AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.000

Vanosfunderingar! på 3,2 liters M3 motorn

Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Var idag hos Wölkes ang.missljud från vanosenheten.svaret jag fick av verkar´n var att dreven slits (därav ljudet),men detta påverkar ej kraften i motorn,vidare så rasar inte vanosen av detta,utan av att o-ringarna går ,med följd att olje trycket försvinner alt bultarna går av.
Min bil har gått ca 3700 mil(på mätaren alltså) men är i otroligt fint skick.lack,interiör,slitdetaljer osv.Men till saken Verkar´n menar att denna förslitning EJ påverkas av hur man kör (då kammarna snurrar runt lika mycket oavsett körstil)utan av antal mil.dvs att alla bilar med vanosmissljud har gått minst 6-10 000 mil.
Ni som har har/haft dessa problem,hur långt hade bilen gått?
Någon som har andra synpunkter en gubben på wölkes?

Tacksam för svar
/Jonas
sebbe
Hej JS!!!

min bil hade gått c:a 9700 mil........Men de gick på maskingarantin som hos länsförsäkringar,som jag har är 10000kr på import o 5000 på sv-såld.men den måste ha gått under 10´ mil.....Det e ett känt fabriktions/produktions fel....BMW Tyskland har gått ut med ett rek.brev till samtlig aukt.förs. att alla 3,2 måste byta vanosenhet.Den som e kass är RR=rolls royce,o den nya heter Sach:s....Byt i TID...bilen går mkt bättre,tystare o inget rassel....du tappar även ett par hk...Priset för detta kalas går på bmw på c:a 25000.(vanos+jobb)det tar en hel arb.dag för en duktig mekaniker....har sett bilar som de hållt för 15000mil,men oxå sv-sålda ex som hade gått 1500mil

MVH:Sebbe, o lycka till
sebbe
Hej JS!!!

min bil hade gått c:a 9700 mil........Men de gick på maskingarantin som hos länsförsäkringar,som jag har är 10000kr på import o 5000 på sv-såld.men den måste ha gått under 10´ mil.....Det e ett känt fabriktions/produktions fel....BMW Tyskland har gått ut med ett rek.brev till samtlig aukt.förs. att alla 3,2 måste byta vanosenhet.Den som e kass är RR=rolls royce,o den nya heter Sach:s....Byt i TID...bilen går mkt bättre,tystare o inget rassel....du tappar även ett par hk...Priset för detta kalas går på bmw på c:a 25000.(vanos+jobb)det tar en hel arb.dag för en duktig mekaniker....har sett bilar som de hållt för 15000mil,men oxå sv-sålda ex som hade gått 1500mil

MVH:Sebbe, o lycka till
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
hallå Sebbe

Enl.en kille uppe på HK (BMW i solna) gäller inga garantier/goodwill på detta problem.Han kände bar atill att 3,2 motorena skall uppgraderas med byte av 2 bultar på vanosenheten(detta har bmw gått ut med till alla ägare av ovanstående motor(i sverige iallafall)
/Jonas
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Gäller det importerade också? Har inte hört något än.....
Vad kostar ett sånt ingrepp om man lämnar in eller är det enkelt att byta de 2 bulten själv?

M3-97
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Hallå MM
Du ringer förslagsvis till BMW sverige i solna,be att få prata med någon som har hand om garantier/goodwill.Uppge reg.nr så ser han direkt om din bil få uppgraderingen.Detta gäller även import och är gratis!
(min bil är en -98,om det kan vara någon skillnad mot din -97!)

Lycka till/JS
skulle alla bilar med vanos problem ha gått minst 6-10000 mil?! Låter inte vettigt! Ska själv byta vanos och min bil har bara gått ca 2500mil, köpt hos BMW med fulla garantier.

Var inne och fick min bil undersökt (på wölkes- bäst i stan) och fick precis som du beskedet att det var VANOS:en som stod för missljudet. Jag har EURoplus hos BMw fram till hösten 2005, men trots det var det inte alldeles säkert att de skulle gå med på att byta det. TIll sist gick BMW med på det, vilket underlättade. Först byttes drevet men därefter visade det sig att hela enheten behövde bytas vilket de även gjorde. Sammanlagt gick hela jobbet på närmare 30´kr, så jag har medlidande med dig.

Har däremot hört att det i vissa fall räcker med o-rings byte eller lättare ingrepp för att få bort missljudet. Min vanos var helt kört med både missljud och kraftfall, men kanske har du mer tur..

Hoppas det löser sig och hälsa wölkes :)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Mbolo
Enl.wölkes skall man ej tappa kraft p.g.a missljudet,då givarna ställer in kammarna rätt ändå.
Du hävdar att kraften i din maskin blev bättre efter bytet,kan du utveckla detta?.bara vassare eller bättre bottendrag osv.
alt. vad var sämre innan bytet.

Ps.fritt fram för andra vanosbytare att berätta om detta D.s

/JS
Visa användare
8
xian78
M3 Cab -96
Bytte vanos på min ganska nyligen, då hade den gått nästan 7000 mil. Det började med att den rasslade högt i några sek precis efter start men tystnade nästan direkt. Nästa morgon när jag skulle köra till jobbet lät den likadant och det slutade inte även om man varvade den lite, ljudet blev bara ännu "snabbare" och högre. Så vågade inte köra med bilen mer utan bogserade den till Jarls bilservice där bytet blev gjort.

Tyckte bilen tappade effekt mot slutet, varvade man ut på tvåan så kändes bilen "slö" i början på trean. Efter bytet blev den normal igen, och har inte heller någon "kick" efter 2500 varv utan den drar jämt och fint nu. Innan detta hände var bilen på insp. 2 hos bmw och de sa att vanosen lät lite, "men det var ingen fara". 200 mil senare hände detta...
Da
29
Darkness
M3 Cab -97
Jag bytte till sachs dubbelvanos i våras, men tyvärr tycker jag inte att ljudet från vanosen blev så mycket lägre... =(
Har hört att en del säger den ska bli helt tyst, eller nästan i alla fall. Kan jag ha nått fel på min sachs vanos?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.