AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.723

Så grundligt trött på Bilprovingen

Sida 1 av 3
Ja
760
JanF
530i-93
Jag blir så fruktansvärt genomtrött på Svensk Bilprovning.

Fick lappen om att det var dags att beställa tid för besiktning igår (inte för min BMW). För att inte vara sent ute så tänkte jag boka tid direkt och loggar in på bilprovningen på studs. Inte förräns i FEBRUARI har man en ledig tid att ta emot mig. Vad i alla glödheta djä**ar håller man på med. Det är ju precis på håret att jag inte får körförbud.

Surfar runt ett tag på övriga stationer inom vettigt avstånd och det är lika illa.

Nu bävar jag eftersom jag ska in med mina två andra bilar denna månad. Om jag får en 2a, ska jag då vänta till sommaren innan jag får ombesiktningstid eller. Dessutom är det körförbud 11 dagar på en av bilarna trots att jag beställde tiderna redan i våras till dessa bilar.

Det känns som i gammla östblocket när man fick sätta upp sina nyfödda i kö för bostad och en Trabant. Bara i ett kommunistiskt monopolsystem där folk inte har något val att gå dit man vill kan man påtvinga människor något sådant här.

Hade min verkstad sagt att man har en tid till mig om ett halvår kan jag ju gå någon till ett annat ställe.

PS. Detta är ingen kritik till dig Jesperado utan till de som resursplanerar för SBP. DS.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Finns det inga DropIn tider då??

Två bilar är fler än en..
Ja
760
JanF
530i-93
Nu sitter jag ju inte i sjön, både 530an och Supra TTn har jag tider till (beställda för evigheter sedan). Det är vinterbilarna 626an och corollan som jag ska beställer till nu. Så det får väl vara "sommarbilsväder" ett tag till.

DropIn finns inte i mitt län enligt vad som står på SBPs webb.

Finns det gräddfiler på SBP, om jag t.ex går till en bilhandlare och hittar en bil jag vill köpa som har stått ett tag i hallen, säger han då, du kan få den till nästa sommar när vi har besiktigat in den, eller har dom någon "omkörningsfil" som partipamparna i gamla öst?
JanF: Kolla bilprovningens bokningstider på nätet med jämna mellanrum. Då och då dyker det upp luckor som du kan hoppa in på. Har själv gjort det. Skulle få vänta 1,5 månad, men jag kollade tiderna då och då och det resulterade i besiktning nästan omedelbart (2 dagars väntetid)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Bilverkstäder brukar ha en, eller flera "förbokade" tider.

Sedan kan man ju alltid ringa tidigt på morgonen, för att kolla om det finns återbud.

Annars får du väl ta och köra dit med Corollan eller 626an, på Suprans eller BMWns tider, och beställa nya till dom!

___
Länk
Kommunistiskt monopolsystem ha ha den träffade mitt i prick.
Svenska staten är ju helt besatta vid monopolsystem och skriker och gapar så fort nån vill vara med,kolla bara på systembolaget,de släpper inte in nån och de skapar stora rubriker om spritproblem bara för de sänker skatten i danmark.
De är rädda att förlora sina intäkter jävla barnrumpor allihopa som bestämmer.

Det har blivit helt horibelt med SBP tider jag trodde det bara rörde sig om min hemkommun men så är tydligen inte fallet,
jag frågade vad det beror på dessa vänte tider men hon som svarade sa att det görs så mycket grundligare kontroller nuförtiden.Är det så jesperado?hon sa att det tar 40min för att besikta bil+släp kanske är det så då förstår jag att väntetiderna är horribelt långa.

Fråga först och du får många svar.
_______
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Det gör jag redan. Kollar på nätet då och då, samt ringer på morgonen men inga napp.

Så här lät de när jag bokade förra gången.

-Hej, jag skulle vilja beställa tid för en besktning.

-Ok, väntetiden är 4 månader.

-Ok, tur att jag ringde tidigt då, jag tar den tiden.

-Du är inbokad, ja det gäller att planera i tid och inte ringa i sista sekunden.

-Bra råd, jag vill följa det och boka en ombesiktningstid också ifall det skulle bli en anmärkning.

-Nej det går inte, du kan inte boka den innan du har gjort din besikning om 4 månader.

