AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.140

"Sotig" bakdel, samt hög bränsleförbrukning (>30-40%), E36 M3, varför?

green3
Jag har en E36 M3 3.0 cab, som "sotar" ner hela baklucka/kofångare. Kör utan kattar, men tycker inte detta borde ske pga det. Den misständer lite på tomgång när den är kall, men så snart den blir varm, går den som den fint.
Den sotar också mest när den är kall.
Kör f.ö orginalchip, men modif. inlopp och avgas.
Nya stift är monterade i hop om att lösa ev msständningar.

Kan detta härledas till VANOS eller andra givare som är kassa?
Har inga missljud, som är typiskt för VANOS.

Enl. vissa kan lambdasonderna vara kassa, men styrsystemet klarar av att köra motorn på "limphome" utan att man lägger märke till det (skulle kunna förklara dålig gång när den är kall?).
Tycker även att den blivit något slöare med tiden, men det kan lika väl vara psykiskt.

Någon som känner igen problemet, och kan ge lite tips på vad man kan kolla?

Kan ju vara Vanos, om kammen står fel när bilen tänder så kan det ju innebära att bilen sotar som fan.

Kan vara att lambda sonderna är kassa vilket innebär att bilen får åt helvete för mycekt bränsle och därför sotar. Eftersom du skriver att du fått hö bränsleförbrukning låter detta som ett hett tips.

Lycka till!

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
Det enklaste du kan gör är att låta någon med diagnosutrustning kolla hur det står till med spisen.
Jag hade tidigare skapligt sotigt rör, trots att Vanos var bytt för ca 800 mil sedan. Visade sig vara Vanos-växellådan som behövde bytas.
Är lambdasonden slut får du redan på det vid en motordiagnos.
green3
Tack Bröder,

"Hoppas" lite på lambdasonderna, eftersom de är "billiga" jämfört med VANOS trix.

Är BMW bäst på diagnos (billigats) eller ska man kolla med lokala Bosch återförsäljare. Har en känsla av att de är mer tjänstvilliga än stora BMW, och man vill ju inte bli fuckad på hela månadslönen på en gång!

Om ni känner någon duktig diagnossnubbe i Gbg-området tar jag gärna emot lite tips.

green3
Glömde en lite fråga ang VANOS.

Om de kärvar och inte förställer kammen, kan man kolla detta enkelt och justera/"smörja upp dom"?
Jag har ju inget rassel, men styrningen av förställningen kanske kan låsa sig?
Finns det någon bra vägledning på nätet, eller ska man köpa en rep.bok. Vilken/var i såfall. Kan inte minnas att jag sett M3 i någon Haynes bok.
Kanske meningslöst om det ändå behövs en massa knepiga specialverktyg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.