AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.143

problem med blåst topp-packning på 525 tds

Visa användare
156
sixpak
750i -90
vad kan man räkna med för strul om man köper en bil med def topp-packning?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja du....Kan bli mycket problem om vagnen körts länge med detta problem..Vatten i oljan t.ex INTE bra,KAN resultera i helrenovering av motorn=DYRT.

Kanske själva topplocket blivit skevt och dant,därav toppackningsdefekt?...Inte heller bra.

Mycket problem kan det vara innan du får ordning på "endast" ett toppackningsbyte..Beror på omständigheterna för just den vagnen.

Enligt mitt sätt och se så måste en sådan BMW vara extremt billig innan iaf jag skulle överväga ett köp..Men du kanske har en TDS motor tillhands i värsta fall och har möjlighet att byta motorn smidigt(billigt)?

Mvh Janne.

Visa användare
156
sixpak
750i -90
har ingen motor extra,men vet om en motor i närheten av bilen, så det räcker med en resa för att hämta bil+motor,det är en -92 525 tds touring 20000mil 1600eur,vettigt utrustad.
bara köpa en topp på en skrot eller liknande, är juh inte världens jobb att byta den för rätt pengar.

får du den för ca 16.000kr ~ är det juh inte fel.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Håller på att renovera toppen på min 525tds och jag kan säga att det inte direkt är som att byta på en volvo b20.
Trodde det var toppackningen som gått på min, så jag rev bort den, men det visade sig att det var en spricka, så det var bara att lämna in den på svets och renovering, "många kronor blir det".

Om man köper en begagnad topp så bör man nog lämna in den på provtryckning för att vara säker på att den är OK. För bara packningarna kostar nästan 3000:- och man vill ju inte riven i onödan.

Men om du får motorn till ett bra pris och den är OK så är det lättare att byta motorn än toppacking. Och priset på bilen var ju inte så dumt. Bara bilen går att provköra, för det kan ju vara annat som är slut på den också.

Om du bestämmer dig för att byta topp så komihåg att märka upp kamdrevet och kamaxeln ordentligt så att dom hamnar på rätt plats då kammen och drevet är koniskt och inte har något styr stift.

Lycka till!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.