|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet hur många kvadrat varje kabel är som går till bakluckan på en 525 iT. Är alla 0.75/st eller 1.5 , 1.0 ? Behöver hjälp fort hinner inte skruva lös och kolla tacksam för svar Mvh jimmy carlsson | |
| "Originalkabeln" är nog lite för tunn om du ska använda större högtalare... | |
| Det är ingen vanlig sladd det är en speciell som är extra mjuk annars funkar det inte med böjen vid gångjärnen men så grov som 1,5 är det väl inte det är 9 st på ena sidan 16 st på andra..det var visst någon som hade lyckats hitta samma sladdtyp på Swecon Volvos entreprenadmaskiner..det var någon av hjullastarna som hade samma till datorboxen...sen behöver du inte skruva bort för att titta..räcker med att öppna sidoluckorna i lastutrymmet | |
|
De flesta är tunnare, skulle tro max 0,75 mm2. Om du ska laga så ta ej för grova för du får svårt att få på flätan igen. Leta efter mångtrådig (fintrådig) kabel som är mycket flexiblare. Tvinna kabelhärvan i böjen hjälper också till. 1:a gången jag lagade höll det några månader. 2:a gången håller det än....(tre år sedan). |
|
| Första gången jag lagade koblarna häll det bara 1 månad men jag hittade en tunnare kabel som används l scania lastbilar och det håller då än 1 år senare | |
|
Tack för tipsen Jag har hittat 1 kvadrats kabel med silikongummi och 32 st 0.2 mm förtennad koppartråd på elfas hemsida. Jag tror jag ska prova den. |
|
| Finns kompletta härvor annars 1300 kr st på BMW plugg in i ena änden löd i den andra | |
|
jimcar-9, Jag tror säker den är jättebra, mjuk och håller även vid kyla. Det är ofta det som knäcker PVC isolerade kablar. Jag är däremot tveksam till den totala tjockleken på kabeln 2,5 mm. Om du ska göra som jag gjorde, dvs lossade metallflätan och tryckte ner den och sedan tillbaks efter lödning + krympslang, tror jag inte du får plats....? Det beror ju iofs på hur många som är trasiga. Gå ner i area, säkert inget problem med 0,5 mm2 den korta biten och klenare yttermått. Det är olika areor om jag kommer ihåg rätt. Torkarmotorn kanske behöver grövre. |
|
|
gto, Det är bra timpenning på att göra det själv. Det tar bara ett par timmar. Tog bilder med dig-kameran när jag gjorde det senast. Tänkte då att det kunde bli bra mektips. Nu hittar jag inte bilderna........ |
|
| Jo det är bra timpeng..jag bara talade om vad det kostar på BMW jag sällar mig inte till den stora skara som promt anser att man måste köpa allt orginal hos BMW för att sen inte ha råd att äta..bara man vet att det kommer från orginalåterförsäljare *S* | |
|
mrkolle vet du mer exakt vilken kabel som du använde från scania lastbilar kanske jag skulle prova den för att få ner det totala kvadrat antalen så att jag får plats med dem.? |
|
|
nä jag kommer inte ihåg det tyvärr.... |
|
|
Är det någon som vet var man kan få tag i mjuk ( silikon gummi beklädd ) smal 0.5-0.75 kvadrat med max ytterdiameter 1.5 mm. Skulle vara väldigt tacksam för svar då inte ens ELFA har denna typ av kabel. Mvh Jimmy Carlsson |
|
|
Jimmy, Jag tror att ELFA har kabel som kan passa. Jag skulle nog välja följande, även om den är ganska dyr: Länk 0,5 mm2. Tror också att det går med enklare typer av kabel. Om någon av de grövre kablarna >1,0 mm är av skulle jag ta vanlig RKUB 0,75 eller 1,5 mm2 (som normalt används till bilelektriska installationer) Finns på välsorterade mackar, om det nu finns sådana kvar..... Annat alternativ är att enbart ta Alpha Wire's kabel och dra två parallellt. Vet ej hur flexibel den är men det underlättar mycket om du "tvinnar" hela kabelknippet när du lagar. Jag lödde in bitar på max 20 cm och isolerade med krympslang över lödstället. Förskjut lödställena så att inte alla hamnar på samma ställe och det blir en stor klump. |
|
|
Tack för tipset men jag hittade en firma i stockholm som heter ELproman AB de hade alla sorters kabel man kunde tänka sig. så ett het tips om ni har kabelproblem gå in på www.elproman.se de var jättetrevliga och hade hyfsade priser |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.