AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
627

Är det lambdasonden?

Tj
9
Tjohansson
528I -84
525IA-89
Jag har haft trassel efter byte av kam och vippor på min 525-89.
Bilen går hårt och ryckigt och har en tomgång på ca500 varv.
Lambdasonden ger spänningssignal ca 0.5V men värmarkretsen har avbrott men det är väl bara för att få en snabb funktion på lambdasonden vid uppstart? När jag kopplar bort lambdasonden reagerar inte bilen på något sett. Den kanske går på nödprogrammet? Jag har kollat att jag har fått kamremmen rätt.
tomgångsmotorn fungerar.
Hur vet man att den går på nödpogrammet och hittar den tillbaks så fort att alla insignalera är OK?

Tacksam för alla tips
MVH/Torbjörn
Inte för att jag kan hjälpa dig men jag har samma problem efter byte av kam och vippor, tomgången är ojämn och HC halten är skyhög

Berätta gärna här om du löser problemet.

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
Tj
9
Tjohansson
528I -84
525IA-89
Bilen går bättre!
Jag har kört den ca 2-3mil, och tomgången är på ca 700rpm och stadig och den känns bättre och bättre. Jag vet inte hur HC värdet är men kör vidare det är snart dags för besiktning så jag får vänta på dommen.
/Torbjörn
Vad har du gjort då?

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
Tj
9
Tjohansson
528I -84
525IA-89
Jag har kört den i landsvägstemo istället för att låtan bli varm på tomgång. hittade även en tändkabel som ibland hade 5,6k ohm och ibland oändligt motstånd.
Nytorkade stift.
Motionerat alla stiftag, mätt allt som går att mäta som kan vara en inputsignal till DME samt bränsletryck.
Jag tror att även motronic 1,3 har någon slags hitta inställningarna tid, ett antal mil eller så.
Efter helgen åter kommer jag med mer info.

MVH/Torbjörn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.