AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.699

M5 E60 - när kommer den?

Sida 2 av 3
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
"Gillar mer vad BMW gjort länge och väl.. opptimerat Sug motorer till underbarhet!" Det gillar jag.. Sen att de ska börja turbo mata desa redan så underbara motorer kan ju inte slå fel!

Mercedes är säkert underbara bilar.. Jag har inte kört nån av topmodellerna av nått märke.. Tänker inte göra det heller för jag har inte råd med nått av dem.!

Kan tänka mig att alla motorer med massa hästar och förfinning låter mer eller mindre trevligt! Men jag föredrar en Rak 6:a framför en V6:a...

Sen har jag aldrig varit intreserad av mercedes.. de tilltalar inte mig.. och speciellt inte i den prisklassen jag kan röra mig!

Sen tycker jag BMW lyckats med sin design mkt bättre och jag anser även att dom bygger bättre bilar generellt sätt.. nu har jag mest bara erfarenhet av äldre bilarna! Men dy nya MB:na är inte lika intresant som BMW bara.. kan inte hjälpas!

Vet att jag blir hårt kritiserad av mina åsikter.. men så är jag.
Lotus Samuel
Man får ju givetvis tycka som man vill, och att en gammal 190 inte är lika rolig som en E30 är ju ganska givet.
Men att Mercedes har gått om BMW när det gäller design borde dom flesta hålla med om. Fast dom behöver ju inte va roligare för det.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Mercedes har aldrig ens varit närheten i design... Se på vad japanerna gör nu.. Härmar BMW som några galningar!
Mercedes är enligt mig den bästa tillverkaren av superlimousiner just nu. Jag tror det blir tufft för BMW att hävda sig utan att börja med överladdning. De flesta köpare av stora limousiner kräver dragstarka, till karanktären turbinliknande, motorer. Utan överladdning är det svårt att lyckas bygga sådana bilar inom ramarna för anständig motorvolym. Kompressormatning är ett koncept som ger skön motorkaraktär på stora, tunga, autobahnpråmar. Nya M5 kommer inte bli någon lättviktare som gör kanontider på Kinnekulle. Då passar inte riktigt en skrikande V10 på 8500 varv även fast högvarvande motorer är läckert. Nej, sådana motorer hör hemma i sportbilar.
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag tycker det finns få Mercedes som är snygga faktiskt.
Desto fler snygga BMWmodeller finns det.
Samuel. Vilken V10a jämför du SL55and ljud med? Du vet väl vad Viperns motor härstammar ifrån....tänk dig då en M5 E60? :-)
Lotus Samuel
Flåklypa, vem vill ha en gammal omodern lastbilsmotor i bilen? ;-)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Samuel: Inte för att jag tror det blir fallet i M5:an dock!
Lotus Samuel
Nä men frågan va vad viperns motor kom ifrån.
lotus samuel jag säger bara kompressor mata bmw:s nya tia
eller föresten det kommer nog inte behövas den kommer nog spöa amg ändå.du säger att din M5 e39 känns slö jämmfört med
sl 55:an konstigt skiljer en halv liter motorvolym samt kommpressor matning bmw kommer att ha mer effekt ur 5 liter på sin nya tia utan överladd ?

BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN.
Introduktion av E60 M5 kommer att ske i Genève på bilmässan i mars nästa år. Första leveranserna till kunder beror lite på hur de fortsatta testerna går. BMW Sverige har många förhands bokningar redan så väntetiden lär bli lång om ni inte redan står på kö! :-) 5,0 liters V10 med 500 hk vid 9 000 varv (540 hk vid 10 000 varv men seriebilarna begränsas antagligen till 9 000 varv) och 500 Nm.

/RS2
RS2: BMW i Gbg tog emot sin första beställning 2001. Vissa vill vara först! :)
Lotus Samuel
Vissa tror visst att man kan bygga en 500hk sugmotor och om man sedan kompressormatar den så blir det 300hk till. Så funkar det tyvärr inte. BMW har valt sugmotorer och Mercedes överladdade, i slutändan blir det liknande effekt ändå men BMW ligger närmre bristningsgränsen. Visst blir BMWmotorn mycket roligare än mercans, men det ska hålla också. Jag har sett fram emot BMWs nya tia länge nu och jag hoppas verkligen att dom inte tar sig vatten över huvudet och trimmar för mycket. Vi har ju redan sett hur mycket nya M3:an strular redan vid 8500varv.

Getrag: Om två år när M5:an är ute på marknaden så är det inte säkert att 500hk räcker för att va värst.
Mercedes har redan 612hk i sin motsvarighet till nyua M6:an. Hästkrafter är inte allt men eftersom ni tog upp det så får man ju jämföra lite.

ps. Jag är BMWägare och inte mercaägare men jag är inte så insnöad på BMW. Så jag kan se det positiva i en mercedes likaväl som i en BMW.
absolut mercedes bygger snygga sköna bilar med mkt effekt men en sak vågar jag säga när det handlar om hur roliga bilarna e att köra och vem som tar sig snabbast fram så kommer bmw att vinna den kampen jag hade själv inte haft något emot en sl 55 amg eller så men jag tycker att man får mkt roligare bil för pengarna hos bmw.Och då har jag kört rätt så många amg modeller
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Ett rykte till som stått i tyska tidningar är att man inte släpper M5:an för ens den har satt bästa tid på nordslingan, o det lär ju kräva lite om inte annat vikt justeringar... Läste några andra trådar här med om att BMW minsann oxå kommer få använda turbo m.m. för att hänga med i HP utvecklingen... skulle vilja säga att hp utvecklingen har ju inte gått speciellt mycke uppåt redan på 60-70 talet fanns bilar med 5-600hp skillnaden är bara att man sänkt bränsleföbrukningen radikalt, motorn fungera på tomgång, vinter o.s.v. o dessutom monterade i "standard" bilar...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Cyberkallen:

Ska vi gratulera?
starre: Det är inte jag som bokat bil. Är alldeles för rastlös för att boka så långt i förväg. Min nästa bil blir kanske en M5-touring alt. X5. (eller ngt annat märke med volym där bak).
Cyberkallen:

Ok

jag är mera inne på en X5 alt nya M3
Ingen som har lite bilder o filmklipp att länka till. Har hört att de kör rätt mkt med den nya m5an på Ringen !!

M-POWER!

Länk
Nytt obekräftat rykte är att BMW kommer att visa nya E60 M5an redan i januari på Detroit Auto Show eftersom USA marknaden är så stor och viktig för just denna modell.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.