AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.514

Min bmw e46 328 blev stulen och krockad...

Sida 1 av 3
Ec
15
EchO
328iA -98
Hej!

Imorse blev jag väckt av att polisen ringde och frågade om jag ägde en bmw 328. De sa att de hade hittat den ute i ett eljusppår i skogen, sönderkörd.

Hela fronten var söndersmackad och repor över hela bilen. Inte nog med att ligisterna hade försört hela bilen utan de tog allt som fanns i den också.

Kollade in i bilen och såg att det var inga synliga skador på tändningslåset och det var ingen skada på utsidan dörren utan bara på karmen på insidan där det var en liten buckla och några repaor.

Hur fasen kan de komma in i bilen utan att det blir mer skada än vad det blev på bilen?

Blir lite orolig över att försäkringsbolaget kanske börjar bråka över den här saken.
Är det vanligt vid stöld att de kan komma in i bilen utan att det blir alltför synliga spår?

mvh Jonas
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Uff trist att höra..
Hoppas allt ordnar sig.

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
EchO

Det som har hänt dig är en av de värsta som kan hände.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Å jag som blev tårögd när jag hade två krossade rutor o en snodd stereo på min gamla 88:a förra året.
Jag hade störtbölat om din sak hänt mig....
Förbannade ligister!

Se framåt!

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Åå fy fan! Orginal Larm? Hmm dags att ta med sig säkringarna in från och med nu då? Eller ratten? eller kanske man ska dra en kätting genom fälgerna och ett mega lås? Eller kanske man ska ta med sig en fälg också? Ghaa fy fan! Dags att bepansra bilen med batman plåt.

Lider med dig! Hoppas det går bra.

Mvh
Kristian
Echo: Vad hade du för stöldskydd?
Något annat än imobilizer?

Beklagar verkligen sorgen och hoppas försäkringsbolaget är medgörligt.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Det är tamigfan inte sant.. hur F--N är folk funtade *AARGH*
Beklagar det som hänt. Hoppas det löser sig till det bästa för din del..!
Ec
15
EchO
328iA -98
Tackar.... Får väl se imorgon vad försäkringsbolaget säger...

Jag har bara orginallarm i bilen. Tycker att det borde räcka....??
Hörde inte ett skit inatt från larmet heller. Tur för de ligisterna, vet i tusan vad jag hade gjort om jag hade kommit på dem.

Fattar fortfarande inte hur de kom in? Var ju minimala skador och tändnigslåset såg som sagt helt oskadad ut.
Hur fungerar det egentligen med imobilizer? Hur mycket skyddar den? Verkar inte ge så bra resultat i alla fall :(

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Hur fungerar Orginal Larmet igentligen? Är det bra, kanske alla e46 ägare ska börja komplitera sina larm.

Jag har känt mig jävligt otrygg med mitt orginal larm sista tiden. Har bara fått för mig att det inte håller längre liksom. Ringde till och med BMW och frågade om dem tyckte jag skulle komplitera.

Dem sa det är omöjligt att själa bara du har koll på alla nycklar. Men så läser man detta och ja inget är väl omöjligt. Hur bra är ett bra rattlås igentligen?

Uschh Stackare! bara inte försärkrings bolaget börjar krångla. Uppdatera oss löpande hur det går. Det är väl bara en tidsfråga förrän det händer en annan också.

Mvh
Kristian
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Imobilizer er vel en startsperre som "kommuniserer" med en chip inni nøkkelen?
hatar att säga det... men jag tror det kan bli problem om du har immobilzer, efter som det enbart ska gå med nyckel då... då måste dom få prova eller du kunna bevisa att bilen går även med larm och immobilizer.... man vet aldrig om dom har kört med ett gammalt trick "knippan" dom har alltså mer än 40 nycklar som kör tills en fungerar...

tråkigt som sagt =/
Sök + mobillarm som inte går att hitta/förstöra...

Länk
Tror nog att din BMW är "nyckel körd"..dom har satt in en del av en nyckel sen haft en magnetkodare som kortsluter immoboliserfunktionen i tändningslåset.....lite McGiver eller vad han hette:-)

Hur som helst så är det mkt beklagligt det som hänt och hoppas att det löser sig med försäkringsbolag och dyl.

