|
|
|
|---|---|
rallyante |
tänker montera sänksats på min 328i e46 i helgen, är det någon som vet om det är nått som brukar krångla? vore kul att veta vad man har framför sig :) |
| Det är inga större problem. Det är lättare fram än bak pga. det är så trångt där bak. Det går inte med mer än en fjäderspännare bak. Jag fick kapa av fjäderspännarna för att de skulle få plats där bak (pga. de inte skulle skava i rostskyddet. Därför rekommenderar jag att du börjar fram så kan du kapa spännarna efter du är klar med framfjädrarna.) Fram är det bara att lossa hela fjäderbenet med hjälp av klämskruven (var beredd med en domkraft under så att inte bärarmen ramlar i backen. Det kan vara lite knixigt att få loss det men när det väl lossnar så kommer det snabbt) samt de tre uppe i fjäderbenstornet. Sätt fast fjäderbenet i ett skruvstäd, presssa ihop fjädern och lossa mutter (strl 21) som sitter i toppen. Sen är det bara att göra allt i omvänd ordning. Fjädrarna där bak är det bara att pressa ihop och lirka ut de. Lossa stötdämparna på båda sidor så minskar trycket från krängningshämmarstaget en aning. Till sist men inte minst - ha tålamod. OBS!!!Glöm ej pallbockar och dyl. | |
|
Om nu inte sedanen och coupen har annan upphängning bak så är det svårare fram, än bak - till skillnad mot /// M ///:s inlägg. Jag monterade dit Eibachfjädrar förra helgen på min 323Ci-00. Fram är det McPherson (med res. för felstavning) och bak är det separerade fjädrar och dämpare. Fram var det tvunget att ta lös hela fjäderbenet och sedan spänna upp den för att få loss fjädern. Bak var det enbart att lossa dämparen, en person ställer sig på navet och den andre lyfter bort fjädern. Fjädern sitter löst, men jag behövde inte klämmor. Se bara till, som /// M /// skrev att ha pallbockar. Om du hissar bilen lika högt bak, båda sidor, så spänner inte krängningshämmaren - underlättar enormt. Lycka till! //Tobias |
|
|
Tobias. Normalt sett bör det vara lättare bak men på min var allt så styvt att det var omöjligt att pressa ner armen bak och ta ut fjädern. Jag slet som ett djur innan jag fick ut dem. Fram gick det hur smidigt som helst. Ingenting satt fastrostat eller dyl.(1700 mil) och det är väl anledningen att det gick smidigt. Jag monterade oxå Eibach och det blev kanon. Inte speciellt stötigare utan bara en lägre look. |
|
|
/// M /// Jag har gjort det två gånger på min nu, monterat olikafjädrar. Tricket bak var att hissa upp båda hjulen så att inte krängningshämmaren spänner, men visst. Jag (läs: 95 kilo) stod på navet, tryckte med händerna i taket för att det skulle lossna medan kompisen tog bort/satte dit fjädrarna. Alltså inte ngt för myggviktare (<75 kilo) :-) //Tobias |
|
| Det kanske är lättare på fyrdörrars än på coupen.Jag satte på sänk fjädrar och stötdämpare och det tog ca två och en halv timme det var otroligt smidigt och det var bara att trycka ned bärarmen bak med knät och ta ett däckjärn eller dyligt och trycka in fjädern. Lycka till. | |
rallyante |
tackar för råden grabbar. det blir nog sänkning på söndag. ska montera en sats från H&R som sänker 55 fram & 35 bak :) |
|
rallyante: Hvor mye penger skal du legge ned i settet? Jeg vil også senke, men venter til etter vinteren! |
|
| Jag tror inte att det är lämpligt att sänka så mycket på E46an pga det blir förliten fjädringsväg kvar.Sänkte min 40/30 och då låg den stummt på genomslagsgummina fram så jag var tvungen att kapa av dom 30mm så nu är det ca 10mm spel mellan gummi och stötdämpare. | |
rallyante |
jag köpte sänksatsen för 2000:- skulle har kostat lite mer. Men när eibachfjädrarna jag egentligen skulle ha var restade så fick jag H&R fjädrarna för samma pris. Det skulle ju inte vara så kul om det blir som du säger 2002tii, jag får hålla tummarna att det går vägen. |
| Du kan väl medela hur det blev med sänkningen när det är klart. | |
rallyante |
gör ett inlägg så fort fjädrarna är på plats. |
|
///M/// : Hur mycket sänker dina Eibach? Bytte du stötdämpare också? Vad kostade fjädrarna ungefär? Hälsn O |
|
|
Ollen: De skall sänka ca 30 mm både fram och bak. Jag har bara bytt fjädrar. Sänkningssatsen kostar 1595 + moms hos OCL Brorssons. (tror jag) Eftersom jag har en AC Schnitzer front blev det precis lagom. Den går dock inte över alla trottoarkanter så man får tänka sig för. ///M. Pedersen (OO=00=OO) |
|
| //M//: tack för informationen! Det låter ju helt lagom. Du har ingen bild på den efter sänkningen? | |
rallyante |
Nu sitter sänksatsen på. Monterade satsen på måndag kväll. det gick ganska smärtfritt förutom på höger fram där det gick åt ett antal svordommar :) På vänster sida gick det bra att lirka ut fjäderbenet, men som sagt så var det nästan omöjligt på höger. Bak var det lite lurigt att få dit en fjäderspännare, men när den väl satt så var det inga problem. Föresten så behöver man inte väga 95kg Tobias. Det går alldeles ypperlig att väga 75kg, bara man har lite tryck i benen :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.