|
|
|
|---|---|
|
Jag parkerade min inte allt för fina vinterbil (Subaru) utanför en kompis i falun i ca 25 min. Bilen var så tyst och gick så fint när jag parkerade. Sen när jag åker iväg så låter det illa bak. Det klonkar och smäller och slår. Men ärlig och dumsnäll som man är så kan man ju inte ens tänka tanken att någon skruvat lös ens hjulmuttrar. Men sen när jag kollar det så sitter samtliga muttrar på bakhjulen 3-4 varv löst. Jag kunde skruva åt alla med fingerkraft. Det är helt sjukt. Hur FAN kan man ens tänka tanken att skruva lös hjulmuttrarna. Det kan ju gå riktigt illa. Och vem fan har med sig ett fälgkors på en lördagkväll??? Jag undrar hur man skulle reagera om man kom på någon på bar gärning??? Skulle jag se nån skruva på mina BMW hjul så är jag inte säker på hur länge dom skulle få bo på sjukhus... Man blir ju så JÄVLA förbannad... Morgan. Länk | |
| det är ju faktiskt förenat med livsfara att köra med lösa hjulmuttrar helt plötsligt om man ligger på motorvägen så lossnar hjulet och man tappar kontrollen kan det ju gå riktigt illa. | |
|
Kan ju vart nån idiot som försökte sno fälgarna.... Två bilar är fler än en.. |
|
|
Carpimp: Var det lättmetallfälgar på bilen? Och angående fälgkorset så är det väl en självklarhet att alltid ha ett liggandes i bilen????? |
|
|
Det är otroligt fula plåtfälgar på min gamla Subba. Så det borde inte vara någon som försökt ta fälgarna. Och visst har man alltid med sig ett fälgkors i bilen. Men jag tvivlar på att dom som gjorde det var mer än typ 15-16 år. Men det kan ju varit någon äldre också. Men men, det finns ju idioter av alla de slag. MVH Morgan. Länk |
|
|
Jag tror Carpimp menar att vem har med sig ett fälgkors då man går ute en lördagkväll, alltså personen som har lossat på muttrarna. ...det undrar jag med faktiskt, och konstigt att ingen har sett något. Om det är lättmetallfälgar så kan de, om man har otur, lossna lite av sig själv. Det är därför vikitgt att kontrollera och efterdra efter ca 10 mil eller så, och kanske efter 10 till för att vara på den säkra sidan. Skulle inte vara så roligt att tappa ett däck i 100+ eller så. Du skulle kanske kunna lämna en anmälan till polisen, det är som sagt rätt allvarligt om någon medvetet lossar på muttrarna, så kanske de kan fråga grannarna om de har sett något osv. Mycket otrevligt det där... :-( /Hammar |
|
|
Hammar: Aha ok då fattar jag :-). Det där med lättmetallfälgarna hände mig när jag hade BMW:n, det började låta lustigt från bakhjulet och jag körde imkring i 3-4 dagar. sen tog jag bilen till verkstad och där upptäckte dom att hjulmuttrarna satt lösa. Man kunde skruva ut dom utan fälgkors(!!!). Ren tur att det inte hände nåt. |
|
| Lösa hjulbultar råkade jag ut för i sommras när jag hade inne bilen hos en däck firma för att byta ut mina blankslitna däck innan besiktning.Dagen efter så hör jag ett konstigt ljud från bakvagnen och jag stannar direkt och konstaterar att jag tapppat 2 bultar på vänster bakhjul och dom 3 bultar som sitter kvar går att skruva loss med handkraft.Efter kontroll senare där hemma så sitter några muttrar löst på dom andra hjulen.Tänk att en jävla amatör på en däckfirma kunde orsaka en svår olycka | |
|