-Men då är det ju för sent med den långa väntetiden ni har.

-Ja, det är det.

-Men då blir det ju körförbud.

-Ja det blir det.

Då insåg jag att det inte var någon ide att föra samtalet vidare.
PETER.O
Man behöver inte boka tid för ombesiktning.

Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verkar som om bilprovningen funderar i lite nya banor!

Kolla länken:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
ibland kan man ha tur också.

Jag ringde 08.00 en onsdag morgon (förra veckan) och fick tid samma dag 14.20 för Reg.Bes.

Jag böev så tyst i telefon så damen frågade "försvann du ?"

mvh Jörgen- Som sällan tappar ordet eller kommer av sig.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Faktum är att man lägger ut nya bokningsbara tider varje dag (arbetsdag). Man håller alltid minst en man i reserv, vilken bokas upp på morgonen när man vet att alla är friska och arbetsföra. Dessutom sparar man ofta "korta tider", tider man lägger ut när man märker att tiderna tar slut och det finns kunder som ännu inte fått tid inom sin inställelseperiod.

bayern München: Det stämmer inte som hon sa, 20 minuter bokar man på en bil, och även på en lätt släp, det har man gjort i drygt tio år nu. Bil+släp är alltså 40 minuter. På lastils eller kombibana går man oftast två eller tre man, vilket delar halltiden på två eller tre. Det vanligaste är alltså att man bokar 13 minuter på bil+släp...

JanF: Det är också felaktigt, du har all rätt att boka en tid till en efterkontroll innan kontrollbesiktningen är utförd, det har hon inte med att göra...

Stor del av problematiken med felaktiga uppgifter vid bokningen hänger ihop med att all bokning numera sköts av ett callcenter som inte vet ett dugg om hur verksamheten fungerar. Detta problem håller på att lösas med ett system där kunden får en förbokad tid som man bara behöver acceptera för att vara bokad. Utöver detta finns bokning via internet eller talsvar vilket kommer att minimera mängden bokningar som måste gå genom callcentret...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag tror iof att det kanske inte är så dumt med förbokade tider.
Kanske kan det minska väntetiden.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Hela SBP bokningssystem fungerar som ett Bingolottohjul. Jag ringer och får en tid om ett halvår, nästa person ringer 5 min senare och får en återbudstid i morgon. Slumpen avgör eftersom kösystem saknas för återbudsplatser.

Läste om det nya försökssystemet, det kommer väl att bli så här:

-------------------------------
MEDDELANDE FRÅN SBP
Vårt automatiska bokningssystem har identifierat lämplig tid och plats för beiktning av ditt fordon. Inställelse skall ske 24 December på sSBPS station i Lappträsk. Avgiften är redan autogirerad från ditt konto. Tiden kan ej ombokas och straffavgift utgår om fordonet ej inställes.
------------------------------------

Tur i oturen har jag klarar det sista 20-30 besiktningarna utan anmärkning pga petighet med fordonen, så att man inte behöver boka tid för ombesiktning har jag missat. Gäller det alla stationer.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Dä verkar vi ha tur här i jämtland. Jag bokar på internet och får tider på hyggligt kort varsel. Går man in och kollar några gånger verkar man kunna hitta återbudstider nästan på en gång.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Jag skulle gärna besikta på julafton =)

___
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Synd att det är lite långt från sydsverige till jämtland bara.
JanF> Jag lider med dig! I Uppsala är det aldrig några problem, när man har bestämt sig för att besiktiga är det bara att glida till bilprovningen och ställa sig i standbykön, sen tar det (lite olika) väl 30 min - 1 timme.
Ja
760
JanF
530i-93
Det är ju inte allt som går att planera, visst besiktningen av bilen man kör kan man väl beställa direkt när lappen tirllar in och vänta tills tiden kommer.

Men vad händer om man t.ex köper en bil i Tyskland och tar med hem, ska man vänta i 6 månader innan man kan få den reggad?????
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Väntetiden på registreringsbesiktning har aldrig varit 6 månader. Normal väntetid är några dagar, i värsta fall några veckor...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Fick besked om besiktningen i torsdags, beställde en tid till i morrn måndag... Bor i Uppsala.

/Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.