|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| För det första så verkar det som att dessa bilar har sjunkit rejält de senaste halvåret. Kan det bero på att marknaden är mättad? Det kanske finns fler bilar än marknaden efterfrågar? Det kanske är för att nya femman är ute i trafik? Sett fina bilar för runt 120-130 tusen och bilar med samma mätarställning och årtal för upp emot 180 och kanske ännu mer. Svårt att veta vad man egentligen ska betala för exempelvis en fin 540 -97 el -98 med 10-15' på mätaren... Vågar man köpa de billigare bilarna? Frågorna är många, ni kan ju skriva era egna erfarenheter och teorier kring prisbilden. | |
|
patrick: Värderingen gällde inte Deimos 525IX! Deimos: Jag har kollat runt lite på 540:s och gjort ungefär samma observationer som dig. Jag tror att de exemplar som är relativt snålt utrustade (saknar navi/TV & schinn) är mycket mer svårsålda och om man inte tycker det är viktigt med den utrustningen kan man kanske göra en bra affär på en sådan bil. Själv kollar jag lite på annonserna och för att det ska vara intressant så brukar jag bortse från de bilar med ett uppseendeväckande lågt pris. Kanske man missar ett och annat klipp med den metoden, men sån är jag... Det är nog även som du säger att marknaden för begagnade 540 är rätt mättad. Ju äldre en bil med så stor motor är, desto mindre het blir den på begmarknaden. Men till din fråga: Om du vill ha en riktigt fräsch och välutrustad 540 -98 som gått runt 10k mil så får du punga ut med minst 180-190k, och lite mer om det är en touring. __ Länk |
|
|
540 e39 verkar har ha ett stort prisspann för på pappret liknande bilar. De för 130 KSEK behöver inte vara skräp och de för 180 KSEK måste inte vara i toppskick, enda metoden är att åka och kolla på den. Ska man importera får man försöka att bilda sig en uppfattning om hur fin bilen verkar(ofta får man beskrivningar om ev defekter om man frågar är min erfarenhet) samt att man får försöka att bedöma hur pass trovärdig personen man pratar med är. Håller med wolv(volvo? :) ) att bilar utan navi och framförallt det för många livsviktiga SCHiin går det att göra klipp, som den bilannonssurfare man är har jag hållit koll på t ex denna Länk som passar mig då den har manuell låda och jag kan leva utan SCHiin(frugan vill absolut INTE ha det heller) och navi. Har funnits på mobile sedan i maj(minst) så där går det säkert att få ett bra pris, men då hamnar man på runt 15000 mil och utan "all" utrustning, att komma ned till 10 000 mil kostar enligt min åsikt oproportionerligt mycket så över 12-13000mil tror jag att man kan göra de bästa affärerna. Ett annat tips om man letar efter t ex 98or är att 98orna började tillverkas 1 sept 97 så en kolla efter bilar uttagna från sept 97 i detta fallet...dock kan bilar av en äldre ärsmodell vara senare uttagen, så metoden är inte 100%ig. /Simon |
|
|
Visst kan man leva utan schinn och navi om man kan spara sisådär 10-20 tusen. Hur fungerar det om man beställer bilar från mobile.de? Vilka priser tillkommer? Hur fraktas bilarna? |
|
|
simon: hoho, kanske ska byta nick till wolvo? :) __ Länk |
|
|
Länk Dyr men värd pengarna... Nu med facelift runtom 3-4 minimala dörrslag lite skavmärke bak stötfångare ngn enstaka svårupptäckt repa som är nästan osynlig efter behandling av CAR-CARE. Länk |
|
| Fin bil men lika fint pris... Den är faktiskt 5 år och gått över 12500 mil... | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Blev erbjuden en Sv-Såld 2002a knappt 2000 mil, tv+navi (allt). 360 000 kr. Men de är mycket svår sålde enlig de handlare jag pratat med..Fast det är ju en rolig bil... |
| Jo, det är nu man ska köpa en, de är billiga om man jämför vad man får för andra bilar för samma pris... Min undran är om man ska köpa en privat i sverigen eller importera från tyskland... | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
simon_en Ett problem med att köpa en bil utan skinn och navi och prylar bara för att man klarar sig utan det kommer tyvärr att straffa sig när du i sin tur skall sälja den. Det finns en anledning till varför bilen har stått sedan i maj. Glöm inte heller bort att prisraset för "din" kommer % sett vara mkt större än för en liknande fast med Navi/TV/Skinn/Step osv. Du kan se den summan extra som du nu betalar (eventellt) för en med mer utrustning som en slags försäkring mot dramatiska prisras. Människor och ffa biltokar kommer alltid att vara prylgalna. Nä! Så mitt tips är att köp en med så mkt utrustning som möjligt då jag lovar att du har igen det när du skall sälja den. OK! Skall du behålla bilen i 10 år hamnar vi i ett helt annat läge. PS Jag har en till salu med Navi/Skinn/TV/Step/all el för 169' PoK. DS |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Demios Jag skulle köpa en i SE om jag vore du då det ej finns ngt att tjäna på att importera en från DE annat än om man vill ha en speciell typ av bil/utrustning. Det lönar sig ofta inte med att vara "dumsnål" om man är ute efter en ffa 540 då den kostar rejält varje gång man skall laga den. Så köp hellre en som kostar mera i ett bättre skick än att köpa ngn som är billigare i sämre skick. Visst! Hittar du en i bra skick till en låg penning så är det guld, men så mycket har jag lärt mig att uttrycket "det finns inga fria luncher" verkligen regerar. Jag var från början i min jakt efter en BMW inne på att priset skulle vara lågt men jag insåg ganska snabbt att om man höjjde prisnivån så fick man se helt andra exemplar av bilar så det var klart värt de 30 - 40 000:- extra som man lade. Lycka till. PS Jag har en DS |
|
Kävlingepågen: De flesta köpare är inte av din åsikt. Min lågmilade, svensksålda 523 touring ville jag ha lite mer betalt för än vad genomsnitts-523:an kostar. Detta eftersom bilen var i ett perfekt skick och historiken var oklanderlig. Ändå ringde det och mailade en massa ohyffsade "kunder" och i princip hotade mig att sälja bilen billigare. De kunde minsann hitta en precis likadan bil 50kkr billigare. "Köp den då" var mitt standardsvar. Den bil de ansåg vara likadan var för övrigt alltid en direktimporterad sedanmodell med 9800 overifierade mil utan servicebok. Till slut kom dock en köpare som uppskattade en ärlig bil i kanonskick och som var beredd att betala lite mer. Den generella inställningen verkar dock vara att de fina bilarna inte får kosta mer än vraken. |
|
Nä! Jag vet. Då jag sålde min MB (E280, W210) så ruttnade jag ordentligt på alla idioter som ringde och gav skambud. Jag övergick sedan till email enbart så jag kunde sållra. Dock så gav jag mig inte och till slut ringde det en som var seriös och det blev en affär som vi båda var nöjda med. Så i allt elände så räcker det med en seriös bland alla puckon. Hos de oseriösa så är attityden hopplös. Medans jag ändå tycker att de seriösa är beredda på att betala. Men att den generella attityden med att fins bilar ej får kosta mer än lik håller jag med om. Ofta verkar det som om det är samma personer som ringer och terrar. Troligvis är de sk "privata" bilhandlare med vacklande affärs- och uppförandemoral. |
| Ni har nog rätt. Det blir nog att hitta en riktigt fin bil för ungefär 170-180 tusen med lite på mätaren i stället för att chansa och köpa en för 130-140 som troligen är skruvad eller nått liknande. | |
|
Min bil har facelift runt om och den som vill ha det + resten får betala vad det kostar, vill man inte ha faceliften o i övrigt perfekt bil bil så finns det mkt lågpris att välja på. Men jag räknar inte med att ngn här besökande som köpare utan att det kommer en icke så BMW kunnig o tänder till på bilen som har stor plånbok. Dessutom gör det inget om ingen köper den... Länk |
|
|
För jämförelsens skull: På bilauktioner.se såldes idag en svensksåld 540iA-97 sedan med knappt 19000 mil på mätaren, enligt uppgift fullservad, med följande utlåtande av besiktningsmannen: En underbar bil med mycket komfort och pondus. Underbar kombination med V8 på 286 hk och automat. Det finns som vanligt stenskott, repor och dörruppslag runt om bilen. Några fläckar innertaket. Ingen kylning på klimatanl. En skyddsplåt under bilen vibrerar på tomgång. Tillfälle att köpa en svensksåld superbil som är välservad. Har för mig att den saknade TV/Navi men var i övrigt välutrustad, åtminstone med svensksålda mått mätt. Mvh Erik, Bromma |
|
| erikenkullen: Pris? | |
|
För att mitt inlägg skall fånga något som helst intresse - slutpris 120 000. Mvh Erik, Bromma |
|
Mattias Larsson |
Låter som ett riktigt vrak enligt min mening. Med många mil. |
| Vrak var en hård dom. Repor, dörruppslag, stenskott, trasig AC och vibrerande skyddsplåtar kring avgasröret är typiska defekter för en bil med det miltal och ålder som nämns. Typsikt bruksskick enligt mig. | |
|
19000mil känns inte alls mycket för en 97:a tycker jag. Min farsas 854 2,5S som mina föräldrar köpte ut ur deras företag (farsan har haft den sedan den var ny) hösten 02 hade då 25500 mil på mätaren. Slår man till på en ny 540 är det inte alls konstigt att man kör 19000 mil på sex (kanske sju om den är uttaget t ex 9/96) år. Håller med Bjoerck om att domen är väl hård, bilen är i ett bruksskick helt enkelt. Bjoerck vet också att det är möjligt att köpa motorstarka sedaner billigt just nu om jag fattat det hela rätt!..:) Inget konstigt att 540e39 tappar i pris....se på tidigare BMWmuskelmodeller som 750e32, 740e32, M5e34, 540E34. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.