|
|
|
|---|---|
|
Hej Någon som har någon ide vad den ryckiga gången beror på, det är inte alltid som det rycker. Oftast är det på låglast under 2000rpm och varm motor. Känns ungefär som bränsleinsprutningen stänger av helt eller att tändningen slutar fungera. Till saken hör att jag bytt motor nyligen och att liknande fel fanns innan byttet. Det som inte är bytt är följdaktligen luftmängdmätare,tändmoduler,tändspole,reläer,styrbox inte heller bränslepumpen är bytt men jag tror inte att det är den som felar. Trots att mycket utbyttes med motorn kan ju inte något uteslutas. Ideer någon? | |
|
Hej! Prova med en annan lmm...Funkar inte det så kan nästa test vara att byta tändspolen. Har haft ett liknande problem på min f.d. 528 en gång...Det var då lmm som behövde en "rensning",dvs sprutade in lite kontaktrens på kolbanan under det svarta locket<<<OBS!,OBS! var försiktig med smörjan<<<Dränk inte mätaren m.a.o. Iofs så spelade INTE temperaturen på motorn någon roll i mitt fall.. Finns annars massor med fin info/tips här på forumet ang."ryckighet" i den s.k. sök inläggs funktionen..Provat den? Mvh Janne. |
|
|
Tack Börjar faktiskt mer och mer tro på lmm, eftersom det rycker till ungefär vid samma varvtal och last varje gång. Dessutom har jag nu känt av det vid kall motor också,alltså har motortemp som sagt inte någon betydelse. Får försöka bryta mig in under locket på lmmätaren ,trodde att det var limmat och i princip inte möjligt att öppna. Springer genast ner i garaget. "mors" |
|
|
Ureeka Det funkade Stort tack till Janne T. Vad skönt det är när man hittar felet och det dessutom är lätt att åtgärda. Ps trodde inte att det var så lätt att få bort plastlocket som det var Hade bra |
|
| Plastlocket på lmm:en.. var det bara att bända loss från silikonet eller? Måste man limma dit det sen igen eller? | |
| Plastlocket på lmm:en.. var det bara att bända loss från silikonet eller? Måste man limma dit det sen igen eller? | |
|
Laggie Svar ja på bägge frågorna :o) |
|
| Har exakt samma problem. Men när jag knackade på vevaxelgivaren blev det bra ett tag för att sedan återkomma. Bytte vevaxelgivare idag men det blev ju naturligtvis ingen skillnad. Är det en kolbana i lmm på 535a 89 oxå? | |
|
det är samma motor som min så JA.. dock gjorde det ingen skillnad på min.. Det är Asc:n på min som rycker, Vet inte varför dock. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
| vad är en Asc för något? Jag blir tokig på min bil den rycker som satan ibland och ibland är det inget alls. | |
|
asc.. automatic stabilisation control.. alltså antislir. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
JÖR |
Hej! Har även ryckig gång. Vad är lmm? |
|
lmm = luftmängdsmätaren, alltså den stora klumpen mellan luftfilterboxen och insuget på tidiga motronic bilar. Den innehåller en klaff som sitter i luftflödet och påverkar en potentiometer (vridmotstånd). Potentiometern blir ibland sliten eller oxiderad och då går motorn illa. På din 525 -95 är jag ganska säker på att det inte finns nån luftmängdsmätare av denna typ då bilen är för ny. Det är troligen en MAF givare på den, vilken funkar på ett helt annat vis. //Magnus |
|
JÖR |
Många tack Magus! Jörgen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.