|
|
|
|---|---|
|
Har länge letat efter en bra lösning för att kunna koppla in min iPod i min Business stereo i bilen (vill inte ha någon sunkig kassett-adapter eller fm sändare). Kollat runt på nätet, pratat med Backe osv, men ingen av tillgängliga varianter har kännts helt hundra. Har helt enkelt verkat för dåligt/krångligt.. Nu upptäckte jag till min stora glädje att det verkar vara en bra lösning på g. Ett företag som heter Dension har släppt en variant som heter ice>link och som funkar både med gamla och nya varianter av business apparaterna, gamla och nya revsioner av iPod, och som dessutom gör att man kan styra låtvalen via knapparna på ratten!!!! Hur schysst är inte det. Kostar ca 80 pund och skall börja skeppas runt 20:e oktober. Någon som har erfarenhet av Dension, har aldrig hört talas om dom? Mer info: Länk www.dension.com Känns ju helt klart som om det kan vara värt att pröva. mvh Martin | |
|
Verkar vettigt. Det finns rätt vidlyftiga diskussionsgrupper på nätet ang. I-bussen i olika BMW-modeller och hur man hackar sig in och gör just detta (och en del annat). Det finns en 10-polig Molexplugg under den stora kontakten på Business stereon som är för växlaren, här kan man även peta in höger/vänster lågnivå osv från önskad yttre spelare, man får stå ut med att displayen visar "CD". FP |
|
|
dom här: Länk har ju diverse adaptrar för bl.a. Sony Cd växlare eller AUX in på t.ex. BMW kan det vara något?? Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
|
Jo det verkar användbart. FP |
|
|
Skall själv sätta in en Sony växlare i bilen nu ( SONY är agent i svedala för connects2 så adaptern är ju lätt att få tag på här hemma) och med ett ca pris på 3500:- mot Alpines ca 4500:- så är ju saken biff ( samt är "världens minsta CD-växlare" (Alpine..) större än Sonyn..... ) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
|
axhamre. Har du den europeiska eller US iPoden? Anledningen till frågan är att det är olika output och har man den europeiska så måste det till en signalförstärkning om den skall kopplas in i en BMW anläggning. Har själv fått förstärka signalen ca 3 ggr för att få en något sånär hyffsad input, men ändå inte tillräckligt. Men en annan lösning på problemet är att t ex använda euPod VolumeBoost för att höja mp3 styrfilerna och på så sätt få en högre output. Själv har jag klippt ingångarna från kassettdelen och kopplat på en signalförstärkare, dragit en kabel ut som kopplas in i iPoden. Följdfråga: Någon som testat iTrip? |
|
|
Magnus: Den Sony växlaren du ska sätta i klarar den MP3? Är 3500 kr för växlare och adapter med alla kablar och fästen? |
|
|
Angående signal nivån så kan man uppgradera iPoden med en US version (pga EU lagar så är signal nivån begränsad). /RS2 |
|
|
Angående signal nivån så kan man uppgradera iPoden med en US version av Firmware programvaran (pga EU lagar så är signal nivån begränsad). /RS2 |
|
|
Blitzsafe kommer också med en iPod adapter för BMW. /RS2 |
|
|
Till Stout: Jag har tänkt att jag skall fixa det där med outputen, men eftersom jag ändå inte har någon lösning i bilen än har det inte blivit av. Jag har den europeiska versionen (30GB, 3:e generationen) och output på den är som sagt begränsat pga eurpeisk lagstiftning. På 1:a och 2:a generationens iPod var detta ganska enkelt att lösa, det var bara fippla med lite filer på system volymen. På 3:e generationens iPod har dom gjort det lite trixigare, men det finns faktiskt en lösning. I början var jag lite rädd att det var en hårdvarubegränsning, men så var det inte. Skillnaden är att nu måste man byta ut hela systemet mot en amerikansk version och formatera om disken. Instruktioner finns här: Länk När det gäller iTrip så har jag hört att den är sådär. Ett stort problem om man är i USA är tydligen bristen på lediga frekvenser, men det borde vi inte lida av här. Däremot är väl ljudvalitén halvtaskig, men det är ju en subjektiv fråga. Jag skulle väl tippa att den låter ungefär som en kassettadapter, och den tycker ju många duger. Personligen tycker jag det låter rätt dåligt, men fördelen är ju att den funkar i alla bilar (även de som inte har bandspelare). Lycka till! /m |
|
|
Axhamre, Varför krångla till det så mycket med uppdateringen av iPoden? Det är ju bara att använda en US Firmware uppgradering och göra en total restore så raderas ju allt och disken formateras om automatiskt innan den nya US programvaran installeras. Det har i alla fall fungerat för mig. /RS2 |
|
|
Har inte testat detta själv eftersom det varit så mycket skriverier om att det är en skröna, men fungerar det så är det ju bra. Ska testa. Var hämtade ni US-versionen? |
|
|
Stout, iPod Support: Länk Följ länkarna under Downloads & Updates. /RS2 |
|
| Tack, gör så nu! | |
|
Pelle: nej det är CDX T69 som kostar ca 3200:- medan den som klarar MP3 (CDX-T70MX) är ca 1500:- dyrare Sen finns ochså en 10 skivor växlare men där funkar bara skiv val på skiva 1-6 resten är Autoplay.. Men det skall vara komplett med adapter pillejutt och kablage som jag fattade det se även : www.sonicinside.com och www.connects2.co.uk för mer info |
|
|
axhamre: Det fungerar säkert bra att formatera till US om man har en Mac, men har man PC hur gör man då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.