|
|
|
|---|---|
|
ok tänkte dela med mig av vad jag gjort idag. skulle byta stödlager tänkte jag. så jag tog bort allt avgassystem + skydds plåt. tog lös kardan och tog isär den på verktygsbänken bytte stödlager men dum som jag var så märkte jag inte upp hur kardandelarna satt mot varann så nu när allt är ihop och jag kör så börjar det vibrera vid 60 mot förut vid ca 85. tror ni att jag vart glad? Nääää! så om nån vet om det går att se hur halvorna ska sitta mot varann eller om man kan balansera allt biligt nånstans så får ni gärna skriva det! eller om ni har någon annan lösning! | |
|
På min 3.0S -72 är halvorna uppmärkta med körnslag från fabrik! Det vore konstigt om dom inte är det på din E34 också! Per L |
|
|
är det någon som kan bekräfta att det finns märkningar på kardan halvorna!? på e34 525 -90 för om så är fallet gör jag ett nytt försök imorgon! :-) |
|
|
Får du inget svar här kan du krypa under din bil och försöka hitta eventuella körnslag själv! Dom borde sitta inom 1-2 dm från "skarven". Ett körnslag på varje halva som skall sättas i linje mitt för varandra! Troligen måste du skrapa och stålborsta plåtrent för att se dom. Hittar du inget då så finns det nog ingen märkning. I ingen av mina original verkstadshandböcker (E3 och E24) står det om någon märkning. Det står "Före isärtagandet, märk upp axlarna"! Dock var åtminstone en av mina axlar märkta men det kan ju i och för sig vara en märkning gjord av en tidigare ägare! I BMW:s verkstadshandbok på CD-rom till E24 antyds att axeln kan vara märkt för det står "Märk upp axeln med körnslag om den inte redan är uppmärkt"! Per L |
|
|
ok ska testa! om det inte skulle finnas några märkningar vad har man för alternativ då? |
|
|
Vad jag kan se har du följande alternativ: 1) Lämna in axeln på balansering 2) Köp en ny begagnad på skroten 3) Tag isär axeln och vrid den 45 grader åt gången och testa att köra bilen mellan vridningarna. Håll ordning på hur du vridit den och vart det kändes bäst. Vrid den sedan 22,5 grader åt båda hållen från det bästa läget och kolla vilket läge som känns bäst. Vrid den sedan 12 grader åt båda hållen och kolla vilket läge som känns bäst. Så här långt eller till och med tidigare borde du ha hittat ett läge som är tillräckligt bra! 4) Kör vidare med vibrerande axel tills du tröttnar och börja därefter om vid pkt 1) ovan Per L |
|
|
ok har tagit lös kardan igen och jag hittar inga märken.men det finns två vikter(ser utt som balanserings vikter)en på varje halva av kardan ska dom sitta i linje? balanserar man kardan som en del eller? för om man balanserar som en del så borde vikterna sitta i linje eller? nån som kan förklara hur det går till vid balanserning får gärna berätta! och vad kåpstar det ca? vad kostar en beg kardan ca? |
|
|
Jag har tittat på två kardaner och på en sitter dom två vikterna inte alls i linje och på den andra nästan i linje! Prova du att sätta dom i linje! Det är åtminstone inte sämre än något annat förslag! Skall du prova att sätta ihop axeln i olika lägen och köra bilen emellan är det mycket viktigt att du märker upp lägena och skriver ner vad du gjort samt hur det blev. Om du inte gör det så tappar du "greppet" efter 4-5 ändringar och så får du börja om från början igen. Vad en balansering kostar vet jag inte alls! Jag skulle gissa att en kardan kan kosta 400-800 kr. Jag köpte en kardan 1994 för 150 kr. Då prutade jag rätt mycket för ett av lagren kärvade litet. Skulle tro att balanseringen går till som med ett hjul. Dvs man sätter upp axeln i en maskin som snurrar axeln och mäter obalansen. Man får säkert också reda på hur stora vikter man skall sätta på och vart. Per L |
|
|
ok då får man testa sig fram. Börjar med att sätta vikterna i linje sen går jag varvet runt. och så ska jag göra som du säger skriva upp allt och märka noga. Tack för hjälpen per L kul när folk kommer med vetiga ideer! jonny s |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.