|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Lite löjligt att börja anmärka på rutmärkningen om inte fordonets rutor är stulna, för uppenbarligen stals inte bilen för att sno delar ifrån... Låter lite som om if griper efter halmstrån här, först gnälla över att den är nyckelstulen (varför bröt de då sig in???) och hävda att han blir utan ersättning, sen dessutom klaga på att rutorna(som sitter kvar) ej är märkta och därför heller ej får ersättning. Ska nog kolla upp mina villkor noga hos dem... låter farligt om ngt skulle hända annars. |
|
|
Hadde tenkt til å skrive noen ord her, men har ingen..! Om forsikringen inte gjelder, burde man vel få refundert alle de pengene man redan har betalt for den aktuelle bilen? Også kan man jo lage sine egne regler; rentesats på "lånet" beløper seg til 6000 %. Krev minst en million i GEBYR. |
|
|
Blir lite konunderad av att ni är besvikna på IF. Jag har också IF och jag blev ju bestulen på mina fälgar samt inbrott och stereon borta ur min 328ci -00. Dom skötte sig gör bra. Fick nya fälgar men NYA däck trotts att dom gammla var göörslitna. Fick också ny stereo utan krångel samt att jag fick stilleståndsersättning med 75:-/dag för att jag inte hade hyrbil. Sen vet jag att dom bubblade om rutmärkningen iom att min också var import men jag svarade att "dom har ju inte slagit in rutorna och stulit bilen så varför skall jag ha det...dom kontrade med att nja..det är ju klart" Sen va den diskusionen begraven och dom fullföljde deras åtagande. Jag kan bara rekomendera IF varmt. Men det är klart har man kanske varit utsatt ett antal ggr för inbrott och stöld och dyl så tror jag nog att dom drar öronen åt sig men vilket försäkringsbolag hade inte det.? Sen är det ju klart att det är ju lite konstigt att bilen är nyckelkörd fast dörren är uppbruten....Men det blir ju en polissak att utreda eller??....vad vet jag. Himmla tråkigt iallafall att man inte får han sina grejer ifred...men stå på dej mot ditt FB så löser det sej nog. |
|
|
EchO: Har dom låtit dej teckna en försäkring utan rutmärkning i förstaläget så e de ju deras probs. När jag skulle försäkra min kärra så fick jag helt enkelt ingen stöldförsäkring förän jag skickat in intyg på rutmärkning och omkodning av nycklar. Har dom däremot någonstans satt upp som villkor att rutorna ska vara märkta och att det är ditt ansvar att fixa det så kan det bli lite knepigare. Ner i pappershögen och kika på vad som e sagt från början och lycka till. Aldrig mer färre än sex cylindrar ! |
|
|
Fan skall man ha en stöldförsäkring då om dem vägrar att ersätta bilen om den blir stulen. Om den inte går och sno varför skall man då ha en stöld försäkring. Jo för att dem skall tjäna pengar och betala för ingenting. Försäkringen måste ersätta om dem har en försäkring som gäller mot stöld. |
|
|
Hazzo: Dial ägs av If numera! Jag upptäckte det då jag bytte boalg förra året. Jag ringde runt och Dials orginalförsäkring var billigare än if som jag hade tidigare. Bad Dial skicka villkoren så jag kunde jämföra och fick istället Ifs villkor, identiska med de jag hade. jag ringde igen och påpekade detta och de sa att det är samma men de skickade nya villkor som skiljde sig på två punkter, det stod dial på omslaget istället för if och man garanterar orginaldelar och märkesverkstad med Dial. Alltså bättre och billigare. Ännu märkligare är att samma bolag kan ha priser som skiljer på över tusen kr. Både dial och if har varit kinkiga med intyg på startspärr, larm och märkta rutor eftersom min bil är tysklandsimporterad. Inga problem då bilen har allt ovan plus mera. /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
Jag blev av med min bil 528e39 -98 i somras och den är oxå enligt mitt bolag körd med nyckel, Till min fanns det ydligen en fjärde nyckel och med den så kan man låsa upp bilen och släppa på rattlåset och bogsera iväg bilen. Bara för att det sitter startspärr i bilen så är den enligt dom omöjlig att själa men det är ju bara som det heter en STARTSPÄRR. Jag har nu fått kalla in advokat så vi får väl se om det löser sig.. / Andreas |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
