|
|
|
|---|---|
|
"Måste" man göra ett komp.test och avgasvärdestest innan köp av beg 750iA-92, 15000 mil??? Den verkar hyfsad vid provkörning. Bra tomgång, verkar gå jämnt. Märker man direkt om ngn cyl inte är hundra??? Mvh/ | |
|
Det kan vara ett bra sätt att skydda sig själv från renovering av en 12 cylindersmotor.Men du kan kolla på om det kommer svart eller blå rök när du drar igång den. Sedan när du kör skall det inte synas ngt ur avgas. (Be ngn köra bakom) 15000 mil verkar lågt -är den kollad? Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Med en 4-gasmätning - som kostar några 100-ingar - har du ett bra "skydd". Kommer Du hem med den och finner att HC ligger på 200 ppm - vilket Du på intet sätt kan höra eller eljest märka - kan det kosta + kosta + kosta. Skulle exvis kattarna vara risiga ligger en ny på 9150:- och tyvärr är det ju dessutom två av dem. En bra 4-gas ser ut så här: CO 0-0,1 CO 2500 dito HC 10-20. Har Du dessa värden är motorn sannolikt OK. Egentligen bör man mäta före kattarna om man är intresserad av motorns kondition. En bra katt rensar bort ca 300 ppm HC. Steerman - ser att Du är ny här. Köper Du denna bil i Stkhlm? Kanske tom i Västerort? MVH /// Paap R |
|
Godmorgon! Tack för svaren! Bilen annonseras på nätet för 69k och finns i Kalmar. Den har stått i ett halvår enl. säljaren. Vid provkörning "tickade" den till och från på tomgång, och jag gjorde mig beredd att lämna innan jag knappt kommit dit. Provkörden den iallafall och märkte då att tickandet succesivt minskade och när jag kom tillbaka till säljaren var det så gott som borta. Pratade med BMW Kalmar nästa dag och meken påstod att det kan ticka lite från lyftarna innan de ställ in sig på nytt efter ett så långt stillestånd. Säljaren påstod åxå att det blivit fel typ av olja i bilen (firman hade bytt själv), och när han ringde mig dagen efter var oljan bytt till en Castrololja (vet inte vilken) och tickandet var borta. Servicebok finns samt div. kvitton på installation av immobilizer. Senaste Insp II gjord för ca 3500mil sedan. Den verkar hyfsad som sagt, men jag skulle vilja få tips på den mest prisvärda testen man bör göra innan köp av en sådan här bil. BMW's egen test?? Bilprovningen?? MRF??? Mvh/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.