AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.288

Business mot monteringsram

ar
19
arhof
523i -96
Har businesspkt m bandaren och har stått i valet o kvalet mellan en växlare eller plocka bort allt, sätta in en monteringsram och kasta in min mp3 (m betydligt bättre ljud). Problemet är bara att de ramar jag sett är så j*a fula. Nån som sett nåt snyggt? eller kan tipsa om nåt? Ja, jag vet att jag förlorar rattkontrollen men so what!
Varför det för??

Alpines lilla växlare 630 ( eller dess syskon som spelar MP3) + adapter till BMW Buisness bandaren

630 ca 4500:- ink adapter till BMW
med mp3 +1500:-

Men har du verkligen Buisiness och inte Reversen som är std på 523.... ( se gamla trådar om just detta)

Och ja, ramarna är skitfula, radion hamnar liksom mitt i och luckan täcker halva och kanske inte stänger...

Multi funktionerna i ratten klarar sig bl.a. Sony & Kenwood har en adapter för detta

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
ar
19
arhof
523i -96
Jorå, har tittat både på Alpines prylar + fick just veta att Sony släppt en BMW-kompatibel växlare (3500:-). Det är businesspkt i bilen, annars hade jag inte ens funderat på växlare. Men saken var ju den att jag var nyfiken på om det verkligen inte finns nån snygg ramlösning nånstans i världen, och att det isåfall vore kul att se den innan jag slutgiltigt bestämmer mig. Tyvärr finns inget kablage draget och efter att ha skruvat bilar i åratal har jag blivit lite lat och tycker det är roligast att bara köra dem - BMW i synnerhet!!!! Har just släppt min MB och blivit "renlärig".
Buisiness paket?!?! innebär vad??

SONY säger du.. kommer du ihåg var du såg den eller vad den hette??
(hoppas nu att det är komplett för BMW för 3500 för Alpine växlaren kostarca 3500:- + adaptern sen..)

MP3 med bättre ljud?!? nja kanske inte MP3 men spelaren hoppas jag att du menar..*S*

ar
19
arhof
523i -96
BMW Business RDS och Business CD RDS var två av "paketen" som fanns -96, de heter så!!! Vad gäller Sony så har jag inte sett den rent fysiskt. Kollade på Uppsala Bilradio om de visste om nåt mer än Alpine och en kille där visste att Sony kommit med en modell. Efter lite letande i listorna hittade de på den. 3500:- som sagt inkl interface, men hade lite bråttom och glömde fråga om kablar ingick. Ska kolla upp den lite senare, kan vara ett bra alternativ. Självklart menar jag apparaten i sig. Skönheten i MP3 ligger ju i mängden låtar på en och samma skiva, men inte vill du väl påstå att du hör skillnaden när du sitter i bilen???
OK .. tänkte mer om det var del i ett större utrustnings paket...

Hör eller inte....tja, jag är HiFi nörd så blotta vetskapen att jag inte lyssnar på "det perfekta ljudet" gör mig kall inombords... *LOL*
Men visst är det praktiskt det köper jag men att flänga nätet runt för gratis musik av usel kvalitet orkar jag inte...

Forska mer i SONY spåret, det lät väldigt bra!!!

ar
19
arhof
523i -96
SONY-spåret del II...
Det här var intressant, ett engelskt företag -Connects2- samarbetar sen flera år tillbaka med Sony och jobbar så att säga på "eftermarknaden", bl.a med kompabilitet mellan orginalstereo och olika märken, främst SONY. Interfacet passar f.n till två olika SONY-växlare; CDX-T69 (6 skivor) och CDX-656 (10). Pris i radiohandeln torde ligga runt 3500:- för 10:an och 300 till för den lite mindre och smidigare 6:an. Ännu billigare kan man komma undan hos Sonicinside.com som säljer bägge växlarna för samma pris, 1985:- och interfacet för 1100:-, ca 3200:- inkl frakten. 5 meter kablage ingår också. Intressant som sagt, Alpine verkar ha fått konkurrens.
Nu börjar det nog luta åt växlaren trots allt.
Arhof: maila mig när/om du skall beställa så delar vipå frakten för 2 interface..( växlaren får jag köpa till rätt pris på ett annat ställe...dessvärre bara till mig..)

