AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.321

HC-halt 230!

Sida 1 av 2
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
besiktade bilen idag å fick en otrevlig överraskning.
HC-halten på tomgång låg på 230...
alla andra avgasvärden var hyfsade men vad kan detta bero på?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
kan tillägga att motorn inte går så bra på tomgång, den ligger stabilt men går liksom orent... men så fort man gasar till lite grann så går den hur rent å fint som helst.
mina värden var:
CO: 0,0(0,5)
CO 2500: 0,0(0,3)
LAMBDA: 1,00(0,97-1,03)

har precis satt på NY topp å bytt packningar å packboxar så skulle det vara nå allvarligt fel på motorn nu så blir det skroten nästa...
Visa användare
7
Batistuta
518iS -87
Hc-halt på 230 är ju ingen höjdare, en polare till mig hade en Hc-halt på 999 när han besiktigade sin bil förra veckan. Han åkte till BMW och frågade vad felet kunde va och dom trodde att kamaxeln kunde vara sliten...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om motorn går illa på tomgång är detta troligtvis förklaringen, det medför att oförbränt bränsle (kolväten, HC) följer med avgaserna ut.

Batistuta: Risken är överhängande att din polares Hc-halt var långt över 999ppm, detta är dock det högsta mätvärde man kan lägga in i handdatorn då denna endast tillåter tre tecken. Hc-halter på upp till 5000ppm har förekommit...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Kolla stiften och läckage på avgassystem.

hade hc 390ppm på en bil i sommras, visade sig att de bara bytt 4 av 5 stift. samt läckage på avgassystemet innan lambdan.
Läckaget gjorde 150ppm
Stiftet resten.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Besiktade nyligen med HC 140 (samt för hög CO, lambda OK dock). Visade sig vara felaktiga och kortslutna pirat-lambdor. Enligt verkstaden skickade lambdorna felaktiga signaler till motorstyrningen om att pumpa in mer bränsle, dvs mer än vad motorn hann förbränna, vilket i sin tur hade raserat båda kattarna. Eftersom det är dubbla uppsättningar av allt på min och allt var trasigt blev det dyrt för mig... Kan tillägga att jag först bytte stift, luft och bränslefilter, dock utan att det blev ett dugg bättre (olja och filter var nyligen bytt, så det brydde jag mig inte om).

Är osäker på om det sitter lambda och kat på din (kom väl runt 88-89?), men om det gör det skulle jag testa med att byta lambdan (kanske låna någons för att först testa?). Kanske räddar det katten om det görs i tid! Om du ska köpa ny lambda, köp då "original" (dvs den som BMW använder, vilken tillverkare det nu är)! Kostar runt 1500 kr. Det är definitivt INTE värt att chansa med billig piratdel i detta fall!

__
Mvh /Pewe
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ok...det jag vet som skulle behöva bytas på min skulle väl vara fördelarlocket, men när ett nytt låg på 800 spänn så valde jag att putsa upp mitt eftersom jag tyckte den gick bra ändå. skulle det kunna va en orsak?

lambdan, är det den lilla saken som sticker upp en bit ner på grenröret? jag vet iaf av att jag på nåt sätt skapade mig ett litet hål på grenröret strax framför den vid toppbytet, smattrar ytterst lite...kan detta vara en vettig orsak till HC-värdet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har nog hittat ditt problem - hålet i grenröret!

Hålet kommer att suga in luft och ge lambdasonden felaktiga mätvärden.

Dessutom finns det risk för att det kommer ut eldslågor ur hålet = stor risk för motorbrand! (jag hade en kollega som eldade upp en Fiat pga läckage i grenröret)

Kort sagt se till att laga hålet snarast (kan räcka med en liten svets)!

