AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.631

Mappsensor istället för lmm

An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Det finns tre trådar på mappsensorn (köpt från Etapp)
Gul
Svart
Svart/Röd

Är det så att svart/röd är +5V och svart jord, gul utsignal 0-5V
nån måste ju veta?
An
205
Anders Elenius

Bmw E30 325im Touring
-92
Mera frågor:

Vad skall det vara för värden på:
Operation mode
teeth per rev
teeth per fire
???

Nån som mappat med Smt6 på m20b25 motronic????

ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Gul=signal ut

Svart=jord

Röd=12V

Det ska vara 60 teeth missing 2

teeth per fire 20

Jag kör ju med smt6 på min. Den som har suttit bakom datorn och kan lite mer än mej är spiidfriik.

Tror jag ska ha rätt på svarena.

Blanka däck AB

Länk
-är du inkopplad mellan ödgivare å ecu eller mellan ecu å spole?
-vilka trådar från smtn till ecu resp. givare/spole?
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
norrback: Vad pratar du om för signaler nu?

Blanka däck AB

Länk
An
205
Anders Elenius

Bmw E30 325im Touring
-92
Alltså på 55 pinnars ecun är svart(nr47) tråd den tråd som går till vevaxel givare men på 35 pinnars är den svarta(nr1) utgången till tändspolen.

Smt6 skall alltså kopplas in på signalen från vevaxelgivaren till ecun, eller? Om man kopplar in sig på svart på en 35 pinnars så är man på utgången från ecun till tändspolen.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag såg i annan tråd att ni redan fått ordning på detta med tändningen. Men för andra intresserade kan jag bekräfta att det är signalen från vevlägesgivaren man vill åt.

Men jag har för mej att MAP sensorn skulle ha +5v och inte 12... Vi tog ut 5v från LMM kontakten. Eller har jag sovit för lite nu igen? :-)

Kiip Spiiding!
Mapsensorn skall matas med 5V.
Vi har bötjat mappa med map sensorn å större spridare nu, det tar en stund men blir väl nog bra. Har inte varit ut å kört ännu. Men bilen går att varva på stället nu så snart skall vi ut å börja gaasa.

Twinturbo: Om jag håller motorn på ca 3000rpm så är det i ena mapp punkten å på 3400 i en annan, betyder detta att det inte finns någåt "aout" värde mellan dessa vartal utan det hoppar stegvis från ruta till ruta. En "riktik" insprutning räknar ju ut var mellan punkterna den är å ger ett mellan värde
Jag har för mig att SMT6 glider steglöst över från ena värdet till det andra, men brukar själv lägga värden som inte skiljer sig mer än två enheter från en ruta till en annan. Om det är svårmappat mellan två olika rutor i mappen kan du ändra skalan och göra den tätare runt de ställena.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ska man få det riktigt bra måste man pilla med skalorna. Blir för stora hopp mellan rutorna annars och ligger man mitt på gränsen mellan två rutor så rycker det. Men det är finlir, ni har gissningsvis ganska långt dit... Börja med att ta ut den och kör först.

Kiip Spiiding!
Nu har vi varit å provkört, nu går den på lägsta deflection från tomgång till ca 7000rpm. Måste fortsätta imorgon.
På tomgång har vi 8 på aout å på 7000rpm ca 70. Måste kanske dra ner analogzero å mappa in tom gång på -100 så det räcker till sedan med belasting?
er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
kan någon förklara för mig varför man vill ha en mapsensor...?
mäter den trycket i insuget eller..?
kan man plocka ut fler hästar med en mapsensor än en lmm...?

så mycket info som möjligt vore trevligt...

hur mycket kostar en ungefär...?
behövs det fler saker till den för att få den att fungera...?
Du måste ha en smt6 + mapsensor, köp av Twinturbo.

fördelen med map sensor är att du får mappa mot laddtrycket dvs belastningen. Med lmm mappar du mot luftflödet, som kan vara olika vi olika belastningar.
er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
ok tack så mycket..! jag har tänkt å köpa mig ett smt6, för jag ska turbokonvertera under vintern... bör man satsa på en mapsensor istället...? hur mycket kostar en mapsensor och var kan man köpa det...?
Jag tar 1000kr før en mapsensor i samband med SMT6-køp(3500kr).
er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
ok, twin turbo.. är det bara att koppla in då å köra..? om d blir några problem kan man fråga dig då eller..? d lutar nog att det kommer att bli ett sådant framöver vintern...
Nej, är inte bara koppla in och köra. Krävs en hel del mappning innan det blir bra eftersom signalen mellan en LMM och mapsensor inte helt överensstämmer. Dessutom måste du ha en lufttempsensor för att slippa mappa om vid olika lufttemperaturer.
er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
att det måste mappas å så d förstår jag, men jag undrade om det behövdes nått mer till mapsensorn och det svarade du ju på, det var en lufttempmätare.. tack så mycket, jag hör av mig när jag har pengar å bygget börjar att bli klart..!
Du kan plocka lufttempsensorn från den gamla LMM'en och låta den sitta kvar på samma ställe i kablaget för att underlätta lite (och slippa köpa ny).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.