AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.716

Så grundligt trött på Bilprovingen

Sida 2 av 3
bokade tid på besiktningen nu, tidigast ledig tid var vecka 6 dvs mitten på februari (slutsiffra 0), det blir till att ställa sig på drive-in i vanlig ordning då! *stor suck*
närmaste station för mig är umeå

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Ja
760
JanF
530i-93
Jepsperado:

Hur kommer det sig att det är så kort väntetid till reg-bes medans man får vänta till februari för en vanlig besiktning, Går reg-bes före i köerna???
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Besiktade 520:n idag, blankt papper :)

/Erik
Nu skall vi komma ihåg att SBP är ett statligt bolag, ledningen på ett sådant bolag har inte den kunskapen o kompetensen att göra bättre än vad det är.

De går inte direkt i konkurs om det är långa väntetider utan det blir lite planekonomi över det hela.

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
JanF: Det beror på att registreringsbesiktningarna normalt utförs av en besiktningsingenjör och en kontrollbesiktning normalt utförs av en besiktningstekniker. Beroende på hur många ingenjörer respektive tekniker som jobbar på stationen och hur många kontrollbesiktningar respektive registreringsbesiktningar som ska utföras kan köerna till respektive förrättning variera...

kilen: Tokfel, Bilprovningen är ett aktiebolag. Staten äger 51% av aktierna och diverse motororganisationer resterande 49%. I styrelsen sitter mycket folk från olika branschföreningar och bolag inom åkeribranschen. Intressant är att Motormännen är en ganska stor ägare...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Mitt första besiktningsår i Sverige detta.. Viste fasiken inte att det var så länge å vänta!!
Period: sept - jan har jag.. Bokade nu.. slutet av november.
Inte kul när man egentligen ville ställa av bilen mellan 1.nov - 1.april.
Letate över allt för å hitta närmaste så tidligt som möjligt..
Fick på bilprovningen tre mil härifrån.. Väl, väl..
Jesperado:
Om staten äger 51 % i ett AB så är det det statligt bolag...

Väntetiderna visar väl sitt tydliga språk att det är inkompent ledning, höj priserna o inför lönsamhetskrav byt ledning så blir det bättre.

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag har aldrig väntat mer än 1 månad på bes.tid och inte mer än en vecka på ombes. tid. Klart att väljer man att skicka in bilen precis på våren när alla hojjar och sommarbilar skall in, då kan man få vänta.
Det är ju bara att ringa när man får lappen hem, så har man en tid inom sin period.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
kilen: Inte i den bemärkelsen att det är statligt styrt vilket du antydde, det drivs som vilket aktiebolag som helst med minimal inblandning av staten...

Det enda man kan göra för att minska väntetiderna är att bygga fler stationer. Några stationer är under uppbyggnad, men det tar lång tid och kostar massor med pengar att bygga nytt.

Enda sättet att höja priset och tillåta att företaget går med vinst är att slopa monopolet. Detta har varit på tal flera gånger, men då det visat sig finnas väldigt få eller inga nya aktörer som uppfyller Svedacs krav på marknaden skulle den enda egentliga förändringen bli en prishöjning. Ingen skulle bli gladare om monopolet släpptes än de som idag jobbar inom Bilprovningen, då skulle vi kunna få ordentligt betalt...

Jeppe

Obs Jesperado inget kritik mot dig i dina kollegor på "golvet", men jag framhärdar att ledningen är ikompetent det är min åsikt vare sig det är halv hel eller ostatlig inblandning=)

Jag skulle vilja veta vad ledningen har för erfarenhet att leda organisera större bolag med FRAMGÅNG.

Ja, jag är mkt kritisk mot allt som har minsta avvikelse från lönsamhet, privatisering. Nu slutar jag denna diskussion innan den spårar ur.

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tar inte alls illa upp...
Jag håller med om att ledningen inte är den bästa, det har den aldrig varit. Men som sagt, det enda som kan få ordentlig fart på verksamheten är om monopolet släpps, och det verkar inte kunna ske inom det närmsta. Och även om monopolet släpps vet jag inte om det skulle bli så mycket bättre för gemene man. Visst skulle det ge möjlighet till mindre köer i tidsbokningen, men skulle sannolikt också medföra sämre kontroller till ett högre pris...?