OO=00=OO
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hörde på radion om en som hade en Seat Ibiza som blivit stulen fast den hade immobilizer.
Försäkringsbolaget vägrade betala för att den inte skulla ha gått att stjäla. "Den påstådda stölden" benämde de det som.
Bara att inse att man är rättslös när det gäller försäkringar.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag blev av med en bil för några årsedan som var nyckelkörd. försäkringsbolaget frågade lite om nycklar mm men efter att bedyrat mej om att jag inte hade tappat ngon nyckel så gick allt bra.
När jag pratade med skaderegleraren berättade han att biltjuvarna har börjat med nya metoder.
Dom åker o provkör en bil på firma eller hos en privatpreson.
Under provturen åker de och kopierar nyckeln(det är ej leg tvång vid kopiering av nycklar), lämnar snällt tillbaka bilen sedan väntar det någon månad för att ingen ska misstänka den, sedan snor dom den rakt av med nyckel.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Jorgen: men ett imobilizer chip kopierar man inte bara sådär som du beskriver.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Frugans galant som hade godkänt touchgard larm som larmade hela tiden. pratade med en kille som jobbar med larm, han gav mej följande råd:
ta av + polen på batteriet, en person sitter i bilen och håller nyckeln i startläge. Den andra personen sätter tillbaka batteripolen vipps så startar bilen. pga vad?
Startmotorn och tändningen får stöm före larm och startspärr så när väl den startat så aktiveras inte larmet o startspärren.
Jag menade inte att man skulle kopiera chipet utan att det kan räcka med att kopiera nyckeln.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Ec
15
EchO
328iA -98
Japp,
då har tjafset med det galanta försäkringsbolaget "IF.." börjat...
De hävdar för det första att min bil inte går att stjäla när bilen är utrustad med startspärr. De menar att bilen är nyckerkörd...
Trots att jag har skador på dörren efter inbrott. Så någon person har alltså enligt dem brytit sig in i bilen och kört bilen med nyckel ett tag och sedan krockat den i ett eljusspår...(dvs jag).

Sedan klagar de på att jag inte hade mitt regnummer ingraverat i alla mina rutor. Detta fick jag inte någon information om att jag var tvungen att ha när jag tecknade min försäkring. Så bilen har egentligen varit "oförsäkrad" för att jag saknar rutgravering på bilen.
Måste inte försäkringsbolagen informera om detta när man tecknar försäkringen? Hade jag vetat om detta hade jag naturligtvis fixat det på en gång när det bara kostar 150:-.

Tycker det är för jävligt att de kan hålla på så här. De försöker bara smita undan från deras ansvar. När man tecknar en försäkring tror man ju att den ska täcka allt när de inte informerar om någonting annat. Det minsta man tycker att de borde sagt är i alla fall att "kom ihåg att din försäkring inte gäller vid stöld om du inte graverat in på rutorna" men de kanske inte tycker att det var någon viktig detalj att informera mig om detta.
Frågan är vad man betalat för under denna tid? Dyra pengar för en försäkring som inte gäller? Låter som en bra affärside!

Har ni några liknande erfarenheter? Vad kan jag göra?

mvh Jonas

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag blir så jävla less på försäkringsbolag!
Man hör titt som tätt om fall som ditt Jonas och det är så j-vla sorgligt hur dom beter sig. Mitt förslag är att du söker juridisk hjälp hur som helst.

Sorgligt nog så är det inte första gången jag hör att det är IF som bråkar heller.

Länk Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När jag fick mitt nya besked från IF som jag böt till från Dial.
så var det med en broschyr med om rutmärkning, men det var inget krav, min bil är redan rutmärkt.
Men det var ett fristående bolag som sålde denna etsningsutrustningen inte IF och de skulle betala nån typ av ersättning om bilens stals.
Jag fick erbjudandet om rutmärkning från Dial och märkte då rutorna kostade nån 100 lapp, men fortfarande inget krav på det för att stöldförsäkringen skulle gälla. Ev lite lägre självrisk eller nått sånt.

///MVH Hasso
328_huggarn
fy fan.. lider med dej... men vägrar dom att betala ut nå då eller? skulle dom vägra skulle ja anlita en advokat eller någon mer juridiska kunskaper, för som sagt man tecknar ju en försäkring som ska täcka sådana insidenter... det är fördjävligt hur försäkringsbolagen beter sig.. hoppas det löser sig för dej iaf..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.