AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
798

blir vansinnig på kylproblemen

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag har en 318is 90'a som jag har så jäkla mycket kylproblem med. jag behöver hjälp. så här är läget. det är dock lite klurigt för det är aldrig likadant. det funkar olika gång till gång.

ibland kan temperaturen ligga helt bra när man inte använder kupefläkten.

om man sätter på fläkten på värme kan man ibland se att motortempen anpassar sig efter vilket läge jag har den i.
det finns ju fem lägen.
om jag har den avstängd står den vid dessa tillfällen rakt upp.
kör jag sedan på 1'an ökar värme kanske 10%. läge två ger 10% ökning till och så vidare på 3 och 4'a.

iblan kan bilen funka bra under långa perioder när man kör mesigt. sen får man för sig att bränna på lite och ligger och kör i 200+ i kanske 20 minuter. då börjar det alltid krågla som fan. det verkar som att den trycker ur sig kylvatten då på något sätt.
man kan alltid fylla på en två liter efter en sån tur.

det ryker absolut ingenting om den. det kommer inte blå, svart eller vit rök för fem öre ens.

motorn går helt klockrent. inte minsta lilla missljud och man drar den lätt till varvstoppet på femmans växel.

tempmätaren hoppar hela tiden så jag antar att det finns luft i systemet. jag har dock luftat bilen superdupernoga massor av gånger. nu sist ställde jag upp bilen i en rejäl lutning med motorn bra mycket högre än bakhjulen. jag körde med full värme på kupefläkten. jag hade både skruvat bort luftningsskruven och påfyllningslocket. jag hade en genomskinlig slang från luftningshålet till påfyllningshålet så att jag inte sumpade bort all kylvätska som kommer ut ur luftningshålet. eftersom slangen var genomskinlig så ser man när det kommer luftbubblor i den. det kom mindre och mindre bubblor hela tiden, men det går inte att få den att sluta bubbla helt. det bästa jag kan uppnå är att när man håller motorn på kanske 2500 varv så kommer den en luftbubbla var fjärde sekund. stor som en nagel kanske.

jag plockade isär kylsystemet för några månader sedan och spolade rent det noga med varmvatten. man kände då på kylaren att det blev varmt överallt så det verkar inte var några stopp någonstans i den. jag plockade även ut termostaten och kokade den i en kastrul och den öppnade och funkar som den ska.

vad fan är det som är fel.

om topplockspackningen är paj så ska det väl ryka om bilen?

kan det va vattenpumpen?

ge mig tips?

min luftning borde väl duga?
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Kan vara blockpackningen (topplocksp) behöver inte ryka ur avgassystemet, om det trycker avgaser ut i kylarvattnet så kan den koka ibland. Dom flesta bilverkstäderna har utrustning att mäta om det kommer avgaser i kylaren men prova att lukta själv. Om det inte är felet så skulle jag satsa på vattenpumpen.

----BMW ///M3---
sc
637
schumi
e30 318is -90
alltså jag kör en sväng med bilen så att den blir varm och sen skruvar jag av locket till kylvätskepåfyllningen och luktar efter avgaser. känns som att det skulle vara skitsvårt att urskilja det.
jag får nog nästan svänga förbi en verkstad så att dom får mäta det. brukar sånt kosta mycket eller? jag är fattigt som en kyrkråtta just nu.
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Vad det kostar måste du fråga på verkstan och om dom har tid och har utrustningen.

----BMW ///M3---
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag har försökt lukta efter avgaser nu men det går inte att känna med näsan tycker jag.
jag har luftat den två gånger idag, men idag lyckades jag för första gången få det att inte bubbla någonting överhuvudtaget.
när jag luftade den idag så hade jag kupefläkten avstängd. annars brukar jag ha den på på full fart och full värme. vet inte riktigt vilket som är rätt.

första gången jag hade luftat den och tog en tur så blev den för varm. fick köra full värme in i kupen för att kunna ta den hem.

andra gången jag körde med den efter att ha luftat igen så blev den varm igen, men denna gång när jag drog på kupefläkten på full värme så kom det bara kallluft. så händer det rätt ofta också.
när det blir så så brukar det väl va termostaten som inte öppnar så att det kan cirkulera, men när jag luftar bilen och har påfyllningslocket av så ser jag hur det sprutar kylvatten in i expansionskärlet från den övre slangen som kommer från termostaten. denna stråle öker ju mer jag gasar. precis som det ska va. att denna stråle kommer på detta sätt borde väl betyda att
1. termostaten öppnar
2. vattenpumpen pumpar runt vattnet som den ska
eller?

ett annan sak är att det blir aldrig varm när jag luftar den. då kan det stå och gå på 2500 varv hur länge som helst utan att tempen ens går upp till mitten. den är halvkall hela tiden, men så fort jag kör med bilen och håller 2500 varv blir den tokvarm. det känns som att den största skillnaden mellan dom två är att påfyllningslocket är av när jag luftar och på när jag kör.

jag har kollat alla slangar supernoga och det finns inga sprickor och det är torrt runt alla infästningar av slangarna.
locket till expansionskärlet är mycket fint och allt gummi är mycket fint där. det är även helt torrt runtom hela expansionskärlet så det ser inte ut som att det läcker där.

sc
637
schumi
e30 318is -90
ok nu har jag varit ute och kollat lite mer på bilen och jag hittade någonting för en gångs skull.

topplocket sitter fast med 14 skruvar. två av dessa är runtdragna så att dom inte tar någonting. skruvarna ligger bara där i varsitt hål. det är 6 skruvar på varje långsida och en skruv mitt på varje kortsida. de två skruvarna som är runtdragna sitter på långsidorna ungefär på mitten. de två runtdragna skruvarna sitter även mitt emot varandra.

tror ni att detta kan göra så att det läcker ut kylvatten?

hur gör man för att laga gängorna? kan man gänga om med samma storlek eller måste man gänga för en storlek större och byta ut just dessa två skruvar?
eller kan man fylla de två hålen med kemisk metall och sen borra nya hål och gänga dom?
Mattan
Det bästa att laga gängorna med är helicoil, en insatsgänga, med sådana behåller du originalstorleken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.