Hoppas att kattarna har klarat sig!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ok...så det kan vara läckan som är boven.
borde det påverka tomgången på det sättet...jag menar den fladdrar ju inte.

min lilla läcka i grenröret är i den här lilla böjbara delen som sitter på ett av rören.
nån som har nåt bra tips på hur man skulle kunna fixa det?
Gr
16
Grigo
530i E34 -89
du ska kolla dina ventiler är rätt ställda hade samma problem som du hade det var fel inställda ventiler och en trasig lambda sond det är enda oraken läcka i rör är co halten inte hc halten
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Biltemas oups Bilprovningens mätningar är rätt så lukrativa de diffar lite från maskin till maskin, men jag kan garantera att MIN hc halt var påverkad av läckage.

Så här vart det...

V****o T5
Co 8
Hc 390
Lambda 1.9

Åtgärd:
Bytt lambda
=
CO 0
HC 390
Lambda 1.03

Åtgärd:
Letade läckage i avgassystemet, hittade massa små hål och sprickor i den flexibla delen.
Stumsvetsade den biten med ny plåt för att vara säker på att det var tätt.
=
CO 0
HC 99
Lambda 1.00´

Åtgärd:
Kolla stiften
1-3-4-5 var av ett märke
2 var av ett annat
Byte allihop
Varmkörde riktigt rejält
=
CO 0
HC 29
Lambda 1.00

Voila den gick igenom....

(Jesperado: sorry kunde inte hålla mig...)

//WTECH

BMWCS Medlem
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
men grigo:
Ventilställning japp...

//WTECH

BMWCS Medlem
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
WTECH: Nej, så är det inte alls. Fyrgasmätarna är av mycket hög kvalitét och kalibreras med jämna täta mellanrum med mycket små toleranser...

Dessutom tycker jag du ska slå upp ordet "lukrativ" innan du använder det igen. Då avgasmätningen ingår i kontrollbesiktningen och Bilprovningen enligt lag inte får göra någon vinst på kontrollbesiktningarna kan man knappast kalla den lukrativ...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
har jobbat lite på sbp i hbg...

:)

Det flödade lite ironi runt det eftersom jag hade så bökigt att få igenom den bilen.

jag säger flåt om jag förnärmade dig.

//WTECH

BMWCS Medlem
Denna tråds början påminner ju om min bil efter att vi bytte kam och vipparmar,alla packningar,stift,rotor,fördelare mm.

Tomgång som en fiskebåt och HC halt pendlande mellan 150-300
JAg vet att jag har mindre läckor i avgassystemet men det är en bra bit EFTER kat/lamda kan det trots detta påverka HC halten?
Nästa sak vi skall testa är att provbyta lambdan, tips inför bytet emottags tacksamt då den lär vara lite bitchig att få loss

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jahapp...har nu tätat grenröret med tätningspasta. ingen märkbar läcka kvar men den går fortfarande lika dåligt på tomgång...
kollade stiften å dom såg bruna å fina ut allihop.
däremot var en av tändkablarna väldigt ärjad i tändstiftshållaren.
testade å byta ut den mot en audi-kabel(med samma motstånd) men ingen skillnad då heller.
vart mer ska man leta fel?
påverkar katten hc-värdet
go
145
gorjo
330e -21
Hade liknande problem med min 525iA-89, då var det kontakten på gasspjället som inte slog til/från då spjället var i tomgångsläge, vilket medförde att styrboxen inte fick info om att det var tomgång som gällde. Kolla om det klickar då du rör spjället kring tomgångsläget, om inte så är kontakten justerbar.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
nopp, inte det med gasspjöllet heller...
go
145
gorjo
330e -21
Som sagts tidigare i tråden, kolla ventilspelet. Om du har för litet ventilspelspel så yttrar det sig på det här viset. Ställde förut spelet till 0.20 (eftersom jag fick den siffran av en anställd på BMW) och fick oren tomgång+taskigt HC-värde. Ställde om till korrekt spel 0,25 och både HC och tomgång blev bra. Lätt att kolla är det ju med..
häll i k-sprit...så sjunker det....i tanken då
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
tänkte försöka mig på ventilerna imorrn...å hoppas att det löser probelmet. sen får man väl slå i en skvätt k-sprit å hoppas på lycka hos bilprovningen.
är det verkligen k-sprit man ska ha i? hörde av nån annan att man ska ha i t-röd???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.