AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.543

"YES" diskmedel bra?

Sida 1 av 2
Njuren
Tjenare,bruka tvätt amin gamla bil med yes tills ngn sa att det e kasst,stämmer det?Isf va rekomenderar ni att tvätta bilen med innan man vaxar tex.Tvättar en ggr i veckan nu.

Trevli helg
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tvättade alltid med yes innan men har nu börjat tvätta med bilshampo och fördelen med bilshampo är att man inte behöver vaxa bilen efter 2-3 gånger man tvättat den... yes är skit, det löser upp vaxet nåt enormt... Men rent blir det,
Njuren:

Det finns kemikalier i Yes som inte är bra där av ska du INTE använda dig av det!

Nedan finner du hur du ska göra:

Länk

Ps.jag änvänder mig av Bmws orginal medel och det fungerar mde mkt god resultat
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Har du försökt med vanlig flytande såpa. Det går bra om du inte har alltför kalkrikt vatten... Skinna lacken måste man ju alltid göra om man inte ska få kalkfläckar...
Vad är det för fel på vanligt bilschampo?
Om man går efter namnet på det så skulle man ju nästan kunna inbilla sig att det är meningen att man ska tvätta bilen med det. ;)

Tvättar själv med turtle eller sonax schampo helst en gång i veckan.
Diskmedel innehåller mikroskopiska partiklar med slipmedel så regelbundet tvättande med diskmedel repar bilen.Vanlig såpa går bra men helst ska man använda ett bilschampoo som löddrar mycket utan nån form av vax i.

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Herregud grabbar!

Borstar ni tänderna med autosol också?

Köp BMW orginal bilshampo.
Ett milt bilschampo utan vax är troligen bäst i längden.

Mvh magnus

"Your Toyota is not fantastic"
ferraripeter
Diskmedel är avfettande,vaxen på din bil ryker all världens väg.bara så du vet,vanlig gulsåpa duger bra,eller milda bilshampo.

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
devex
Vad är det för fel på schampo med vax?
Tacksam för svar.
Inget fel kanske, men det löddrar mindre. Möjligen kan löddret hjälpa till att hålla mikroskopiska smutspartiklar "svävande" tills man sköljer av.
Sen lägger vaxschampot en tunn hinna över lacken som gör att vattendropparna pärlar sig något och rinner av lite lättare, bra om man torkar med forcerad luft osv.
Man får dock aldrig förledas tro att vaxschampo kan ersätta vanlig vaxning/polering.

FP
Såpa har jag hört har ett Ph-värde som inte är bra för billack.

Player: Nej jag borstar inte gaddarna med autosol, men däremot brukar jag styla håret med 5-56 ;-)

Har hör detsamma som Dr Krall, både såpa och diskmedel är olämpligt för billack p.g.a Ph-värdet.
µ_bmw_µ
Hej!

Off topic, men någon nämnde autosol. Måste bara dela med mig av erfarenheten att det är lysande på bilar med några år på nacken, lacken får en oerhörd lyster, fast om det eller Sonax Rubbing är bäst vet jag ej.

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
VA??? Kör du autosol på lacken???

*BAWORAK*
Ir
197
Ironman
V70
kollar på M3 V8 eller M5 V10
JISSES, alla BMW-ägare borde gå obligatorisk kurs i bilvård innan de får köpa bil, eller importera från bilvårdande tyskar....

Snälla autopower, radera hela denna tråd innan ryktet sprider sig till Porscheklubben eller liknande !
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Är det ingen som har läst bilvårds tipsen under "Gör det själv" ???
Då man är rätt ofta i OK's GDS hall så är jag inte förvånad, det värsta jag sett hittills är ett äldre par som tvättade bilen med YES, scotchbrite svamp och diskborste !! (bilen gick väl inte in i diskmaskin) det blev ju rent iallafall ;-)
changco
I OK's GDS hall kan man se det mesta, såg för några veckor sedan en man med en hyffsad bil, som bara åkte in fyllde lite vatten i en hink tog fram svampen skrubba sköljde av och åkte därifrån. Tog inte många minuter det inte.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Brukar se en äldre herre tvätta sin Saab 9-5 med en sopborste, och ja han ställer ner den imellanåt på golvet.
ferraripeter
Tyskar??? sämre bilvårdare och billackerare finns inte,titta på alla impotreade bilar som kommer hit,alla är om lackade,med dammloppor och dyl,varför skulle vi behöva lära oss bilvård??

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
changco
ferraripeter: Alla importbilar? Tror nog att du drar alla över en kant, svenskar om bilvård går inte ihop alla lata svenskar som kör genom automattvätten en gång i månaden, tycker tyskar sköter sina exemplar alldeles utmärkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.