AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
705

Microfilter om inte AC på 525 -90?

Si
52
Simeon
525i -90
Värmen kommer bara ut ur fläkten vid rutan, ingen värme ur de andra fläktarna. Ur den bakre fläkten kommer ingenting alls. Bilen är en 525:a -90. Har man microfilter om man inte har AC. Vad finns det i så fall för andra filter att byta ut i hopp om förbättring?
Si
52
Simeon
525i -90
Har delvis löst sig. Nu återstår bara en sak. Får ut värme genom fönster- och fotfläkten, men inte genom mittfläkten. Där kommer det bara kall luft. Tips? Någon? Värmeventiler? I så fall var? Som sagt ingen AC.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
det går bara att få kalluft genom mittutblåsen tyvärr
Si
52
Simeon
525i -90
Är det verkligen sant? Det är ju där det skulle sitta som bäst! Är det så på de flesta 525:or - olika årgångar?
på min -89 är det så iaf..
alltså inte värme i mittutblåsen.
Har du ett reglage i mitten på mittmunstycken med blåa resp. röda "prickar?

Jag menar mittmunstycket.......

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Visst sjutton ska det komma varmluft från mittutblåsen! Kolla här! Länk

__
Mvh /Pewe
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nix, det kommer inte varmluft från mittutblåsen om man INTE har AC i bilen. Då finns ingen "ratt" mitt emellan som man ställer blått eller rött på. Utan det finns bara friskluftintag på mittutblåset. Det stänger du av/på det mellersta reglaget nere vid fläktstyrksratten.
på min är det inte ac men nog kan jag ställa värmen i mitt i mellan mitten utblåsen det är en ratt liknande den man öppnar å stänger utblåsen
Si
52
Simeon
525i -90
Verkar skilja sig åt. Själv har jag ingen inställning för värmen förutom de två stora rattarna som sitter på vardera sidan om inställningen på fläkten.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
På min 530 har jag visserligen AC och därför kommer det följaktligen varmluft (om per_j82:s teori stämmer?). Enligt min instruktionsbok skall detta med AC dock inte spela någon roll - det ska komma tempererad (varm) luft från alla utsläpp som kan regleras med de tre reglagen, dvs även från de som reglerar luften i mitten innåt/uppåt samt de från framdörrarna. Det enda utsläpp som inte ger någon varmluft är det till baksätet i mittkonsollen. Min är en -93:a och möjligen kan det vara annorlunda på äldre modeller. Dock hade jag förut en 518 -87 utan AC som det kom varmluft från mitten...

__
Mvh /Pewe
Si
52
Simeon
525i -90
Hm, få finns det kanske hopp om det ändå. I så fall återstår frågan - vad kan det bero på att det inte kommer någon varmluft ur mittenfläkten?
Hade samma problem på min 5201-93 m. AC. Enligt instruktionsboken skulle det kunna gå att få varmluft i mitten men inte....Jag rev ner mittkonsolen och fann att styrningen till lufttempen i mittmunstycket var vajerstyrt. Vajern var kass, iväg till skroten för att kolla men fann då att de som fanns där hade elektrisk styrning till varm/kall luften.

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Nu klarnar det lite. Alltså så skiljer det sig också på årsmodeller om man har varm/kalluftsratt i mittutblåset? Det är också väldigt vanligt att denna är trasig och ger således antingen bara kallt eller bara varmt. På vår 525TDS Touring -96 (Med klimatanläggning) så finns den ratten där, men den är trasig vilket gör att det alltid kommer varmluft ur den. (Dock ej på sommaren, då stängs spjället av automatiken.) På brorsans 525i -93 (Med "lilla" AC:n) finns också en sådan ratt, den fungerar perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.