325cabrio.: Jo då jag vet det mycket väl, flyttade just både BMW och MB från Dial till IF och sparade 5000 kr i premier. Hoppas man inte åker dit för insideraffärer bara :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Får väl se om jag också måste kalla in en advokat för nu har jag fått ett "nej" i första instansen på IF. Kommer dock göra allt för att de ska betala. Annars kan man ju ta och ringa Sverker Olofsson på Plus...då brukar det hända saker. |
|
svintoleffe |
Kan inte säga något annat än att jag värkligen lider med dig. MVH Leffe |
|
Man kanske måste ringa sitt försäkringsbolag och kolla INNAN man får bilen stulen. Att byta alla lås är ju ett alternativ men kanske lite väl dyrt. Är ju iofs bara 2 låscylindrar på en E39, förardörr och tändningslås. Har en nyckel spärrad... :-\ ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
jag fick lära mig uhr man gjorde för att komma runt startspärren på en E34.. sjläva operationen går fortare än att slå in den 4siffriga koden till startspärren.... Det går att komma runt det hela.... Länk (Såld) |
|
tvåtakt |
Du har ju en nyckel på drift (eller flera...)! Det förklarar att dörren inte är bruten, och att ratt/tändningslås är oskadat. EWS-systemet har INGEN klarat att överlista. Det är alltid nycklar på drift,när sånt här händer,men det snackas om folk som har pillat ur chipset och haft sig men det är bara snack.Du lär få problem med bolaget... |
| Tvåtakt, så du menar att alla stölder av nyare bmw´s med startspärr har det använts nycklar till...Det har jag ju extremt svårt att tänka mig!!! | |
tvåtakt |
Ja! Om bilen är körd, inte om dom har tagit den på trailer eller så naturligtvis. Jag är så att säga i branchen. Försäkring/verkstad kanske jag skall tillägga... |
|
Så alla påståenden och berättelser om hur man kan komma förbi startspärrar etc är bara skitsnack egentligen...?? Lite info från teknikens värld. Trots att nya bilar har ett fungerande stöldskydd ökar antalet bilstölder. Antalet bilstölder i Sverige under år 2000 uppgick till drygt 40 000 bilar. 10 procent av dessa återfinns aldrig. Alla nya bilar har elektronisk startspärr, 'immobiliser'. Det hindrar inte biltjuven när han behöver en bil. LITA INTE PÅ TILLVERKARNAS LÖFTEN OM STÖLDSÄKRA BILAR Så här skriver Teknikens Värld efter deras tester av bilars inbrottsskydd: 'SKANDAL - även de nya låsen är en barnlek för tjuven. Glöm tillverkarnas löften om tjuvsäkra elektroniska stöldskydd. Vi kommer in i nya bilar på några sekunder.' Teknikens Värld kunde konstatera att var tredje bil i deras stöldtest gick att stjäla utan nyckel Länk // Jonas |
|
|
EchO: Är du medlem i Motormännen? Där kan du som medlem få gratis rättshjälp! Men med tanke på hur fbolagen beter sig nuförtiden så lär de ha mycket att göra de stackars juristerna :) Lycka till och ge inte upp! |
|
| gör som jag har gjort på 750 sätt en strömbrytare till bensin pumpen så är det klar bilen går inte en meter | |
tvåtakt |
Själva låsen till dörr och tändning forcerar man på ungefär 30-60 sekunder utan vidare, utan att det blir några skador på varesig plåt eller kåpor. Speciellt E46 är extra lätta. Bilmärken förutom BMW känner inte jag till. För att återgå till den stulna 3-serien i början av forumet: Killar som roar sig med att köra sönder bilar på motionsslingor, kan absolut INTE ta sig förbi EWS-grejor... |
|
Jag vet inte vad jag ska tro om detta med elektroniska startspärrar faktiskt. Källor som jag har stort förtroende för menar att det är omöjligt att forcera BMWs och samtidigt börjar man läsa lite överallt att de är lätta att komma förbi. Echo, det finns ingen elektronisk variant på den där artikeln från Teknikens Värld som du refererar till? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.