AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
643

Erfarenhet "lågmilare"

mk
105
mkall
530dA Touring-01
Är ute efter en året runt bil. Har tittat lite efter 525 e34. Finns ju rätt så gott om dom, men jag blir lite skeptisk till dom som är nyimporterade och har gått endast 11-13000 mil. Är det nån som tar in en sån bil för att enbart sälja vidare om den är "ärlig"?? Vad har ni för erfarenheter? Min M5:a har ju gått 17500 enl mätaren, o då har den varit avställd på vintrarna sen 97 då den kom till sverige. Dessutom så har den inte gått så mycket på somrarna heller (dyrt nöje).
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag håller med dig, man undrar ibland då man ser "gamla E-34:or" som i snitt gjort 1000 mil per år. Det är ju allmänt känt att många imp. BMW är skruvade, har sagt i något tidigare inlägg att 8 av 10 är skruvade, dock finns det undantag, import marknaden är väldigt lukurativ.
Mitt råd är att söka och utifrån utseende, dokumentation, allmänt skick och pris.
Det finns som du säger en uppsjö av dessa bilar.
De sista av E-34 är ju en bra början.

Lycka till

Tommy

NoFear
mk
105
mkall
530dA Touring-01
hmm, kan ju lägga några dagar till att åka runt o kika o jämföra. Funderar annars på att åka o hämta hem en själv. Visst är det så att tyskarna får backa mätaren om de bara informerar köparen??
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Räkna med att en bil från Tyskland har gått 3-5000 mil/år eller kanse till och med mer! Jag skulle bli mycket misstänksam om bilen bara gått 1-2000 mil/år!

Per L
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Per L: Har du nåt emot original bränsleförsörjningssystem? :)
BMW har lite koll i div register. t.ex om du lämnar in din bil till bmw så kollar de mätarställningen.. Därigenom kan du kolla upp det hela genom deras register. Det kostar ett par hundralappar, men det kan vara värt att veta excakt hur långt kärran man avser inhandla har gått..
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Markkus:
Ja!

Vid 49.000 mil fick jag justera förgasarna på min 3.0S varje dag. Och inte blev det bra heller. Dom senaste 14.000 milen har varit tämligen bekymmerslösa vad gäller bränsleförsörjningen!

En 630CS med original förgasarmotor gick inte att registreringsbesiktiga 1987 så det fick bli en svensk motor med bränsleinsprutning i stället!

Per L
mk
105
mkall
530dA Touring-01
Lotuz, menar du att de noterar mätarställning även vid service?
mkall: Nej, bara vid garantiåtgärder. Oftast finns det noteringar till cirka 2 år efter att bilen togs ut ny. Det brukar dock ge bra indikering på hur långt bilen rullat per år.

Om ägarbyte skett i Tyskland och bilen är inbytt hos BMW kan det finnas notering betydligt senare i bilens liv, i samband med att garantin på begbilen utnyttjats.

För min del känns det obligatoriskt att begära faxutdrag från BMW på en bil som inte kan kontrolleras via DIS (fram till ca -95). I alla fall vad gäller bilar till en viss kostnad och som har en relativt låg mätarställning (med låg mätarställning menar jag typ 3000 mil om året eller mindre). Jag vet att varken faxutdrag eller DIS-kontroll är 100% vattentätt men man kan bara göra vad man kan. Serviceböcker i sig är inte vatten värda utan något som backar upp dom. En bedömning av miltal kontra skick kan ju alltid göras men det är inte så lätt som det låter och kräver avsevärd rutin.

Slutligen, för att återgå till den ursprungliga frågan, bilar som rullat typ upp till 1500 mil om året kostar i princip lika mycket i Tyskland som i Sverige. Det lönar sig inte på en fläck att köpa på sig sådana om man skall regbesikta och sälja dom en månad senare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.