AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
522

e21 sida?

jocker18@home.se
finns det verkligen ingen entusiast sida för e21 å liknande?

verkar lustigt då det är en väldigt populär bil hos många...

BmW - enjoy!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Finns en del att läsa på www.bmwe21.net
En E21forum ska fixas, har reggat adress och har snart en server redo för att användas, dock så saknar jag kunskaperna att lägga upp och administrerar ett forum, och ingen verkar vara pigg på att hjälpa mig! =(

___
Länk
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Fan, nu blev man sugen på en e21 323i...formerna är ju lika bäst som på e12:an! Tror jag säljer e28:an, den har inte tillräckligt framåtlutad nos :)
jocker18@home.se
finfint!

jag har inte sett nån site om e21 innan, ska bli kul!

får hem min nya i morgon!

BmW - enjoy!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hur går din nya skönhet jocker18?
jocker18@home.se
åt skogen!!

när jag fick hem den, var den tyvärr i sämre skick än väntat!okej, det kan jag ta, toppen lät illa tyckte jag. tänkte för mig själv "trimkam dåligt inställd"

Sen tyckte jag den var slö, gick liksom lite illa. sen låg varvskyddet på 5400!!! uhm tänkte jag å köpte ny rotor utan varvstopp och ny fördelare. ja, den varvade mer, mycket riktigt!

MEN, den gick fortfarande inte rent, inte alls bättre som väntat. jag började rycka i kablar, drog på bort en i taget. till min förvåning(?) så märkes det knappt på 6:ans cyl. shit! vidare så märkes det inte alls! på 2:an heller!! FAAN!!!

Stiften var glötiga, framförallt på 2:ans :/

min slutsats för 15 min sen var dåliga ventiltätningar, så det inte kan tända för all olja, stämmer det?

ska man:
1: lyfta toppen, renovera och sätta dit den igen.

2: köpa en annan topp, färdig osv.

3: byta till en annan motor (m20, b25, den här kan ju faktiskt vara dålig på andra sätt också, eftersom den verkar hårt körd?

såå? vad säger ni??

BmW - enjoy!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Bäst av allt är ju att renovera hela motorn eller byta ut den mot en fullt fungerade, men det kostar ju lite och jag vet inte vilken budget du har!
Ska du byta motor så skulle jag iallafall satsat på en 2,5l underdel eller t.o.m. 2,7l.

Dåliga ventiltätningar är inget ovanligt, utan det är något som äldre bmwmotorer drabbas av, men det ska inte ställa till sånt problem att stiften inte orkar tända, för då är ventiltätningen och styrningen verkligen slut eller så är det något i tändsystemet (tändkablar, fördelarlock och tändstiften) som inte är i bra skick!
Bytt alla tändstift och skrapa rent fördelarlockets kontakter, och helst ska du även köpa nya tändkablar, men ersätt 6:an och 2:ans iallafall medans du testar dig fram!
Ställ in ventilerna också.

___
Länk
jocker18@home.se
tjenare.

2.7L? vilken är det?

jag har nytt fördelarlock och ny rotor till att börja med.

vill minnas att det vara relativt vit gnista, det är inte perfekt va? ska gå ner å kolla sen.

men om t.ex tändningen är problemet, borde väl inte stiften vara helt grumsiga med gammalt oljeklet?

BmW - enjoy!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
2,7l är 325E motorn, även kallad för ETA!
Men det finns även andra vägar att gå för att få denna volym i en motor tex. en vanlig 325 motor som man fräser av 2mm av blocket (detta för att 320/323 stakarna är 5mm kortare
än stakarna till 325:an och veven har 6mm längre slag) och sedan en dieselvev (från 324d) och 320/323stakar.
Detta har diskuterats i en hel del trådar, så det är bara att söka lite så hittar man nog det man undrar över.

Oljeklet ska det inte vara, men ett par fräscha tändstift ska inte bli kletiga i första taget om det nu inte är så att ventiltätningen "saknas"!
Mina tändstift brukade inte heller se så bra ut efter ett antal månaders användning när jag hade dåliga ventiltätningar, men med ett par nya tändstift så höll dom sig "rena" en bra stund innan dom började att få oljeklet på sig.
Att bara ta bort oljekletet med en stålborsta och ev värma stiften innan man sätter tillbaka dom är något som är slösseri med tid och energi som man kan lägga på annat, om man nu inte bara ska ha en nödlösning!

___
Länk
jocker18@home.se
jag va nere å kollade nu. tycke att den drog lite vatten.

mycket riktigt, vitt grums i oljepåfyllningslocket är väl vatten och sprucken toppackning väl?

kan det vara därför den går illa på minst en cyl?

blev förresten ingen skillnad vid byte av tändkabel

BmW - enjoy!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.