|
|
|
|---|---|
soderstrom |
är det någon som vet om det är lagligt att ha neon-lysen under bilen?......... |
| Det är det inte. Gör en sökning så får du lite läsning om det. | |
|
soderstrom: Länk |
|
|
Är det verkligen olagligt om ljuskällan inte syns? Polaren fick beröm av polisen en gång för att han hade så snygg bil, dom tyckte neonet passade oerhört bra med bilen. Han har aldrig blivit stoppad för det i GBG. En annan gång så fick han en utskällning under Vallåkra av den otrevligaste MC-Polis södra Sverige har skådat. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Det är väl trevligt med lite beröm från länsman, det är ju en sak om det ser bra ut en annan om det är olagligt. I detta fallet är jag övertygad om att länsman sa att det var olagligt med neon (oavsett om de syns eller ej ) någon belysning utom det som är föreskriven för aktuellt fordon är som sagt förbjudet. (bortsett från extraljus). Vänligen Tommy NoFear |
|
|
Fjärrstrålkastare (extraljus) är föreskriven belysning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
D-diddy |
det är väll som med spojlerljus, man får ha dom men inte använda dom... David |
|
Vad är ett "spoilerljus"? Det finns ingen belysning man får ha men inte får använda! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| I en del gamla Cheva Van's (starcraft eller va dom heter) så är det ju ljusramper i sidotrösklarna och det är lagligt. Tror nämligen allt har att göra med bilens originalutrustning från fabrik. Eftermontering håller jag med om att det lär vara otillåtet. | |
| .....*funderar också över vad som menas med spolierljus* | |
| spoilerljus är det som sitter under främre stötfångare...dom sitter ganska lågt... | |
|
Spoilerljus=Dimljus? svenne540: ???? /Wille |
|
|
EvergreeN: Om en sak är originalmonterad eller inte spelar ingen roll, lagen är densamma för alla... D-diddy: Om du med spoilerljus menar dimstrålkastare är det en föreskriven belysning som alltid får användas i dagsljus och under vissa omständigheter även i mörker... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: Det är den inte alls, ett exempel är att man inte behöver ha bälten bak om det inte är originalmonterat. Samma sak med t.ex. styled steel wheels navkapslar på Ford Mustang (med tre utåtpekande ekrar) vilka man inte får montera på jänkare som inte bär dessa från fabrik, köttkvarnar sa besiktningsmannen när jag var där med en '65:a =) | |
|
Kravet på bälten i baksätet är årsmodellstyrt. "Spinners" som sticker utanför hjulets begränsningsplan får man aldrig ha, oavsett hur det sett ut original... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
D-diddy |
med spojlerljus menade jag lågt placerade dimljus. dom får ju inte användas i kombination med halvljus. vad jag ville säga var. att man får säkert montera sånna där neonrör men inte använda dom i trafik. David- |
|
D-diddy, Jesperado har "rätt bra koll" på detta då han jobbar på bilprovningen! Mvh |
|
|
D-diddy: Dom får inte finnas på bilen över huvud taget om bilen ska användas i trafik. Oavsett om dom lyser eller inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.