|
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla! Har bara en lite fråga angående min 325:a. Jag bara undrar om det är normal ojleförbrukning om jag fyller på ca 7dl olja på 400mil? Visserligen så har jag kört hårt med den men aldrig innan bilen e ordenligt uppvärmd. jag pendlar till jobbet också och då startar ju man motorn på morgonen när de inte e så varmt, de kan väl också påverka förbrukningen? bilen har gått ca 10.000mil och oljan jag använder e Valvoline SAE 5W-40 full syntet. Är tacksam för alla synpunkter o erfarenheter vad de gäller mitt inlägg! | |
|
Jag skulle inte oroa mig för 7 dl på 400mil. Är säkerligen inte helt onormalt för en 325 som körs hårt. Sen är ju frågan: Hur noga är din mätning? Fyllder du till max vid senaste oljebytet? Tänk på att nivån sjunker lite direkt vid första starten då filtret fylls. Hej hopp! |
|
|
skulle inte heller va så orolig,men håll koll så de inte rinner i väg mer än 7 dl/400 mil... Vill ha E30 igen!! |
|
|
I min instruktionsbok står det att normal oljekonsumtion är 1dl/100km. Alltså en liter på 100 mil. Det står verkligen så. |
|
|
1 liter på hundra mil är mycket! Jag vet att många biltillverkare har angett det som "godkänd" oljeförbrukning, men kattarna tar en del stryk då! Många som jag har pratat med anser att halva den förbrukningen kan vara OK, dvs en halvliter/hundra mil. (personligen tycker jag att det med är mycket!) Om bilen drar olja, kan det vara läge att prova en lite tjockare olja (högre varmviskositet). Castrol TWS brukar oftast få ner oljeförbrukningen rätt mycket! Annars är det generella rådet att välja en olja med API-SL klassning vid hög oljeförbrukning. Detta då API SL ställer rätt mycket tuffare krav än SJ-klassningen på låg förbränning av oljan i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Upp till 7 dl/100 mil för vanliga motorer och 15 dl/100 mil för M-motorerna säger BMW är "normalt". | |
|
Tror att min kat är original för den är upprostad som satan. Men jag får alltid dödsbra resultat på besiktningen trots 28000 mil. Så jag undrar hur mycket stryk den tar egentligen av oljan? |
|
|
Min bil drar 0,5liter per 125mil (+-10 mil) Har gjort flera på varandra följande mätningar, och det hamnar alltid där för min bil. "To say no to BMW, is to say no to life." |
|
|
Stavros: Tänk på att din är en 88:a,har lite mer år på nacken än en E36(94:a i detta fall).. Vill ha E30 igen!! |
|
|
Of coz! |
|
| Min 328:a fyller jag aldrig på olja i, utan byter var 1500:e mil. | |
|
Låter väl som hyffsat normalt . Kör man extremt så brukar oljebytesintervallen ligga på ca var 500e mil . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Min 325 kör jag ungefär mellan 900-1000 mil innan jag byter olja och jag behöver aldrig fylla på nå. Det är alltid ungefär samma nivå som efter jag bytt olja. Fast det kanske inte är bra att den inte drar nån olja heller =/ Enligt bmw så ska dom ju dra en hel del. Men det gör inte min. Mvh |
|
| Min läcker även som ett soll, därav min höga åtgång. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.