|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
bayern münchen: Det finns en mycket fin finess om du bokar tid via internet, då kan du få påminnelse via emaiil om din bokade tid när det börjar bli dags... I de trakter där trycket på bokningen är hårt finns ingen möjlighet att anställa mer personal, lokalerna är fulla helt enkelt. Man löser det lokalt med helgarbete och t.om skiftarbete med extra öppettider vid högsäsong. Nere hos oss har vi t.ex. jobbat massor med Lördagar och Söndagar och ibland fram till 22.00 på kvällarna. Så vi gör vad vi kan för att lösa problemen... Kilen: Att något problem i hallarna skulle bero på en "diffus manual" stämmer definitivt inte. I stort sett allt är glasklart och väldigt enkelt. Besiktningsprogrammet kan iofs påverkas till viss del av Bilprovningen, men i stort sett är det Vägverket som upprättat den... Man bokar 20 minuter på en kontrollbesiktning av personbil. Avgiften är 300:-, vilket ger 900:-/timme. Svedac tillåter inte att man minskar den bokade tiden för en kontrollbesiktning, anledningen är att detta skulle kunna leda till stress och sämre kvalité på arbetet. En hyfsat ny bil i normalskick tar runt 10-15 minuter att besikta beroende på hallens utformning. En riktig "rishög" kan däremot ta 30-45 minuter. Att "avhjälpa småfel" och t.ex. justera halvljusstrålkastare tycker jag bara tyder på god service, det ser jag inget ont i alls...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag förstår inte det här. Har besiktigat två bilar hos Jeppe. Har bokat en vecka innan båda gångerna. Ingen lång kö alls... ? |
|
|
Har aldrig haft problem med långa väntetider. Ringer man mitt på dagen får du (oftast) en tid långt fram men det släpps ju återbud varje morgon. De besiktningsgubbar jag mött under 15 år har alltid varit trevliga o tillmötesgående. Och jag har inte alltid haft fräscha bilar... Klart jag uppskattar att få ljuset justerat om det skulle stå lite fel. Kanske trots allt ligger något i "bemöt andra såsom...."? Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben" -Nilecity |
|
|
Tänkte att man inte bara skulle skriva negativa saker utan positiva också. Nu är 3 av mina bilar nybesiktigade utan anmärkning. På E34an så fick jag mycket bra bemötande, jag frågade om de kunde titta lite extra på alla delar i hjulupphängningen om det fanns några glapp, jag har ju sett att en del råkar ut för det på sina E34or. Personalen lade mycket extratid och gick igenom alla leder och stag mycket noggrant runt om (både i belastat och obelastat läge) men hittade inget att anmärka på, inte ens några begynnade tendenser till glapp. Så det kändes bra. Så därmed sagt att jag inte har någon kritik mot personalen på SBP. Här nere är fortfarande väntetiderna långa och jag har redan beställt tid till de fordon som skall besiktigas i vår. De tre bilar jag besiktigade nu beställde jag tid till redan i sommras. Men väntetiderna beror på övergripande planering, inte på personalen som jobbar på för fullt i hallarna alla möjliga tider på dygnet och helgerna. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länkar väl in gårdagens lokala debatt :)) Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Jag bokade via internet då 'lappen' kom med posten. Fanns massor av passande tider att boka någon månad fram och imorse rullade jag igenom besiktningen här i Sundsvall. Jag tycker det funkade fint och det var första gången alla bilar verkade rulla in de tider som faktiskt bokats, ingen väntetid. Dessutom var allt på bilen tipp-topp :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
För mig var problematiken närmast den omvända: Blev lite orolig av all hysteri kring bristen på tider, det är ju bara 19 veckor kvar av perioden för 325an. Ringde 14.45 igår och fick tid 15.40. Blev ju nästan stressigt att hinna byta till vinterhjul innan (pga bristande mönsterdjup på sommarhjulen). Och igenom gick den, med blankt papper. Fegade visserligen lite och skickade hustrun, men jag brukar faktiskt också få igenom bilarna. Utom E30or förstås, dom verkar stört omöjliga :-) Mvh /Janne |
|
|
->erito Det är bara så jobbigt att åka 200 mil ToR till Sundsvall om ni har mycket lediga tider där för mig. Bokar man här där jag bor nu så får man vänta till Mars. |
|
|
Kilen: Det där med att folk inte använder varningstriangel och att man därför borde ta bort den punkten från besiktningen. Ska man ta bort hastighetsbegränsningarna också eller? Är ju ändå ingen som följer dom :) ///Jesper |