Råkade ut för detta alldeles nyligen ... hade varit på jobbat sent en kväll och kom ut till bilen ... startade den och började köra hemåt. Märker efter en liten stund att det vibrerar ifrån ramvagnen. Har precis hunnit upp på E18 och stannar genast till på vägrenen och gå ut och undersöker ... upptäcker till min fasa att fälgen sitter i 2 stycken bultar?! Aha ... vad ska man göra nu då? Så här står man på E18 klockan 23:00 och saknar 3 bultar ... vågar man chansa på att komma hela vägen hem 11 mil med endast 2 bultar? Nja, tveksamt ... ringa en polare denna tidpunkten som ska åka 11 mil om han ens har några bultar man kan använda ... nja ... tanken lockade inte alls. Medans jag står där utmed motorvägen och funderar noterar jag att det stannar en svart E39:a med 2,8 liter motor och det hörs en stämma på någon skum dialekt ... Har du problem? Nja svarar jag ... nån har tydligen försökt att stjäla mina fälgar men tydligen blivit avbrutna mitt i arbetet så jag är 3 hjulbultar kort. Men vänta lite säger killen i E39:an jag tror jag har ett par extra hjulbultar och stiger ur bilen ... jisses tänker jag ... är det den allsmäktige Hasso ifrån AutoPower som har kommit till min undsättning?! ... Frågan är fortfarande obesvarad men mannen i den mörka E39:an har som tur är 4 bultar liggandes i bilen som han generöst "lånar" ut till mig. Jag erbjuder mannen att ersätta han för dessa bultar men han vägrar ta emot betalning. så frågorna som fortfarande håller mig vaken om nätterna efter detta är: Var det månne Hasso som var ute och krusade i Stockholms norrorter denna onsdag kväll? Om inte ... vem var han då? Nån ifrån forumet ... om så är fallet ... kontakta mig så jag kan återgälda detta på något vis. Vem du än är, TUSEN TACK... jag är dig evigt tacksam. Så lärdomen av detta, har en märkesbroder problem utmed vägkanten ... stanna om inte annat glädjer det den olycksdrabbade personen. |
|
Gemini__ |
///Majk: Vilken tur för dig att du fick hjälp av en medtrafikant. Men om du nu mot förmodan skulle hamna i en liknande situation igen, kan du ta en bult från vardera hjul som har korrekt antal muttrat. El. från två av dessa iaf. Ingen fara att tillfälligt använda 4 bultar . Mvh: Thomas |
|
Gemini__ Ah visst ja, att jag inte tänkte på det. Tack för tipset Gemini__ Snygg M5:a du har förresten ... :)) |
|
Gemini__ |
Ojda, använde mig av både "mutter" och "bult", glöm det förstnämnda... |
Gemini__ |
Tack! Satt faktiskt precis och beundrade din vagn, såg att det var en -96 så jag förväntade mig en E39 först. Iofs så kom väl kombin -97(?) el. nått. Men lyckligtivs var det en E34, vilket inte gjode saken sämre =) Riktigt läcker! Mvh: Thomas |
|
///Majk: Hade den mystiske mannen en dödskallering på sig? Sorry! menar givetvis en fet BMW ring? Vår Hasso kännetecknas av en sån... Automat är bekvämt |
|
|
Gemini__ Stämmer bra, 1 av 23 tillverkade E34:or detta år ... osäker på om E39 touringen kom 96 eller 97 faktiskt. styrman1 Lite osäker på just detta eftersom jag blev så tagen av den generösa gesten av denne mystiske man. |
|
|
Körde volvo courtesy cars på Solheim Cup. Dunkade som fan från bakhjulet. Körde inte på volvoverkstad och dom drog slutsatsen att drivaxeln var av på bilen(AWD). De kände på den och så och sa att den var av. Nästa dag tänkte jag på bultarna och drog åt dem. Då försvann det....jäkla mekaniker. |
|
|
körde in på volvoverkstad...*gäsp* |
|
|
-Frun ringer smått hysterisk: DU MÅSTE KOMMA JAG STÅR PÅ MOTORVÄGEN HJULEN HÅLLER PÅ ATT TRILLA AV!! In med ungarna i bilen ut på motorvägen 2 mil till frun ut på vägrenen öppnar dörren SSWOOOOOSCH!! jävlar vad det låter när det kommer tre 24-meters med tre meters mellanrum.... Skriker åt frun(det regnar och är rusningstrafik i göteborg) ta min bil o stick!!(fattar inte hur hon kom in i filen) Kör iväg med hennes bil dunkdunkdunkdunkdunk, va i h-e ut i ösregnet å kollar hjulbultarna hel lösa på bägge hjulen bak! Det visar sig senare att bultarna har stretchat ut sig av alla hjulbyten att de bara blir längre o längre efter ca tio mil sitter de helt löst. Nya bultar löste saken men troligen så är fälgarna kassa, pga lösa bultar blir hålen ovala och då släpper bultarna så småningom igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.