|
|
|
|---|---|
|
Mitt styrservo eller NÅGOT därikring klickar ca 1 gång per sekund vid tomgång , klicket känns litegrand upp i ratten. Sedan blir det pöl med styrservoolja under bilen där fram pentoshin7.1 smakar det som , om än något bränd i smaken dock väl en något skarp rondör som anstår en äkta årgångspentoshin. Sedan klagas det ibland på "bromstryck lågt" precis när man trycker på bromsen , tänkte riva loss lite mojjänger så ja kommer åt att lokalisera dels läckan men vad klicket beror på undrar jag om någon känner till. Kan det vara själva servot som är trasigt eller kan det hela bero på att det läcker just vid servot så att trycket blir för lågt ? kanske halvkass pump till det också ? Tacksam för svar , aptrött på att torka asfalt... :-) Har fått fylla på en halv deciliter årgångspentoshin efter varje 200 meters tur runt verkstaden... börjar bli jobbigt att torka upp alla pölar på asfalten..... FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) | |
|
Wadel: Fortsätt diskusionen här istället: Länk Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ehum njaha.. blir felet bättre av det ?? :-) verkade vara en jobbig/invecklad tråd som inte stämmer 100% med mitt fel.. Hursomhelst så skriker bilen ochså nu , kommer framifrån och låter exakt som en fläktrem men de är båda nya + korrekt spända + nya remspännare samt remspray = mycket friktion. Skriker mera om man ger varv och bara enstaka gnissel vid tomgång. kan en trasig servopump skrika eller vara så tungdriven att remmen slirar ? Servofunktionen fungerar ju faktiskt även om det klickar lite i ratten. (lätt vibration) FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
| Hittade ett mikroskopiskt hål på en slang som går från fördelaren till styrsnäckan, enda sättet att hitta det var att tvätta rent allt först, sedan be en vän sitta i bilen me motorn på tomgång å ratta frm å tillbaka, då jag stod under huven såg jag ett litet dimmigt oljesprut ur den ena slangen, skönt att bli av med detta läckage, gillar inte heller pölar på asfalten. | |
|
Det som tjuter är att det är för lite olja i behållaren och att du får sämre bromsverkan är ju att huvudbromscylindern går på samma olja som servon. Troligen har du kanske bara nån liten läcka på nån slang de hade jag. Det är inte dom höga farterna som dödar det är dom snabba stoppen |
|
|
Hm. Jag tittar i nivåbehållaren och det är "FULLT" med pentoshin där. Kan det verkligen tjuta av ett så litet hål jag har ? Hittade ett litet läckande hål på ena slangen som går in till styrsnäckan... ok får börja med att byta den då. Kan ju bli bättre. Jobbigt å klämma hydraulslangar bara... har ju inte direkt egna grejor till det :-( FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
Paap Reeder |
Hej wadel! En liten kortis vid sidan av: hade Du bara fel på EN ventil/styrning/tätning som gjorde att Du rev toppen(arna)??? MVH /// Paap R |
|
Tog och satte dit nya fjädrar till remspännarna och spände upp servoremmen ytterliggare 1mm och då orkade remmen dra runt servopumpen men det tjutande ljudet kvarstod , så bytte pumpen och ljudet försvann samt klickandet i ratten. Sedan tog jag och borrade ett 0.6 mm stort hål rakt in i servoslangen till styrsnäckan där det läcker och helt plötslöigt blir pölarna medårgångspentoshin betydligt större MEN inget tjutande ljud verkar kunna uppbringas av läckage i systemet. Så jag tror det måste läcka extremt mycket för att man skall kunna få missljud i servosystemet , nu skall jag klämma några hydraulslangar och byta alla banjobultar så man vet att det är 100% tätt. papp : Jag hade en läckande toplockspackning på ena sidan , avgaserna vart lite vitaktiga. Ventiltätningarna har jag ju inte kontrollerat men tycker man skall byta dom om man har isär topparna såvida de gått mer än kanske 3000 mil , de kostar ju bara 14:- kr stycket och är ganska svåra att byta om topparna sitter på blocket. Och gör man endå det kan man ju likagärna slipa ventiler samt säten.. när man endå är igång. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
wadel: Efter ditt byte av servopump, kunde du konstatera något fel på den gamla pumpen? Bytte du till en ny pump eller bara till en annan bättre? Felix |
|
|
TIll en likadan begagnad som fungerade sist den satt på en annan bil. Inget fel i oljetryck eller flöde per tidsenhet konstaterades på den felande pumpen , bara ett skrikande ljud. Så går kanske laga upp den gamla men jag var så arg på pumpen att jag kastade den i "metallskrot". FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.