AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.105

Då var det dags för BMW att TURBO mata!

Sida 1 av 2
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
I senaste AMS.. Nya BMW 3-serien som kommer ha premiär på Frankfurt salongen! Kommer med någa heta nuheter.. bla M3 Touring och så en efterlängtad Turbo 330ti med 300 hästar! troligen då en 3,0 liters rak sexa! Och det är ingen compact för denna serie kommer utgå pga 1-serien! Underbara nyheter!

MVH
Johan Björk

Länk

Länk
Helt rätt gjort av BMW att bredda sortimentet med M3 kombi och turbo-motorer! 330ti blir ju 545:ans motsvarighet för 3-serien. Blir genast nyfiken på hur mkt effekt de ska kräma ur 3.0:an, 300+ hk antar jag... det bådar ju gott inför M3:an och M4:an :)

Jens
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
AMS skrev 300 Hk.. men det finns ju enroma Tuning möjligheter där sen.. =)

ja det ser riktigt bra ut! Underbart trevligt!

Länk

Länk
Är lite sliten efter helgen verkar det som, missade att du skrev 300 hästar.. :)

Med tanke på att det tidigare skilt kring 100 hk mellan M-modellerna och den näst snabbaste 3-serien så borgar det ju för kring 400 hk i M3:an :)) Hoppas att de låter 330 ti vara en komfortmodell och gör M3:an eller åtminstone M4:an till ett riktigt banmonster. Ordentligt lättviktig, riktigt hård stötdämpning och rejäla bromsar!

Jens
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja detkommer nog en CSL sen säkert med..

Men som det verkar nu Blir det M3 Med M5:s Gamla V8:a enligt nån tidning jag läste här nyligen med! samma i M4:a

Men jag är dock sugen på en 330ti CSL med.. men det kommer nog dock inte tyvärr!
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
NEEEEJ vad är det här. Turbo? om de nu måste överladda kan de väl använda sig ev en kompressor, det låter ju ialf manligt :D
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Kompressor?!? Amerikanskt omodernt.. skräp.. ger för lite för att vara värt det!
Hoppas verkligen att detta stämmer nu, det ryktades när e60:n skulle släppas att den skulle erbjudas med en tre liters sexa med turbo och 380hk, den har vi inte sett något av än....

Stämmer det tycker jag att det verkligen var på tiden!

/Simon
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kompressor = Manligt
Bättre drag över hela registret :->
Jag litar tyvärr inte på AMS i detta fall. Först när jag får OFFICIELL info från BMW om att de ska börja bygga turbobensinmotorer igen så tror jag på det.

Personligen hoppas jag verkligen att de gör det :)

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Kalle: Det dom är det sorgliga.. Men jag hoppas fullt med alla tummarna i Kors!
theprophet: skojar du om kompressorn, eller?
Om inte så har du aldrig kört en bil med en skruvkompressor eller en modern roots från Eaton.

thepropet:
Kompressor?!? Amerikanskt omodernt.. skräp.. ger för lite för att vara värt det!

Ja, Mercedes SL55 AMG har ju verkligen bevisat att kompressor är skräp. Vassare bil för tillfället får man nog leta efter. 0-300 på ca. 32s är ju inte fy skam. Snabbare än Ferrari, Lambo, Porsche etc. Dessutom är det ju en skönhet utan dess like.
Lo
86
Lowrider
328i -96
Kompressor rules!!! no turbo shit!
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Visst kompressor är kul, men de är inget fel på en turbo heller, eller två...
Men jag är ju iofs märkes förädare numera, men tänk på BMWs fina anor från 2002 turbon, de va en bil som inte skämdes för sig !!

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Med tanke på att Kompressorn har ca 12% förlust energi att använda i jämnförelse med Turbons 30-40% så verker de relativt dåliga att avnända! Om det är inte är på en Mega bamse jänke maskin då! men men.. jag har aldrig åkt någon BMW som varit kompressor mata ej heller Turbo matad.. Men jag tror iaf turbo är rätt väg att gå!

Vad mercedes gör har aldrig intreserat mig! Ful Taxi bil!
Koenigsegg använder sig av en kompressormatad Ford-V8.

Säga vad man vill om bilen, men fort går den!

Jag tycker inte att kompressormatning är ett dåligt sätt att utvinna effekt, tvärtom.

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Det är inte ett dåligt sätt.. Det är det sämre sättet!

Med overkligt med pengar och ett enda mål... Att bli bland det värsta kan man ju utgå ifrån vad för trist som helst och få det till ett monster! Det är ju knappast några problem.. men det var inte det jag talade om...
852
Sörpan
325xi -02
Mini Cooper S är väl ett hyggligt exempel på att kompressor funkar... ;)

Men jag vill i alla fall inte att BMW ska börja med turbo, möjligen kompressor.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Rätt stor skillnad på roots och centrifugal kompressor också.

Jag håller med Kalle, den som lever får se.
AMS har haft fel förr. Kolla på under nyheter eller avslöjanden eller vad de kallar det i tidning som är 2 till tre år gammal.

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Personligen skulle jag bli besviken om BMW skulle komma med en turbobensinare. Det är ju lite BMW:s grej att bygga motorer som tar ut mycket effekt UTAN turbo.
Att sätta in turbo i tex en M-modell förstör ju allt. Visst, du får en jävla kraft men karaktären försvinner och bilen blir inte lika unik.
Att använda kompressor tycker jag inte är något bättre. Gillar iof det bättre än turbo, men inget av det passar i en BMW enligt min mening!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.