AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.279

%30 Automatlådeproblem, BMW vill ha 15000:- för fix. =( Vad göra?

Vertical mind
Tja

Ögonstenen är sjuk, mycket sjuk. =(
Gasar man normalt, vill inte lådan växla upp i femman och går i nödprogram,men släpper man på gasen en aning funkar det smidigt. BMW kollade databoxen och kom fram till att det är ett mekaniskt fel på lådan och vill ha 15000:- för att fixa det.

Hur mycket får kan ge för en komplett, bättre begagnad automatlåda till 530 -93?
Om jag ändå ska byta låda helt och hållet, kan det vara värt att satsa på en manuell låda?
Är det knepigt att smäcka dit en manuell låda med tanke på annan koppling med mera? Pris på en 5-/ 6-växlad låda som passar bilen?

Jag är mycket tacksam för informativa svar då denna reparation kommer att smärta min plånbok ett bra tag framöver.

// Johan

V8 Power

Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Kör bilen till en annan verkstad som håller på med automatlådor. Säkerligen mycket billigare. De kan nog också lättare tipsa om eller införskaffa bättre begagnade lådor.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
har du asc????

MvH Bmw 4-ever

Länk
Vertical mind
Den BMW verkstad jag var hos (i Värnamo) sa att de brukade skick fall som mitt till Växellådshuset i Jönköping. Kollade med dem dirrekt och de gav samma prisuppgifter. De är enligt bilmekar här i stan (Ljungby) en av de bättre stäöllena i landet på växellådor.

Om ASC = Antispinn, ja. Kan det ha med det o göra eller?

V8 Power

Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
Om du är lite mek kunnig så kanske du kan ta ner lådan, skicka den på rep och "smäcka" tillbaka den själv?
Dessutom, skriv exakt vad det är för fel på den. Det finns mycket kunnigt folk på forumet.
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
jag lagade ett liknade fel på en 540-94
det var för lite olj på lådan och det var smuts i filtret
Paap Reeder
Hej!
Håller med Benny.
Byt olja + filter(silen) samt byt olja en gång till. Sedan kan man börja grubbla över andra fel.

MVH /// Paap R
Vertical mind
Oljan är bytt, liksom filter. Så tyvärr måste det nog va nåt alvarligare. =(

Hur motiverat skulle det vara att installera en begagnad manuell låda istället för automaten? Svårt? Dyrt?

jaadu Vertical mind, det är lite arbete med det: du måste dit med nytt pedalställ, annan huvudcylinder/bromsvätskebehållare, slavcylinder, ev. hål i torpeden för slaven, annat svänghjul, dra av ett lager, sen kanske inte lådan passar till kardanaxeln så ev måste kardan bytas då isåf. +en del annat jag inte kommer på just nu det är lite arbete!

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Elektroniken kommer förmodligen att protestera då styrboxarna för motor och växellåda samarbetar.
Kanske måste byta styrboxen till motorn till en som kommer från en manuel bil. Eller kanske man kan köpa ett trimmchip till en manuel bil och stoppa i befintlig styrbox. Kanske funkar. Nån som provat?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.