AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.571

kan man byta motor?

Sida 1 av 2
Snygga E21an
tjenare är ingen kung på bmw..
men jag hoppas nån är det..
kan man byta motor från min 320 e21 -76
till en m30 motor 2,8 -82
passar den direkt i eller passar den inte alls snälla hjälp mig någon...

Snygga E21an
ingen

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Visst går det att byta, men det kräver en del ombyggnad!
Och dessutom så tycker inte besiktningen om ett liknade motorbyte.
Använd sökfunktionen så ska du se at du hittar mer om E21 med M30motor!

___
Länk
Snygga E21an
va är det som skulle vara kunna var problem om jag böt motor alltså i besiktinigen

-BeeMWe-
Mer effekt i den nya motorn än den gamla åsså några avgaskrav. Måste ha papper från BMW men det får man inte.
Snygga E21an
är det nästan omöjligt att byta motor alltså eller missförstod jag dig

-BeeMWe-
Skulle använda mig av en M20 motor typ 323(140 hk) eller 325(170 hk) eftersom de liknar mer din orginalmotor. Inte lika säkert att besmannen märker att det är en annan motor. M30n är juh lite större...
Snygga E21an
passar en 325 motor nästan direkt i eller krävs det mycket ombygge den motorn som sitter i min nu är en fyra med förgasare

-BeeMWe-
Ah just fan d e en 4a i d gamla 320. Hm... Du kan prova sätta i en 318iS motor på 130-139 hästar. Du lär behöva det mesta som kylare, styrbox, kabelhärva.

Det skulle dock bli billigare att köpa ny bil :) En sån halvskabbig kan du hitta för 10-13 papp
Snygga E21an
men han jag köpte den av hade redan dragit styrbox och grejer till insprut så det sitter dit tejpat på kyllarn

Snygga E21an
men det jag är ute efter är en motor med insprutt och värredrag
helst en sexa men det får man inte ha då eller?

Snygga E21an
jag är väldigt nöjd med bilen jag har...
den har ju ett skit grymt utseende och är totalt super fin men med en riktig skitmotor

Nej, du får inte byta motor alls, såvida du inte byter till en likadan som redan sitter i. Åtminstone inte om du vill kunna besiktiga bilen med den nya motorn.

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Snygga E21an
men om jag byter till en med insprutt får jag inte det heller

Snygga E21an
om jag säger så här nästan hela bilen är från 82 men den är innregad som en -76 kan man inte sätta i en insprutare från 82 då eller

Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Försök hitta en 2 liters fyra 76-78 med insprut. De från 80 har färre hästar. Kolla i modellguiden
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Fast om besiktningsteknikern upptäcker det så är det kört...
Snygga E21an
men om den har blivit besiktad tidigare med förgasar motor är jag inte tvungen att ha förgasarna kvar då eller?

Bilen ska ha den motortyp som satt originalmonterad i bilen för att vara helt godkänd vid SBP, men sakken är den att du kanske kan trycka i en annan kraftigare motor om det inte märks när du besiktar den. Då går den ju igenom iaf, men försök inte att trycka i en 6:a eller liknande om det sitter 4:a original i bilen, det skulle SBP upptäcka direkt.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Snygga E21an
om man typ besiktar bilen då kan man få egenom vilken motor som helst då eller??
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du menar nog registreringsbesikta. Och nej, det kan man inte!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.