AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.383

Hur fixa ställbar ratt

pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Hur svårt är det att fixa ställbar ratt på en 316 Compact som ej har det från början? Är ratten ställbar egentligen men saknar spak eller måste man byta hela rattstången osv?! Skulle behöva ställbar ratt i "åka till jobbet" bilen då jag har lite för långa ben för att sitta bekvämt när jag har ratten på rätt avstånd. Alltså det funkar ju utan ställbar ratt också givetvis men det vore klart bekvämare att kunna dra ut den en bit.

Nu är jag lite osäker på om din compact är en e36 eller e46.

Hur som helst så ville jag fixa ställbart på min e36:a så jag åkte till skroten och tittade på hur det ser ut. Problemet är att man måste ta rattstången från en med ställbar. Jag skruvade bort hela spak-mekanismen från en bil med ställbart, men märkte sen att det inte passade rakt av på min bil.

Dessutom kan man bara ställa e36:ans ratt uppåt-nedåt. Inte ut och in. --> Snikbil. :)

Min websida: Länk
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
tack ojay för svaret. Då vet jag att det inte är värt besväret min compact är nämligen en e36 och det är ju ut/in jag vill justera den upp/ner känns inte lika nödvändigt.

Jag får helt enkelt stå ut med att det är som det är och det funkar ju alldeles utmärkt ändå som "åka till jobbet bil". Den går billigt, är ganska bekväm och trots den lilla motorn och gasdriften (87Hk på gas 105Hk på bensin) så har man aldrig några problem att hänga med i trafiken ens på motorvägen. :-D
32
35
328 touring
328 Touring -96
jag har inte heller någon spak för ratt justering på min 328 -96 :-/
och jag har också haft funderingar på att sätta dit en justerspak, men om det är så krongligt som att byuta hela stången så skiter jag nog i det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.