AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
684

Bilbygge till bana?

changco
Hade tänkt att börja med en budjet på ca 120 000:-
Så nu till frågan vad ska man ha för bil i grunden till en bil som ska vara till för bana men även kunna köra med den på de svenska gatorna. Ska man köpa sig en m3a och sätta in bur få bort all onödig vikt, kanske är svårt att plocka bort mycket vikt på en sådan.
Kom med förslag och en preliminär budjet.
Är ledsen att fråga men.

Har du kört mycket förrut?
Har du råda att smälla 120 000?

Min mening är att är du inte beredd på att ta smällen att total krascha och bara gå därifrån så kommer du aldrig att köra riktigt fort.

Men det kanske inte är helt meningen heller?

En halvrisig E30 M3 skulle vara mitt val med den budgeten iaf.
changco
Har inte kört mycket på bana, vet ialf att det är dit alla pengar kommer gå. Bilar och ekonomi är ju ändå som 2 pluspoler. Folk som tar ut sina nya bilar för 500 000:- och rastar dom på bana har dom råd att slänga ut pengarna?
Budjeten ligger på ca 120k säsongen igenom.
Menade inte att vara oförskämd.

Nej de flesta som tar ut sina 500 000kronors bilar har inte råd att bränna dem. Så de kör inte heller så fort som bilen kan.
Det är inte riktigt lika kul om man måste oroa sig hela tiden heller.

Mitt förslag står kvar. Ger pengar åt alla slitdelar som går, som bromsar, däck osv samt att det ger pengar över till att köra.
changco
ILiveToRide: Uppriktighet varar längst tackar för svaren. Något man "absolut" måste göra innan man ska ut på en lyckad bantur?
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
skafa en e21(billig vid inköp) få tag i en s14 motor som du turbo konventerar sen är dét bara fälgar och dämpare min kosta ca 35
µ_bmw_µ
Hej!

Skall du bygga själv eller? Du kan ju komma undan med en 50-70000 kr(högt räknat) om du bygger på en e30 318 med m10 el m40. M10 vet jag kan komma upp i 250 häst genom att plöja ner en 15-20 k. Sedan bygger du väghållning, rensar kaross, sätter i stolar och bälten för resten. Kan bli en mycket potent vagn. Har jag ialla fall själv funderat på som ett senare projekt. Enklast kommer du väl undan om du som ovan nämnt satsar på en m3 e30. Lättning går, man kan få tag i m3-breddning i glasfiber(hela skärmar) och huv i kolfiber. Lycka till!

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
changco
µ_bmw_µ: Har tänkt att bygga det mesta själv sen beror det ju också på vad det blir för bil, e30 är väl rellativt lätt mekade!? För att komma upp i ca 250hk vad behövs att göra?

Tackar för alla svar, nu får mina få hjärnceller tänka lite.
Jag hade valt en M3 E30. En bra bil som går bra på bana original. Skaffa andra fälgar, montera i bur + väghållningssats så kanske du har lite pengar över till reparationer första året.

Sen komemr det bara rulla på, är ju inte sådär jätte viktigt med enorm effekt vid bankörning. Satsa först på att få bra väghållning.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag håller på att bygga en race bil..och rekomenderar verkligen att du kollar säljes annonser.

Som någon skrev...kraftig maskin dämpare fälgar...ja och resten då?? Jag rekomendrerar att du isf gör tvärt om..allt krut på chassi och en ganska std maskin första året...sen kan man bygga en bättre maskin. Jag ska inte skrämma bort dig helt...men tänk till ett par ggr innan du ger dig i kast med ett nybygge..oftast är det bättre att köpa en bil som man kan bygga vidare på än att börja från grunden.

Annars är e30an en mycket vettig bil att bygga på...spec då en m3a alt är en 318is eller en vanlig 318 med den hedliga m10 maskinen!!
Någon nämnde summan 50-70k...jag har släpt 100k vallen och börjar misstänka att mitt bygge trillar in på 150k....när den är helt klar.
Ett tips är tänk lätt när du bygger...en tung sexa med många hkr är inte snabbare runt en bana en en lätt bil med en 4a!
Annars kolla efter en vettig vagn här Länk
eller här Länk
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
Har kört med min orginal E30 318iS -90 på totalt 5 banträffar och kan säga att om jag skulle lägga nåt på den så vore det väghållning!
Visst kännar man att det skulle vara kul med lite extra hästar här och där, men man kan åka snabbt ändå, det lovar jag dig!
Med en riktigt bra väghållning kan du komma låååånnggttt med en E30 318iS!

---
Min 318iS finns på Länk
changco
Man blir ju lite konfundersam på vad man ska välja för orginal och bygga om. Vill inte ha en färdig bil, måste ju ha något att pyssla med under vintern förutom att skruva motor. Sen om man bygger bilen själv känns det roligare när förbättringar kommer med jämna mellanrum. Har fixat ett hyffsat välutrustat garage där jag kan hålla till.
Har tyvärr inte så mycket bekantskap om de gammla motorerna:(
Sen att bilen ska gå att åka med på de svenska vägarna får dock ej glömmas bort.
changco
Får ta och testa en 318is då alla verkar kultförklara den bilen, vad är så speciellt med den?
Du får komma upp och prova någon av mina;)

Mycket roliga att köra. Mycket fin balans, trevlig motor, och en annan spänstighet än andra icke M3 E30.
changco
Man tackar för erbjudandet:) Skulle vara trevligt med en liten provtur, verkar inte finnas så många i örebro trakterna har inte sett någon :(
Finns en eller två till bara i byn där jag bor tror jag:)
knappt 3500 pers bor det här, och minst tre 318is!

När jag fixat tjuvluften och ställt på den nyare kan du gärna få provköra den.

Den äldre har blanka däck och riktigt dåliga övre stötdämparlagringar så det slår en del när man tar i i kurvorna:(
Kanske inte helt representabel för alla 318is just nu.

Ska in i garaget för översyn/modifieringar över vintern.
changco
Tackar och bockar för erbjudandet :) Då min nuvarande bil är avställd och är snart i skick igen. Så måste ju ha en bil man kan börja pilla med nu när vintern snart är kommen.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Gick i dessa planer läne och väl och de på Rejsa.nu gav mig massa klola tips.. nu senast funderade jag på en Alpina b6 och göra en Lekabil med.. men det visade sig inte heller vara så kanon då jag skulle få byta en massa och gresja.. *puhhh* Min första idé var ju så klart att bygga en M3 E30 ifårn en 318is.. men fick snabbt höra vad slutsummorkunde hamna på.. och det lätt inte så trevligt! Så nu kör jag fortfarande på banan med Kombin och preppar den vidare.. Men det blir nog en 318is inan det är klart! Sen kanske jag bygger en M3 E30 i smyg där ingen vet det!
E21 är tokigt lätt att få liten vikt på men de är en del trassel med Upphängingen bak för drivaxlar osv som jag fått reda på så man bör kunna en del om det innan man ger sig på dem!
Även funderat i Banorna billig Porsche med.. men samma där.. skulle bli rackarns dyrt!
Nu blir det en E30 318 88-90 som långloppa tillsammans med Motornord... det verkade billigare att starta så!

Tack för ordet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.