|
|
|
|---|---|
|
Har ett klunkande ljud från min vänstra sida på bilen när jag kör i gupp. Mycket säker att det kommer från vänster fram. Väldigt irreterande, måste få det lagat Nån som har nå tips av vad det kan vara? | |
523i_96 |
Hej! Hissa upp bilen på den sidan. Medans du hissar noterar du om bilen hackar sig upp. Det ska vara en jämn rörelse när spelet mellan skärmkant och hjul ökar. Samtidigt som du hissar lyssnar du om ljudet hörs när stötdämparen går isär. Du kan även hålla handen på kolvstongen medans du hissar och sänker (inte i bott så du klämmer dig). Om stötdämparen kärvar ser, hör och känner du detta på det sättet jag beskrivit. Om den verkar ok testa att hålla handen på styrleden samtidigt som en kompis gungar upp och ner. Känns något? Kan du orsaka ljudet överhuvudtaget när bilen inte rullar. Alltså genom att tex gunga på den eller trycka ner?? Om du kan orsaka ljudet genom att gunga på bilen när den står still är det mycket lättare. Åk till en smörjgrop och gå ner i den. Be en kompis gunga. Sen lyssnar du bara om det kommer uppifrån eller ner ifrån. Hörs det upp ifrån kollar du först stötdämparen som jag beskrivit. Är det inte det kan det vara fjäderbenslagringen eller att ett varv är av på själva fjädern. Kommer ljudet nerifrån är det lätt att höra och känna var felet ligger. MVH: Magnus MVH: Magnus |
|
Det är vanligt att det klonkar från pendelstagen (yttre krängningshämnare) på E34. Det märks när man kör i gupp och liknande. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Pendelstagen är ett vanligt fel. Men kolla också den nedre länkarmen, det finns 2 utföranden på den. Antingen aluminium eller i stål. Jag tror att bilar med Sport eller M-paket har den länkarmen utav aluminium=dyrare. | |
| Nää..88-92 var det stål 93 - 96 Aluminium men stål passar hela vägen | |
|
Tack för era råd. Ska nu hem och försöka lokalisera felet. |
|
| jag skulle tippa på spindelleden i undre länkarmen...jag har samma klunk i min bil och jag vet att jag har glapp i just den spindelleden... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.