Jeppe

Ja
760
JanF
530i-93
Hubbe325. Lätt för dig att säga som råkar bo på ett ställe där köerna är korta, Där jag bor ligger köerna på ett halvår oavsett när man bokar.

Bokar man på våren får man tid på hösten. Bokade man här i september får man tid i februari, det verkar alltid ligga närmare ett halvårs väntetid.
Jesperado: Skulle du göta ett sämre jobb om du fick en privat arbetsgivare?

Möjligen mindre tid till att kolla om triangel finns med men det sätter ingen ut ändå...

Rättljusbild
Broms
Styrning
Balkar
Provköra

angående triangel så ser jag 1-4 bilar varje dag på motorvägen (jag kör 80 km per dag) o ingen (nästan )sätter ut den.

Länk
kom på att jag var tvungen att besiktiga släpet också, gjorde en ny "kombi-bokning" fick då komma in redan vecka 47 :D lönar sig kolla upp om man har nåt släp man måste besiktiga samtidigt, i mitt fall 11 veckor!!!

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
kilen: Bilprovningen har funnits som aktiebolag i 40 år nu, och oavsett vad folk tycker så tror jag att vi börjar bli ganska bra på att besikta bilar. Genom en monopolställning och stenhård kontroll från t.ex. Svedac har vi tvingats upprätthålla en hög standard på kontrollbesiktningarna. Jag har svårt att tro att en helt ny aktör på marknaden (eller mest troligt någon eller några av de stora tyska aktörerna) kan komma ens i närheten av den standarden på många år. Jag ser dessutom en risk i att samma företag som konstaterar bristerna själv kan åtgärda bristerna och sedan godkänna dem igen...?

Om de där fem punkterna var din egen version på ett besiktningsprogram tycker jag nog att du bantat det lite väl hårt, fast kontrollen borde kunna klaras av på några få minuter...

Folk är värdelösa på det där med varningstriangeln, helt klart. Endast ett fåtal sätter ut den över huvud taget, och endast ett fåtal av dessa mer än 10 meter från bilen. Sen av de väldigt få som ställs ut körs eller blåser de flesta bort!
Men en grundförutsättning för att kunna ställa ut triangeln rätt är ju att man har den...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bäst jag rättar mig själv innan någon annan gör det. Bilprovningen var inte ett aktiebolag från början, men man har besiktat bilar i 40 år i alla fall...

Jeppe

Jesperado:Att bygga fler stationer stämmer säkert i era folkrika
trakter, men vad jag tycker är märkligt är att här i Gällivare så
har det minskat befolkningen med 10.000 personer medans väntetiden har har ökat från c:a 1-2 veckor till 2-3månader.
Mitt största problem är att när jag fått en tid 3 månader framåt
det är att inte glömma bort tiden och missa den och få vänta
3 månader igen.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Men det är tester på gång med mobila stationer för att kunna hjälpa till på glesbefolkade områden. Men med otur lär väl bara bli ett sätt att lägga ner frler stationer och få oss att passa in just den dagen besiktningen är på besök.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Jesperado: Jag menade inte att det går att förbättra själva kvalite'n på jobbet, utan att det är övernitiskt.

Det bör gå fortare jag har råkat ut för så många sölkorvar som skall kolla än det ena o en det andra: Förra gången var det ett halvljus som stod fel o inspektören (heter det så?) ägnade 15 minuter åt att ställa in det.(vilket inte gick)

Sölkorvande är inte inspektörernas fel utan återigen en diffus manual från ledningen. Väldigt vanlig är det att man skall vara snäll mot kvinnor o avhjälpa småfel direkt.

1000:-/timman är väl ett minikrav om det skall gå ihop, vad kostar en bil?(jag har aldrig tänkt på priset?)

Länk
Det som är mest konstigt är att personalstyrkan är den samma
nu som då.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.