|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
ferraripeter |
Under mina 3år som bilrecondare såg jag mycket elände,som vi fick trolla med,Tyskland är ett större automattvättar land än oss ska du veta. det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet. |
|
Tyskarna kanske inte har ett lika stort behov av kunnande inom bilvård heller. De har ju knappt vinter och salt vet de väl knappt vad det är. Det enda som Yes är bra till i bilen är att göra ren rutorna på insidan! //Thorssa |
|
|
Innan jag drar alla över en KAM så vill jag bara förslå att prata med er lokala rekondare... Eller använd sökfunktionen det finns massor med matnyttigt där.. |
|
| Har väldigt kalkrikt vatten. brukar tvätta med Tutle shampo. Är det nackdel med mycke kalk? | |
|
Om man är i Tyskland på sina årliga bunkringsresor så brukar man lägga nån timme för att gå runt och kolla bilar på parkeringen ..ja BMW-bilar. Och nog tycker jag att skicken inte är lika bra som i Sverige när det gäller lackunderhåll, frontar fulla med flugor, vattenmärken, sedan vad som gäller utrustning så är bilarna väldigt påkostade. |
|
|
Ang. välvårdade importbilar: ingen tysk i världen får kämpa emot all väderelände som vi har i Sverige, plus all grus och salt på vägarna som tillsammans förstör, blästrar och fränter sönder alla svenska bilar, oavsett hur välvårdade de än är... Ingen tysk kan i sin vildaste fantasi föreställla sig allt denna elände och slitage på bilar som vi har det här!... Jag har ju sett importbilar från 94 som har fotfarande originallacken kvar på underredet, något sånt händer ju aldrig i Sverige, med all denna salt... BMW 4ever |
|
|
Nackdelen med ett milt bilschampo är att skiten inte går bort kring dörrar och hjulhus. Och eftersom jag inte vill använda avfettning varje gång så återstår bara Turtles supertvätt. |
|
|
Ingen imortbil har blivit utsatt för all denna väderelände vi har i Sverige plus salt, grus, småstenar mm som sliter, blästrar och fräter sönder bilen! Ingen tysk i världen behöver sta ut med allt sånt...jag har sett ca 8-10 år gamla imortbilar som hade originallacken kvar på underredet, det händer sällan i Sverige, om inte i Norr, där de inte använder salt på vägarna... Usch för Vägverket!... BMW 4ever |
|
|
SALT är BRA, nödvändigt och oersättligt i det svenska klimatet. Bättre lite salt på en bil än att åka av vägen. Det handlar om liv eller död. Men, dåliga vägar och salt gör helt klart att svenska bilar förbrukas på helt helt annat sätt än i Tyskland, trots det har vi en väldigt gammal bilpark jämfört med dem...hört att det beror på skatteregler. |
|
|
Så här står det på ditec.se under skötselråd... "Handtvätta eller använd högtryckstvätt. Ett milt bilschampo eller diskmedel underlättar tvätten. Vaxtillsatser i rengöringsmedlet behövs inte men går bra att använda. Använd rikligt med vatten vid tvätten och skölj noggrant. Undvik tvätt i direkt solljus" De rekomenderar att man använder diskmedel på en ditec:ad bil! Hur kan de komma sig? //Gustaf |
|
| Konstigt att dom "rekomenderar" diskmedel vid tvätt??? Kan ju vara så att deras lackskydd är väldigt mkt mer motstånskrafftigt än ett vanligt bilvax!? Annars är det ju så att många bilvaxer är som ett fett! Diskmedel är ju till sin funktion fett lösande,. så efter många tvättar har man garanterat löst upp bilvaxet! Nu ska jag inte sticka under stolen vad gäller diskmedel... det har jag använt vid ett fåtal tillfällen när det varit slut på vanligt bilshampo:) Men är man inte jättesnål så tycker jag man ska använda riktigt bilshampo! Men det är ju upp till var och en:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.