Oj då kollade sonicinside trodde det var nån utlänsk webbutik men det var der ju inte så bort se från tidigare inlägg..*S* my mistake..

Arhof ( m.fl:): Sonyn på plats, funkar kalas och nästan helt utan "sirap i maskineriet " (som omnämts bl.a. på www.bmwtips.com med soundgate/blitzsafe))

Enkelt montage, men vänd bus kontakten åt rätt håll annars får du inget ljud bara kontroll över växlaren...... dunkar fint (dolby B i alla ära, men 15 år gammla band är inte så bra...) så nästa steg är nya högtalare i oginalhålen....Infinity eller MB Quart ....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ar
19
arhof
523i -96
Gasar-Magnus
Kalas! Väntar fortfarande på mina grejor men de borde dyka upp vilken dag som helst. Är så j-a trött på radioskvalet och längtar efter att kunna välja musiken själv. Kontakter med valfri inpassning verkar ju lite skruvat så tack för tipset. Var satte du växlaren? Funderar själv på att hänga den under handskfacket för att slippa demontera stolar, lister mattor etc. Får sen höra hur soundet blir och om även jag "tvingas" till byte av högtalare. En fråga om businessen, har den lågnivåutgång så man kan förbereda med slutsteg?
Sony hade restat adapter pillejutten och jag misstänker att Sony-Ericsson anställda får den i samma veva som den går ut till Sonys ÅF....

Lågnivå se Folke GDS tips

Tänkte satt den i handskfacket ellerr under pass.stolen men det passade inte riktigt bra så det blev bakom en lucka bak i skuffen

Kontakten som går att vända på är den lilla bus kontaken som är av tvivelaktig mekanisk kvalisort ( sen var adapterpilljeutt boxen i "plastchrome"....usch så kitshcigt)

Tvingas och tvingas.. mycket vill ju ha mer.....

Me
14
Melker
528IA Touring -97
Gasar-Magnus

Lider av samma problem som många andra här på forumet, Business radio/kasett... Verkar som du fått ihop det bra i din touring med Sony's växlare

OM jag fattat det rätt så behövs följande från SonicInside:
Sony CDX-T69, 1 985:-
Adapter för reglage, 1 100:-
Sony Unilink kabel 5,5 meter 550:-

Är det rätt och behövs det ngt mer ?
Funkar knapparna på ratten att styra växlaren?
Var det komplicerat att dra kablaget till skuffen, och vilken väg drog du det? (BMW skulle ha över 2 000:- bara för att dra kablaget!)

MVH,
Melker
ar
19
arhof
523i -96
Melker:

kablaget följer med utan kostnad så du klarar dig undan med tot 3180:- inkl frakt. Monterade min häromkvällen och allt funkar klockrent, rattstyrning - rubbet. Själv hängde jag växlaren under handskfacket - sitter inte i vägen och syns knappt - och otroligt mycket enklare än att riva ut stolar mm för att dra kabel till skuffen.

Mycket nöjd!!!!
Kan bara komplettera arhof med:

Släng bifogade RCA kabel och köp en 5m av god kvalisort för 200-500:-

Jag smög med kablaget under mattan och vidare i höger tröskel osv bak till baljan ovanför batteriet där jag helt enklet satte växlaren i plastbaljan ( inte helt optimalt för störningsfrittljud men jag lyckades utan att få nåt missljud av generator/batteri)

Me
14
Melker
528IA Touring -97
OK nu är det beställt. Tack för hjälpen Arhof och Gasar-Magnus!

//Melker
Dum fråga kanske med fungerar växlaren med mp3- låtar, kommer texten med titlarna upp på displayen?

ar
19
arhof
523i -96
Nils K:

inte för det priset tyvärr. Men kollar du på sonicinside.se så har de en sony-växlare för mp3 för 3695:- (fast om interface till X5 finns vet jag inte).
CDX-T70MX (??) spelar MP3 (finns även den på sonicinside.com eller sony.se) tror INTE filnamnet kommer upp,samt att spår över 99 blir 1 igen...
men CD text skall visst funka ( men jag har 1 CD av 300 som har CD text...)

Interface kollar du enklast på www.connects2.co.uk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.