|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har tänkt att åka ner till Tyskland nästa helg. Vet nån hur länge handlarna har öppet i Hamburg på lördagar? Jag fundera på att köpa en bil och bara köra hem den. Det verkar ju vara ett väldigt krabb med export skyltar och grejer. Min fråga är bara kan det bli något problem i tullen? Tacksam för svar. /Peter. | |
|
kolla in denna länk. Länk passera tullen i 200 så ska det inte vara några problem*L* Fråga först och du får många svar. _______ Länk |
|
|
Till klockan 16:00 det var ju bra. Tack för svaret. Du har inget bättre svar på fråga två. Köra i 200 km/h in i färjan är nog inte så populärt :) |
|
|
Du ber bilhandlarn om exportskyltar så åker du in i tullen och köper ett par interimsskytar för ett par hundrakronor då gäller försäkringar och dyligt det är inte tillåten som svensk att köra med utlänskaskyltar förutomexportskyltar i Sverige med tex Tyska orginalskyltar gäller ej försäkringar det är böter på det. Fråga först och du får många svar. _______ Länk |
|
|
bm, det du beskriver gällde fram till oktober 2001. Numera är det ok att åka på tyska exportplåtar. /Simon |
|
| Registreringsskyltarna är privata i Tyskland och följer bilägaren till skillnad från det svenska systemet där bilen "äger" skylten. Således finns det ingen skylt att köra hem bilen på vid import så du eller bilhandlare måste fixa exportskyltar. | |
|
simon_en :det var ju det jag skrev exportskyltar är ok.men det är inte tillåtet att köra på tyska orginalplåtar, fick böter jan 2003 pga detta jag körde med den tidigare ägarens skyltar som jag skulle skicka tillbak när jag kom fram till sverige.Min tyske kusin blev stoppad när han körde min svenskreggade bil i Tyskland men han frågade polismannen om han tyckte att det var bättre om jag som var berusad körde, då skrattade han bara och sa kör vidare, men han sa att det var olagligt för en tysk att köra en utlandsreggar bil. (Fråga först och du får många svar.) _______ Länk |
|
|
bm, numera behöver man inte köpa de svenska interimsskyltarna som vitt jag vet. Finns det försäkringar att få från svenska bolag om man har dem som är mer än trafik? Inget bolag jag har varit i kontakt med har tyvärr var villig att ge det... /Simon |
|
|
Som jag fattar att nu då så kör man till tyska gränsen och köper ett par export skyltar av tullarna för ett par hundra kronor. Sen är det frid och fröjd o köra hem. /Peter. |
|
|
Hmm, bilarna som står hos tyska handlare har inga skyltar. Innan de får köras på tyska vägar måste alltså någon skrivas in som ny ägare på ett "zulassungstelle", och nya skyltar tillverkas, de har nog inte helgöppet vad jag vet. Alltså, om du inte ordnat så att handlaren registerat bilen på dig innan helgen, blir det nog svårt? Rätta mig gärna om jag har fel. /T |
|
|
yes .du får köpa skyltarna på ett zulassungstelle be handlarn ordna med det om du kommer en lördag. (Fråga först och du får många svar.) _______ Länk |
|
|
har du kollat powers importguide Länk (Fråga först och du får många svar.) _______ Länk |
|
|
Du ber den tyska säljaren hjälpa dig med exportskyltar som ska gälla inom Europa. Med dessa på bilen får du köra en månad, även i Sverige och därefter måste den registreras i Sverige för att få användas. Med exportskyltarna följer en trafikförsäkring och de kostar ca. 1500 Skr. Det ända problemet som jag ser är att det kan ta ett par dagar för säljaren att få fram dessa skyltar, speciellt om det är helg. Vad gäller tullen så är det bara att köra rakt igenom, jag körde själv igenom en oskyltad Golf V6 4Motion för några månader sedan, tullarna tittade bara lite konstigt på bilen. Jag fick nämligen låna bilens originalskyltar fram till och med Danmark där vi skruvade av dem. Sedan körde jag oskyltat hem i Sverige. Genom att teckna en tillfällig trafikförsäkring som gällde för EN dag på den oregistrerade och oskyltade bilen, så kunde jag köra den till och från bilprovningen. Denna försäkring fixade jag hos mitt försäkringsbolag och den kostade runt en 250 KR. |
|
Fredrik Wennerholm |
Hej! Jag betalade bara 900 kr för exportskylt och försäkring! Mvh |
|
Hej igen. Verkar ju inte så bra att handla bil på helgen. Men det är ju upp till mig om jag vill köra hem oskyltat och oförsäkrat eller har säljaren något ansvar? Någon som vet om det bara går att köpa loss en bil och köra med? Eller måste man krabba med exportskyltar och försäkring. Tacksam för svar. /Peter. |
|
| Jag menar absolut inte att du ska köra oskyltat eller oförsäkrat, jag hade bara ca. en mil hem från färjeläget så därför tog jag chansen. Men att köra på detta sätt genom Tyskland och Danmark, inte en chans!! Jag är ganska övertygad om att en tysk seriös handlare INTE släpper iväg dig i en oskyltad bil. Ett annat alternativ är ju att dra med sig en släp och ta bilen hem på denna. Fast köra på autobahn med släp é väl inte så skoj. Fast jag har själv dragit hem tre hojar på detta sätt, körde då sammanlagt ca. 230mil och det gick bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.