AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
881

Får inte loss ratten

Hu
50
Huggo
535IA -90
735IA -91
Ska byta lite lampor i instumentpanelen, öppnar rattnavet sätter på hylsan på muttern men........ den sitter som berget. Vågar inte dra hur hårt som helst, någon som har tips på hur jag kan få loss muttern, sitter någon sorts hinna på den "låsolja ?".

Vit utanpå och röd inuti
Drar du åt rätt håll då?

Brukar ju inte så SÅÅÅÅ hårt tycker jag..

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Hu
50
Huggo
535IA -90
735IA -91
Hmm jo tror det, eftersom det är en mutter borde det väl vara åt höger eller? Har dragit lite åt båda hållen men då det böjer sig i hela ratt paketet "lite" så vågar jag inte dra mer.

Fick ut instumentpanelen en gång med ratten på men det var ett helsike att få tillbaka den och nära att jag repade den så det vill jag helst inte göra om...

Huggo

Vit utanpå och röd inuti
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Ska du inte dra den åt vänster????

Två bilar är fler än en..
Hu
50
Huggo
535IA -90
735IA -91
Är jag helt fel på det?? En bult spänner man väl åt höger medans en mutter åt vänster eller ?

Vit utanpå och röd inuti
MettalicaMats vi är nog inne på samma linje...
Gårdagens bravader gör mig en smula oklar i knoppen men visst är det åt vänster?

Trevlig färg på bilen Mats, välkommen i klubben!

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
837
MetallicaMats
*funderar* Tror ändock att den ska "öppnas" åt vänster.. Altså omvänd klockgång.

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
En mutter (eller för den del skruv, bult etc) öppnas naturligtvis alltid åt vänster, dvs "mot klockan" (såvida den inte är "vänstergängad :-)

__
Mvh /Pewe
Hu
50
Huggo
535IA -90
735IA -91
Trots för många candyshots igår så provar jag åt vänster då :)
Kan det ha något med vilket läge ratten står i utdraget/inskjutet också?

Huggo

Vit utanpå och röd inuti
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tillägg: Rattmuttern är alltså INTE av vänstergängad modell...

__
Mvh /Pewe
Visa användare
837
MetallicaMats
Huggo: Nej..

Pcdoktor: Man tackar! Tittar in på din sida emellanåt. Kanon. Visst är färgen läcker;-)

Hu
50
Huggo
535IA -90
735IA -91
Suck! Har nu dragit mig blå men ratten stitter fortfarande som Jeppe...... Sputade med 5-56 så nu får den stå ett tag så får vi se. Alla tips/knep tas emot med tacksamhet.

Trött!

Vit utanpå och röd inuti
Tog bort ratten igår när jag skulle byta en lampa i instrumentet.
Muttern skall dras åt vänster för att få bort. Motsols alltså!
Visst den satt, du får ta i som F-N!!!
annars finns det väl sådanhär som man liksom slår till så den knycker till muttern liksom, otroligt bra beskrivning va?

nåja kanske någon fattade vad jag menar..

Mettalicamats:

Jepp färgen är läcker men det tog ett tag att tycka om den, tack för kritiken om sidan, skall försöka skärpa mig och sätta igång att fylla på med mer info om bimmers...

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
pcdoktor:alla förstår vad du menar jag gillar den beskrivningen
Huggo:prova slå på muttern med ett slagverktyg typ slagmejsel.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
Tjenare be en kompis hålla i din ratt när du dra så att du inte förstör rattlåset när du ska dra loss!! när du ska lossa ratt muttern så ska du dra muttern åt vänster. försök att när han håller i ratten stenhårt så ska du göra häftiga ryck det brukar fungera. annars så får snurra ratten åt höger och du drar av kung och fosterland åt vänster på så sätt så kan ni jucka åt varsitt håll då ska den låssna =)
Aggrosurf
ÖÖÖ Jag brukar bara justera ratten i yttre läget. när instrument panelen är halvägs ute(på tvären) vrider jag ratten.. vipps så är den ute.///M artin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.