AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
368

ytterligigare ett kylar problem

Linus85
Var idag ute med bilen när jag upptäckte att temp mätaren börjat klättra förbi "normal läget" svängde direkt in på en mack och stannade bilen, innan jag han stanna den så han den in på det röda området.
Öppnade motorhuven men kylarvattnet verkade inte koka hörde inget iaf. Kollade under bilen framme vid kylarn där det droppade lite på båda sidorna om kylarn.

Lät bilen svalna i ca 2 timmar.

Sen öppnade jag kylarvätske behållarn och den var nu helt tom. Fyllde på den så att den blev helt full och startade bilen och lät den gå på tom gång. Under tiden så hade jag inte satt på kylar locket utan stod och kollade om jagf skulle se om nivån sjönk eller höjdes. Inget höverhuvud taget hände. Såg dock att tempen fortsatte att stiga så jag försökte köra iväg den till BMW i luleå.

Komhälvvägs innan nålen började närma sig röd markeringen igen, stängde återigen av bilen öppnade huven och kollade kylarvattnet som stod på exakt samma markering som förut men när jag öppnade locket så steg nivån på en gång och det började rinna över. När jag sedan kollade på temp mätarn efter detta så hade den sjunkit nästan på en gång ner till normal läget. Lät bilen svalna ytterligigare ett tag och körde sedan iväg den till bmw. När jag kom dit så hade tempen åter igen stigit en bit över normal läget. Gjorde samma sak som tidigare då jag öppnade kylarn och återigen så steg nivån (verkade nästan som att det var under tryck eller liknande i behållaren). Måste tillägga att det inte läckt något kylvatten sen jag kört iväg från macken, inte vad jag kunde se iaf.
Bestämde mig iaf för att lämna in den på BMW och dom sa att de skulle försöka hinna kolla på den lite senare under dagen.

Vad jag undrar är vad ni tror att det kan ha varit för fel? (ber till gud att det inte var toppen eller liknande)

Tacksam för alla svar

/MVH Linus
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Det är tryck i systemet.. Det är normalt. Man ska helst inte öppna kylarlocket när motorn är varm har jag hört.. Fråga mig inte varför.

Två bilar är fler än en..
Linus85
Hmm men vad tror du att det kan vara, slippr jag topp packnings byte eller?

/MVH Linus
Fa
14
Falkeman
320ia -92
Till 99% vattenpumpen hade exakt samma fel på min 320 -92 pumpdrevet spricker och släpper ifrån axeln. och på min så gick pumpen på tomgång och tempen gick ned, men vid belastning stannar den och tempen går upp,
dom har konstruerat om pumpen för den nya va i aluminium medans den gamla va i typ backelit.

så kör inte med bilen innan du kollat pumpen !!!
Linus85
tackar, var exakt vad jag ville höra. hoppas på att det är vatten pumpen då.
Var på samma vis med min när den gick på tomgång så rörde sig nålen itne nämnvärt men dirtekt jag försökte köra iväg den så gick den upp ganska fort.

/MVH Linus
Linus85
Tänkte bara medela att det var pumpdrevet som pajjat. Skönt.

/MVH Linus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.