AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.559

Provkörning av M3 CSL. TV3 på torsdag 9/10 kl.20.00

Sida 3 av 5
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E38B12, jag är lite skeptisk till om Dackevall verkligen vet vad han gör!

Han har rätt många haverier bakom sig......

Både två- och fyrhjuliga tester har ofta resulterat i haverier. Allt från motorhaveri till rena avåkningar med diverse följdskador.
OK för att en motorjournalist skall testa prylarna, men det är inte samma sak som att köra till det brister.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
E36B12; Har du sett filmen med en Ferrari (456 GT tror jag) som de sladdar runt med på samma sätt som Dackewall gjorde med Jaggan? Det dröjer inte länge innan motorn exploderar i ett moln av rök....

Tänk på att scenerna där han sladdar runt var ihopklippta. För att få alla de där klippen så måste han hållt på ett tag. Ingen bil är gjord för den typen av provocerad misshandel!

Jens
MrMarsupilami:
Jag har sett filmen på den omtalade Ferrarin där huven flyger upp de skjuter motorn. Gör ont att titta på :(
De provocerar den den rätt bra innan...

/Wille
...där huven flyger upp NÄR de skjuter motorn...
(som det skulle stå)
Wille; Visst gör det ont att se!? Jag tror t o m att det är nån form av test för att se hur länge motorn pallar med. Poängen är att man inte sladdar runt med en bil på det sättet, oavsett bil så tar den rejält med stryk i motor, hjulupphängning med hjullager etc. För att inte tala om kopplingen....

Jens
Håller med Johan B till fullo. En bil tål inte vad som helst. Jag anser att köra på det sätt som Dackewall regelbundet gör i Prestanda inte är annat än att misshandla en bil. Vad får han ut i form av konsumentupplysning och fakta genom att göra rivstarter så hela inspelningsplatsen förläggs i en dimma? Tiff Needell lotsar i varje fall bilarna runt en racerbana. Det är de gjorda för att klara. Att stå still med fullt motorvarv och våldssamt hjulspinn är inte bilar bygda för att göra. Att risken finns att något går sönder då anser jag vara självklart. Som ett problem så får motorn för lite kylning med tanke på belastningen när den behandlas på det sätt Dackewall gör.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja Tiff kör då iaf fall med bilarna... Vad fasiken är det för intresant att en bil kan bränna däck då?!? Speciellt då den kostar 800 000!??! Är det de dom ägarna kommer att göra!? Knappast troligt! Näe skärpning Prestanda.. nu såg jag bara M3 CSL reportaget.. för det andra bruakr inte vara nått =/
Johan B,
Dackevalls yrke är att testa bilar på olika sätt, om ALDRIG någonting hänt hade det varit mycket egendomligt, så det är självklart att han har lite "haverier" bakom sig, han sade ju själv att det var tredje gången en testbil fått bli bogserad hem. Man lär av sina misstag, och Dackevall har knappast som mål att spränga motorn när han testar bilar. En sådan bil och motor som XJRen skall klara påfrestningar.

MrMarsupilami,
Tilläggas bör att någonting okänt (ny del t ex.) testas till "destruction" på 456an, tror knappast Ferraris testförare medvetet kör sönder en 2+mkr bil bara för att TopGear råkar vara där. Shit happens, skönt att det händer på deras egen testbana och inte i händerna på någon olycklig miljonär som vill testa sin vagn. Vad testföraren utsatt 456an för tidigare spelar självklart också in.

Och kära BMW-vänner... att sladda runt lite med en bil och ställa upp den i kurvorna, bränna måttligt med gummi utan att ligga vid rödmarkeringen hela tiden och dra på lite då och då skall våra högkvalitativa prestandabilar faktiskt klara av...

Ser snarare en Jaguar som sladdar runt och sliter däck som ett konstverk, och inte som en lyxbil som "misshandlas," en gentlemannavagn som släppt alla hämningar, underbart!

MVH,
E38B12

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E38B12, jag hävdar fortfarande att det Dackevall sysslar med, inte tillför något konstruktivt!

Seriös motorjournalist? Onekligen en av de mest seriösa om antalet kraschade fordon är ett tecken på seriositet!

Dackevall har kraschat bilar och bågar i dundrande tempo ända sedan Tidningen Superbikes forna dagar. Då var det mer regel än undantag att minst en av motorcyklarna kraschade innan testet upphörde. Den traditionen verkar man hålla på..... :o/

Jag ser det mer som en lekstuga för personer som inte behöver stå för fiolerna!

Att bränna däck på ett flygfält kan man nog göra med nästan vilken bil som helst......
Visa lite seriösa tester på hur bilen verkligen uppträder på en ordentlig bankörning!

Men det är min åsikt! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Johan B: Håller helt klart med om att bilarna ska köras på bana! Och där visas upp och dras ur rejällt... Sett lite snuttar och program ifrån japan.. där provkörd som olika bilar mot varande på bana som en tävling.. MKT undehållande!!
Johan B,

Du och jag har som sagt olika åsikter :-)

Men jag kan hålla med om att man gott kunde köra lite mer på bana, förslagsvis då jämföra med liknande bilar fördelar/brister osv.

Jag kan också hålla med om att Dackevalls sladdande nog var mest för fotografens skull (även om det säkert var väldigt kul!)

MVH,
E38B12
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Visst vore det kul att se bilarna mer på bana. I det här fallet vet jag dock inte om vi skulle få ut mer av det än gummiförbrukningen. Hur många ägare kommer bränna runt på en bana mer än en gång i sin XJR? Det hade varit bättre att testa hur den är att köra på motorvägen i 200 knyck, där den hör hemma!

//Thorssa
Ja, det bästa är att testa bilen i sin hemmiljö. En XJR är gjord för snabb landsvägskörning.
Bara för att merparten av ägarna kommer att ratta sin XJR på motorvägar och snabba landsvägar betyder inte att bilen skall vara oduglig på bana, som sagt; jag vill se BANTEST.

MVH,
E38B12
Perkka
Imorrn 20.00 på 5-an smäller det, CSL vs. GT3, ojes...

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vilken tajming man har! Precis fixat så att man har femman och då smäller de till med att köra CSL i Motorjournalen.

//Thorssa
Nu är det nära att man får se provkörningen.....

Har lovat jobbar kompisarna att stanna hemma om inte Bmwen vinner.............då jag har hävdat att M3 är en riktig sportbil
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag är lite besviken på testet på M3CSL på MJ. Skulle vart mera test Porsche VS BMW och liknande. Prestande uppgifter på bana etc. etc. Längre reportage borde det ha vart.
foppa:

Håller helt med dig kändes inte som det var ett test P vs B utan två oberoende tester nää bättre kan Ni Kanal 5!!!

Och det tar ett tag att vänja sig med SMGII men efter man har vant sig så vill jag i alla fall inte vara utan
Du ska nog vara glad över det starre :) för GT3an vinner lätt över CSL när det gäller ren bankörning. Hade bmw gjort CSLen till vad den borde varit med riktiga bromsar och ett chassi som funkar på svenska banor hade nog GT3an fått sig en match. Ljudet i CSLen är faktiskt helt obetalbart vid högre varv och det var oxå det enda jag gillade med bilen utöver en vanlig M3a. Chassit lämnar mycket kvar att önska gentemot en GT3a.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.