|
|
|
|---|---|
|
Försöker återuppliva ett "lik", en 633 CSi 1977 med M30B32. Har jag rätt Styrsystem? Foto och kretsschema vid länk: Länk Motronic'ens kretskort har nummer: 1268321 065-9V 1268321 066-9V Kretsschemat verkar stämma, men den drar inte relät (nr 10) till soppapumpen. Gnista blir det. När jag "tjuvkopplar" pumpen så startar pump och även motor, men motorn går mycket illa, endast några sekunder. Det verkar som om den trycker in ruggigt med soppa när jag tjuvar...? Är det något annat som styr signalen till soppapumpen, eller spridarna, som jag missat? Tacksam för hjälp..... | |
|
Är det originalmotor i bilen skall du ha en "vanlig" fördelare i framkanten av toppen. Fördelaren skall sticka uppåt med fördelarlocket överst! Då är det inte en Motronic utan en L-jetronic och du har fel kretsschema och elektronikbox! En Motronicmotor har ett fördelarlock som sitter fastskruvat direkt i framgaveln på toppen. Locket har stor diameter och är platt. Uttagen för tändkablarna sticker uppåt! Är du säker på att bilen är en -77:a? Av bilden att döma ser man ju en liten bit av höger fram fjäderbenstorn och så tycker jag inte att det ser ut på min -76:a! Per L |
|
|
Papper visar -77. Jag har ej en vanlig fördelare utan en motronic-motor såsom du beskrev den. Vet ej om det är orginal. Har lagt upp bild på själva motorn också. Länk Har läst på forumet att olika typer av spridare finns. Bruna 2,4 Ohm är det som sitter i. Däremot kan man se på styrboxen att någon skrivit 535i (svagt med bläckpenna)? |
|
|
Kolla vad det är för nr på styrboxen (eller är det bortplockat) och även på lmm och nr på lågohma spridarna Kolla även vilket å blocket är stämplat. Den boxen du har ser mer ut som en 060/061 box dom äldre boxarna är större |
|
|
Hittar inget nummer på styrboxen (det var därför jag öppnade den tidigare). Spidarna har 0 280 150 130 Lmm 0 280 203 013 (Någon har varit där och sullat med silikon..) Motorblocket är stämplat 3.0/3.3 på vä sida. 20F84 på hö under grenröret. Toppen har nummer 1 277 358 och har något som ser ut som datummärkning >84. (fram på vä sida) Motorn är kanske troligen bytt? |
|
|
Motorn är iaf en motronic maskin, det är alla överens om, eller?Lmm kommer från en 3.5 l (6 cyl) 80 - 82 Bosch om nr är 0 280 203 013. Spridarna är 3,5ans lågohmspridare... Kollade i en bränd 0 261 200 060 box och den har inte samma kretskortsnamn som din box. Men fyskiskt så ser boxen lika ut, då jag har några äldre boxar liggande bla en 011 box och dom är fysiskt större än den boxen du har på bild. Kontakt don osv ser likvärdig ut på boxarna. Jag misstänker du har fel box helt enkelt. Här är iaf en fungerande länk på vilken box lmm osv ska sitta i vilken bil osv Länk Länk Länk länkar till el och boxar som du kanske har nytta av. |
|
|
Tackar Pelle, Mycket troligt att det är fel box. Verkar vara ett enda ihopknåpande det mesta på bilen. Fick den att tända till idag igen men den vill inte alls gå själv.... Tecken som tyder på att det kan vara boxen: - Den ger ej signal till relät för bränslepumpen. - När man tvångskör pumpen så verkar det som om spridarna dränker motorn. Ska kolla över samliga saker och påbörja pusslet för att se vilka delar som är fel eller saknas. |
|
|
Hej pedahl! Så är det: Ner man vrider starntyckeln (och innan motorn startar), startas bensinpumpen via relät några sekunder för att testa om spridarna är täta. Om inte, startas inte motorn pga ELDFARAN!!!!! Det är livsfarligt att tjuvkoppla bensinpumpen!!!!! Felet kan vara att styrboxen startar inte motorn därför att spridarna är öppna hela tiden. Börja där. Återkommer om mer info om Motronic. |
|
|
Kolla här Länk |
|
|
Här kan du kolla vilken burk du har i Bosch 026120x xxx serien Länk |
|
|
Adelante, Ojdå, tackar för upplysningen. Bensinpumpen startar inte ens några sekunder. Det kan iofs bero på att alla kablar är en enda röra, skarvat , klippt, tjuvkopplat, mm. Därför har jag försökt att renodla enbart Motronicsystemet så att jag till att börja med kan få motorn att starta. Du har en poäng i att spridarna kanske inte är täta för det "väser" ordentligt om dem när jag tjuvkopplar, dvs enbart soppa pumpen utan tändning påslagen. Vet ej om det ska vara så. Har forskat vidare och kollat tidigare ägare och det visade sig att en av dem hade bytt boxen och ej fått igång bilen efter det. Han skyllde dock på ett bortplockat larm...... Jag tror att motorn är en M30/B32 -84 borde alltså ha M1.0 Basic Kan vara en M1.3 styrbox jag har nu, nummer saknas...? |
|
|
Du vet vät att E24ans ETKatalogen är här Länk Tryck For Registrering, efter några dagar får du en mail med ett username, välj lösenord. Sen är det bara att ange bilens VIN och börja att bläddra |
|
|
Tackar, Fixade detta och har kollat runt lite. Är det någon som vet hur pass kompatibla de olika komponenterna i insprutningssystemet är med varandra, LMM, Spridare, Styrenhet, mm? Att det måste vara rätt ohmtal och så vidare begriper jag. Måste det vara exakt rätt komponenter avstämda för viss typ av motor för att det ska stämma? |
|
|
Lite mer att bläddra i Länk ...och lite mera mums Länk |
|
|
Tackar för all hjälp. Nu startar bilen! Det var helt fel styrbox som satt i. Slutade med att jag köpte en till bil (!) med lika motor. Efter att läst alla kretsscheman och fördjupat mig i motronicens värld var det bara att koppla. Styrsystemen och kopplingarna var ej helt identiska. Det jag undrar över och som inte fungerar i någon av bilarna är att bensinpumpen inte startar när tändningen slås på. När väl motorn startat så går pumpen igång. Motorn startar troligen på befintligt tryck/soppa i systemet + kallstartventilen? Är det någon typ av slutsteg på kretskortet som kan vara trasigt, eller funkar dåligt i boxen? Reläet fungerar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.