|
| Dredd: min åsikt är den att om en lag ignoreras av ett tillräckligt antal människor så är det ingen idé att ha den kvar. Lagar ska finnas som referensramar som speglar samhällets (majoritetens) önskan om hur man ska leva, om majoriteten bryter mot de så är det tydligtvis inte samhällets önskan... | |
|
Det ska dessutom sägas att jag är väldigt nöjd med bilprovningen, har aldrig varit orolig för att inte få tid då jag alltid hör av mig före början av besiktningsintervallet (PLANERING kallas sådant)... Sen har de varit jättesnälla och låtit bli att anmärka på småsaker, hade t.ex. en stenskott som löpt över halva rutan sista gången som inte nämndes överhuvudtaget. Men om jag fattat rätt så är besiktningen (EU-Kontroll) utlagt på privata firmor i Norge (har för mig att Norsk Scania har det)? Det hade kanske varit något här? |
|
|
->BoogieElvis "jag alltid hör av mig före början av besiktningsintervallet (PLANERING kallas sådant)..." Nu blir jag mäkta imponerad, det innebär alltså att du aldrig kan boka via nätet för där behövs ju en kod. Själv brukar jag vänta tills lappen trillar ned i brevlådan och boka direkt via nätet men det är kanske för sent alltså. Sen är det ju inte alltid så himla lätt att planera allt. Den tid som jag beställde i sommras till min dubbelturbo i förra veckan, dvs nästan ett halvår i förväg ställde ändå till trasssel. Jag blev tvungen att åka på tjänsteresa utomlands förra veckan. Som tur var kunde jag fixa någon att köra bilen till besiktningen istället (lättare med en dubbelturbo att hitta en frivillig chafför). Alternativet hade varit att lämna återbud och boka ny tid i vår. Här är nästa lediga tid i slutet av mars. |
|
|
Kollade via nätet idag fick tid tors, freda,lörd denna vecka om jag önskade... men sen var svårt till v.4, men återbud kommer ju alltid. NON UNQUAM CEDE |
|
| Jan: bokar aldrig via nätet, vissa saker ska man bara sköta IRL... :-) | |
|
Jesperado: Står det i manualen att man skall lägga 15 min åt ljusinställning.. Jag menar "manualen" som handlar om hur man agerar totalt sett, att man inte sölar inte snackar skit utan jobbar på utan onödiga avbrott.. Lite mera "Mcdonalds tryck" på jobbet, sedan när allt snurrar så kan man ställa in ljuset o charma flickor.. NON UNQUAM CEDE |
|
|
Jag känner igen problemet. Jag byter ofta bilar. Och det brukar ofta krångla med tider. Det är fan så man skulle kunna bli miljonär på att sälja besiktningstider på "svarta marknaden". Jag har alltid tid för min BMW, för jag bokar fruktansvärt långt innan. Jag bokar då långt innan jag får någon lapp om att det är dags för besiktning. Men den lyxen kan jag inte ha om jag köper en bil det är 1 månad kvar på besiktningstiden. Men men... MVH Morgan. |
|
|
Man kan ringa och boka en tider på grannens avställda skrotbilar, och därmed ständigt ha några bra tider uppbokade. När sen det egna nyförvärvet ska bes är det bara att ringa och ändra regnr. Man måste dock ha så pass koll att man inte glömmer å avboka/flytta fram tiderna, taskigt annars mot övriga som ska ha tider...Själv brukar jag ändra nån vecka innan=tjong där vart det ett återbud! |
|
|
Jag tycker att det här med internetbokningen är kalasbra,och det bästa för oss med begynnande åldersglömska är påminnelsen via e-post.Så om man bokar när man fått kallelsen och får en tid 3mån framåt så när det börjar bli dags så får man en påminnelse om att nu är det dags. --- Länk |
|
|
kilen: I besiktningsprogrammet står det att halvljuset ska justeras av teknikern om det är lätt gjort (går hyfsat fort alltså) och det inte finns risk för skador. Normalt sett justeras ljuset alltså, undantaget speciella konstruktioner, kärva eller trasiga justeringar mm... Det här med hur lång tid det tar att besikta en bil går inte att påverka i full utsträckning. Swedac tillåter inte mer än en viss arbetsbelastning för varje enskild tekniker, detta för att produktionsmängden aldrig ska gå före kvalitén. Därför bokas en personbil på 20 minuter (för en tekniker, jobbar man i lag (t.ex. på bana för tunga fordon) delas dessa 20 minuter på antalet tekniker i laget), vilket normalt sett är ganska gott om tid. Kommer det däremot en riktigt dålig bil räcker det inte på långa vägar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.