AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.323

HC-halt 230!

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kemiskt är T-röd och K-sprit ofta detsamma!

De flesta K-spritsorterna är mest etanol, precis som T-röd!
Vissa K-spritsorter är mest isopropanol.

Med andra ord: spelar nog mindre roll vad du väljer!

Personligen är jag lite försiktig med att slå i T-röd eftersom vissa märken kan innehålla en del ämnen som man inte har riktig koll på vad de gör i bränslesystemet.
K-sprit är avsett för att slå i bensinen och är garanterat ofarligt för både motor och bränslesystem (i rimliga mängder)...

Ett billigare alternativ är att tanka några liter E85 (som består av 85% etanol).

Men oavsett är det en tillfällig lösning och du bör ta tag i det verkliga felet i motorn!

Gammal blaskig motorolja av dålig kvalitet kan ge höga HC-värden! Byt den till att börja med.

Satsa på en SL-klassad olja då den är bra ur oljeförbrukningsperspektivet (och därmed bränns mindre mängd olja upp).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
hur skulle man klara sig utan detta forum???
har nu ställt ventilerna till "löst" 0.25. märkte att det var väldigt tight spel på dom innan...
det känns ju som en helt ny motor...mycket piggare, annat motorljud och dessutom drar den drygt en deciliter mindre soppa per mil nu oxå!:)))
tomgången blev 100 gånger bättre. kanske inte absolut klockren men ***ligt bra iaf..
bör detta ha löst mitt problem med HC-halten tror ni?
Paap Reeder
Hej!
Jag TROR:
Vill inte göra Dig besviken men 0,05 i ventilspel kan omöjligen påverka HC i den omfattningen.
Möjligen om Du innan hade ett ventilspel ner till 0,1 så att ventilen kanske aldrig riktigt stängde.

Sedan kan det vara så att medans Du "petade ikring i motorrummet" att Du ändrade andra saker som var hälsosamt för HC.

MVH /// Paap R
Gr
16
Grigo
530i E34 -89
det är dina ventiler tro mig du kommer att bli glad efter bes
go
145
gorjo
330e -21
Min HC-halt sjönk ~200, samt att tomgången blev jämn och fin enbart genom ökat ventilspel.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jaja, dags att beställa tid så får väl ödet avgöra sen...
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
yes!!!
gick ju finfint det där.
var in på besiktningen idag och dom mätte upp hc till 10!:)
tackar å bockar för alla givande svar!
Gr
16
Grigo
530i E34 -89
jag sa till dig att det var dina ventiller
Paap Reeder
Hej!
Grattis!
Jag ger mig för fakta även om jag inte begriper det.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.