innan packningen ger sig, det har du rätt i.

Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.