AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.712

Vibration i kopplingspedalen

bu
10
bushdoctor
528i -86
518i -80
Jag har vibration i kopplingspedalen det kommer vid ca:1500 varv. Det låter ganska högt och försvinner om man trycker ner pedalen 2-3 cm. det kommer även i friläget. Det finns inga övriga problem med kopplingen men är mycket iriterande,bilen är en 528i -87. Är det någon som vet vad det kan vara ?

janne
urtrampningslagret?
bu
10
bushdoctor
528i -86
518i -80
Det borde inte vara urtrampningslagret för det snurrar inte hela tiden. Ljudet - vibrationen ökar också med varvtalet.

janne
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Kolla den här tråden, förhoppningsvis ÄR det inte SÅ illa, med det finns en hel del tips!

Länk

Eller sök på:

Motorhaveri 525 tds-95. Vevaxellager?

Lycka till!

Saij

PS. Hur sjutton får Ni till "LÄNK"?? DS
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Hejsan!

Ja jag kan ju kortfattat beskriva vad du kan söka efter, men i detta fallet är det ju en bensinare vi pratar om och inte en diesel.
Det första tips jag fick var att det var kopplingskorgen som det var dålig och att det var en solfjäder som var kass och orsakade oljudet och vibrationerna. Det var det inte i mitt fall!
Nästa var att det var ett vevlager, men det var det ej!
Därpå påstod man sig att det kunde vara svänghjulet som är ett så kallat dubbelmassasvänghjul som jag nu vet brukar sitta på en hel del dieslar men jag vet inte hur det är med bensinare.
Dom menade att det kunde ha släppt i någon infästning och därmed blivit skevt och orsakde ljudet, men icke var det så!
Nästkommande tips vilket jag efter undersökning trodde mest på var att det skulle vara en spridare som efterläckte och därmed orsakade en efterförbränning som i sin tur i princip bromsar motorns taktförlopp och vilket det också visade sig vara, men det var inte detta som orskade huvudproblemet.
Huvudproblemet skulle visa sig vara ett brott (spricka) på vevaxlen som till sist inte orkade mer utan brast helt och då var det inte så svårt att konstatera felet, men detta var för mig och för många andra jag talat med en osannolikhet som inte bör inträffa.
Mitt tips är att börja med att hälla i en flaska K-i akut och se om problemet minskar är det så skulle jag nog kolla insprutarna så att inte någoon av dessa läcker, på en bensinare kan det ju tänka sig att blandningen blir för fet eller något liknanden men att detta inte märks vid högre varvtal eller när bilen körs.
Nästa sak är att jag skulle kolla kopplingskorgen och se om den är helt ok. o.s.v. o.s.v.
Dom tipsen jag fått kommer i huvudsak från BMW mekaniker, men som jag tror är dettta inget vanligt förekommande problem så jag förstår om dom inte hellre varit så säkra.
Kanske skulle man lämnat bilen för en analys men vad hade det kostat och vad hade dom kommit fram till?
Annars kan du ju läsa igenom hela forumet och se om du kan hitta något matnyttigt under samma som ovanstående länk som Saij angav. Länk
Hoppas att det löser sig bättre för dig än för mig!

M.v.h.

Håkan Hagelkvist
bu
10
bushdoctor
528i -86
518i -80
Hej !

Tack för era svar ! jag har läst igenom den där följetongen men det är inte riktigt samma symtom.Ljudet är smattrande som ökar
när man gasar med eller utan växel i.Det försvinner dock när man trycker ned kopplingen bara lite grand ca:20-30 mm.+ att
det då pulserar i pedalen

janne
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej Bushdoctor!

Låter spännande, men givetvis är det tråkigt när man har "krabb" med åkdonet.

Hur verkar "frekvensen" vara på "smattrandet" dvs. vad jag menar är: 1 "smatter"/motorvarv eller kanske 0,5 eller.........

Kanske kan det ge nå'n vägledning var man ska leta.

Mvh/Saij
bu
10
bushdoctor
528i -86
518i -80
Jag tror inte att frekvensen ökar med varvet på motorn utan
det är bara ljudnivån

janne
Ho
26
Holm
325ixk -87
528i -82
2002 -75
Om man motorbromsar hårt så går tryckplattan åt helvete.
Men då vibrerar det som satan i hela bilen, mest i växelspaken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.